sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

כבר הזכרנו את תמיכתו של פולק בייסוד המנזר ובבניית כנסייתו sn nei'Cni ידידותו הארוכה לרוברט ד'ארבריסל והעזרה שהגיש לו היו רבות פנים "" . בשנים , 1129-1116 כך מעידות תעודות רבות , העניקו פולק החמישי ואשתו הראשונה ( Aremburge du Maine ) מתנות שונות למנזר פונטברו , ובהן קרקעות , טחנות מים , זכויות שימוש ומעבר בשטחים שונים של רוזנות אנז'ו ומחוצה לה . מטילדה , אחת מבנותיו של פולק מנישואיו הראשונים , הצטרפה לאחר מות בעלה למנזר פונטברו כגזירה "" . אחרי יציאתו של פולק לארץ ישראל ניהל את האחוזה בנו גיום . הקשרים של פולק עם מולדתו , ובמיוחד עם פונטברו , לא נותקו מפאת המרחק . בשעות קשות ובשעות של הצלחה פנו פולק ובני משפחתו אל מולדתו . כשרצה , למשל , להשליט שלום וסדר בנסיכות אנטיוכיה , קרא לריימונד , בנו הצעיר של גיום השביעי רוזן פואטי "" , ( 1132 ) והשיא לו מאוחר יותר את _קונקטנס , היורשת של אנטיוכיה -. י" בשנת 1143 שלחה אחותה של מליסנדה , איבט ( Yvctte ) או יהודית , אם המנזר לזרוס הקדוש כבית עניא ( שנוסד על ידי פולק ומליסנדד , ( _, למנזר פונטברו קופסה ( pyxis ) מלאה שרידי קודש בצירוף בקשה כי ישאו תפילות להצלחת מנזרה "" . עשרים שנות שלטון ברוזנות אנז'ו , שנות קשרים , עזרה וטיפול במנזר פונטברו , הותירו את חותמן על פולק גם אחרי שנתמלך על ירושלים , וכפי שראינו גם על משפחתו החדשה . בואו של פולק לירושלים בשנת 1129 הוכן בקפדנות רבה במשך כשנה , ואפשר שהתוכניות לבנות מבנים בארץ ישראל ולקשט אותם במסורת מולדתו נולדו עוד בחודשי ההכנות . ייתכן שהיו בין האנשים אשר ליוו אותו לירושלים גם בנאים ופסלים , שבאופן טבעי בחרם מסביבתו הקרובה , ואולי אפילו מן המנזר שאותו טיפח יותר מכל מוסד אחר . עדויות כתובות על כך מצויות רק לגבי שני מנזרים — בבית עניא ובתקוע — שייסדו פולק ומליסנדה בשנת . 1138 שנות מלכותו האחרונות של פולק היו שקטות דיין כדי שיאפשרו לו תכנון ופעילות של בנייה . מכל מקום , קשה לשער שהוא לא שאף להשאיר את חותמו במקומות קדושים מפורסמים בירושלים . אמנם , אין אנו יודעים לאיזה מבנים השתייכו הכותרות של הר הבית ; אבל הכותרות של כנסיית העלייה בהר הזיתים נועדו מלכתחילה לקשט את המבנה הזה , שהיה הרבה יותר גדול במקורו ועמד על תלו , לפחות בחלקו הגדול , כבר בשנה . 1106 / 7 אפשר שאמנים אשר הגיעו עם רוזן אנז'ו בביקורו הראשון בארץ ישראל , בשנת "" , 1120 החלו בקישוט הכנסייה , שנבנתה בגל ההתלהבות הראשון אחרי כיבוש ירושלים ונשארה ללא עיטור ארכיטקטוני , אם בשל הנסיבות המלחמתיות ואם מחוסר יוזמה מתאימה . אבל אפשר גם שמאותן סיבות ממש נשארה הכנסייה ללא עיטור עד לשנות השלושים של המאה , מועד בואו של פולק לירושלים כמלך מיועד . ; Nationaie . int . 2414 . 1 . 45 התעודה פורסמה על ידי 306 l . Haiphcn . i . c Comic _ii'Anjoii an x / c sicdc , . י < ו Catalogue d'actes . 1 ז ; Canulairc / . limtcviauli ( supra . n . . b _3 ) 1 . 1 oM שרטרו , אנז'ו , גי b Catalogue No . 1 שם , עמ' "" . 227 , עמי . 229 _rcrrn s 11 . p . 233 Obiuiaire do Pontevrault . Clypeus ... I ' oniebral- "" שרטרו , אנז'ו , _עמ' 239 הערה " " . 1 על נזיר אחד 'מאוד מוכשר באמנות הארכיטקטורה' ממאנס _, בשם ז'אן . ידוע שעלה לירושלים כין השנים . 1125-1097 ראה : 157 . _eols . 124 IT . swrlcs . I . Pans 191 ] . no . 0 ) 3 . p . 292 : _Migne . PL . des architects en /?* ranee ait Moycn , Ave . Xlc-XUc _* _srorr , _Jjtrr ,
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help