sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

האיקונוגראפי הכיזאנטי על ידי השוואה עם דמותו של ישו מאיקונה אחרת מסיני , המתארת את ה , Deesis ואת הסגנון המערבי ( אנגלי או צרפתי ) על ידי השוואות עם כתבי יד מן המאה הי"ב . ' 1 בשתי האיקונות האחרות בסיני מן המאה הי"ב , שאותן משייך וייצמן לקבוצה שמקורה בבית מלאכה צלבני ירושלמי מתקופה זו , דרגת הביזאנטיניזציה גבוהה עוד יותר , והיא חדרה אף לסגנון עד כדי כך שהיא מונעת את קביעת זהותם של האמנים המערביים שיצרו אותן ? איקונה אחת מתארת את מחזור שנים עשר החגים של הכנסייה הביזאנטית , והאחרת מתארת שישה קדושים עומדים בשתי שורות . "' וייצמן מניח ששתי האיקונות נעשו על ידי אמנים מערביים ( צלבניים ) שחיקו איקונוגראפיה וסגנון ביזאנטי ; ומן הראוי לזכור כי הדבר נעשה במסגרת מדיום שהוא ביזאנטי מובהק . . 2 ציור מונומנטאלי כמות הציור המונומנטאלי שהשתמר בירושלים והגיע לידינו היא מועטת . אבל מתוך תיאורים של עולים לרגל , ובמיוחד תיאורו של תיאודוריך , ( 1172 ) אנו יודעים , למשל , שכנסיית הקבר היתה מקושטת כולה בפסיפסי קיר , ואילו סנטה אנה היתה מכוסה בפרסקאות . " על יסוד השרידים המעטים , ובמיוחד על יסוד השלמת התמונה בעזרת הכמות הגדולה יותר של פסיפסים וציורי קיר שהשתמרו בסביבות ירושלים ( בית לחם , אבו ערש , בית פגי , ( אנו יכולים להסיק כי בציור המונומנטאלי בתקופה הצלבנית , להבדיל מן הציור הזעיר ( ובוודאי גם להבדיל מן הפיסול והאדריכלות , ( שלטה כמעט ללא ערעור ההשפעה הביזאנטית בת הזמן . שלא כבכל המדיה האחרים שדובר בהם עד כאן , ההשפעה הביזאנטית בציור המונומנטאלי לא באה לידי ביטוי בהעתקה של דגמים או השראה מצורות נפוצות , אלא בצורה ישירה , על ידי עבודה של אמנים ביזאנטיים . אין זה ברור אם היו אלה אמנים מקומיים , מאיזור סוריה וארץ ישראל , ששמרו על גחלת היצירה הביזאנטית בשנים הארוכות של הכיבוש המוסלמי _' _*; ' או שמא היו אלה אמנים שהגיעו לממלכת ירושלים הצלבנית ממקומות שונים ברחבי האימפריה הביזאנטית , בעקבות כיבוש ארץ ישראל על ידי הנוצרים . שליטת הנצרות המערבית הלטינית על המקומות הקדושים אינה צריכה להוות קושי לסברה המתגבשת והולכת בכיוון הזה . ידוע שלקראת אמצע המאה הי"ב נוצר אקלים של שיתוף פעולה פוליטי , צבאי ותרבותי בין ממלכת ירושלים הצלבנית לבין הקיסרות הביזאנטית . גולת הכותרת של שיתוף פעולה זה היו שתי בריתות נישואין בין מלכי ירושלים לבין נסיכות ביזאנטיות מביתו של הקיסר מנואל קומננוס "" . ביטוי ישיר לשיתוף פעולה בין הנצרות המערבית הלטינית Deesis . Weitzrminn ( note 133 ) , pp . 52-53 . fig . 3 in הוא תיאור ישו יושב על כסא מלכות ומשני צריו מרים ויוחנן המטביל עומדים ( או כורעים ) ומתחננים . המעמד המתואר רומז אל יום הדין . 136 שם , עמ' , 56-53 תמונות . 8 , 5 ; Borg & A . Martindale , Oxford 1981 , pp . 7-12 Metrology Presentedto Christopher Hohler , cd . A . Past . Studies of Medieval Art , Liturgy and Holy Sepulchre , Jerusalem ' , in : The Vanishing ( note 109 ); A . Borg , 'The Lost Apse Mosaic of the Kiihnel , Wall Painting ( note 133 ) : Bulst-Thiele 137 ונסן אבל . ירושלים החדשה , עמ' . 742-698 Q כפי שעשוי להתפרש מן הכתובת בסורית שהתגלתה לאחרונה בכנסיית המולד כבית לחם , ראה Neue Feldarbeiten zur musivischen und G . . _ mulerischen Ausstultung der Geburts-Basilika in Kiihnel . _, _קק ( 1987 ) , pp . 133-149 Abcndland im Konigrcich Jerusalem' , Boreas , X der Geburtsbasilika in Bethlehem . Byzanz und 507-513 ; idem , 'Das Ausschmuckungsprogramm Bethlehem ' , Kimslchronik , XXXVII ( 19 K 4 ) , Miinchen [ 98 1 , esp . pp . 168-21 I R .-J . Lilie , Byzanz und die Kreuzfahrerstaaten Jlv

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help