sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:343

ציור הדיון בציור הצלבני מעלה מרכיב נוסף במסכת הגורמים שעיצבו את פני האמנות בארץ ישראל בתקופה הצלבנית . מרכיב זה באדריכלות נראה רק ברמז ( בכנסיות הארמניות ואולי גם בעצם קיומה של הכיפה בסנטה אנה ) ואילו בפיסול הצלבני אינו מצוי כלל . הכוונה לאמנות הביזאנטית בת הזמן . מדובר כאן לא בהשפעות אנכרוניסטיות של אמנות ביזאנטית קדומה , אלא בשאיבת השראה מן האמנות של מרכזי האימפריה הביזאנטית במאות הי"א והי"ב . ניתן להבחין בשתי דרגות במידת האינטנסיביות של קליטת ההשפעה הזאת , אם נבדיל בין הציור הזעיר ( כתבי יד ואיקונות ) לבין הציור המונומנטאלי . '" . 1 הציור הזעיר ( כתבי יד ואיקונות ) כתב היד המפואר ביותר בקבוצת כתבי היד שהועתקו ואוירו בסקריפטוריום ( Scriptorium ) של כנסיית הקבר במאה הי"ב הוא בלי ספק ספר התהילים של המלכה מליסנדה , ( 1143-1131 ) המצוי היום במוזיאון הבריטי בלונדון . ( Egerton 1139 ) האיורים של כתב היד כוללים : סידרת סצינות מן הברית החדשה בתחילת כתב היד ; שנים עשר מדליונים ובהם סמלי המזלות , בחלק של כתב היד הכולל את לוח השנה ; שמונה אותיות פותחות ( initials ) מעוטרות בעמודים שלמים בתחילת כל יחידה ליטורגית של הטקסט 1 תשעה דיוקנאות של קדושים , המלווים את התפילות שבסוף כתב היד . לא כל מרכיבי העיטור נעשו בידי אותו אמן . מחזור הסצינות מחיי ישו הפותח את כתב היד הוא אחיד בסגנונו , ועליו בעיקר מבוססות המסקנות המאפיינות ביותר את כתב היד כולו . האיקונוגראפיה והקומפוזיציה של מחזור הסצינות האלה , המצוירות על גבי דפי מיניאטורה שלמים , הן ביזאנטיות . הוגו בוכתאל הוכיח כי האמן שעיטר את כתב היד מוצאו מן המערב ; הוא רכש את השכלתו המקצועית בקונסטנטינופול והעתיק דגמים ביזאנטיים עד כדי אובדן זהותו המערבית המדויקת . בוכתאל הוכיח את מקורו המערבי של האמן על יסוד הבחנה בסטיות סגנוניות מן המסורת הביזאנטית , כמו פרטים בעיצוב המסגרת העיטורית והרקע , השטחה וסטריאוטיפיות בעיצוב הדמויות , העדר קשר בין הרקע לבין הדמויות , ניתוק בין תוכן הסצינה לבין ההבעות , תנועות לא משכנעות וכד " . ' חלק מן האיקונות של המאה הי"ב המצויות באוסף של מנזר סנטה קתרינה בסיני נעשה אף הוא , לדעת קורט וייצמן , בירושלים . איקונות אלו מראות את אותה הדרגה של 'ביזאנטיניזציה , ' הגורמת לטשטוש המקור המערבי של האמן , כמו כתבי היד שיצאו מן הסקריפטוריום של כנסיית הקבר . כך , למשל , באיקונה המתארת את ישו ישוב על כס , מחזיק ספר פתוח ומברך , אפשר לקבוע את האופי icon Painting in the _Crusader _Kingdom <>/ Jerusalem , O \\ h \ x \ \ _951 , csp . p . 9 ; K . H . _Buchlhul , Miniature Painting in the Latin '" pp . _51-K 3 , csp . pp . 5 1-56 : G . Kiihnd , Wall Painting Kingdom ' . Dumbarton Oaks rapers , XX { 1966 ) . Weitzm ; 1 nn . , אא 9 ו esp . pp . 205-206 in the Latin Kingdomof Jerusalem , Berlin " 4 בוכתאל ( בהערה הקודמת , ( עמ' . 13-1 הדוגמאות הביזאנטיות שבעזרתן ביסס בוכתאל את התיזה שלו מצויות בכתבי יד של המאות _הי"א _והי"ב , כגון פנטוקרטור , 49 פנטליימון , 2 דיוניסיו 587 מהר אתוס , המנולוגיון של באסיל השני מן הוואטיקן , _וכתב היד היווני מסי 74 מן הספריה הלאומית בפאריס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help