sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

בניית החלק המזרחי של הכנסייה ( התעודות המתייחסות להקדשה מציינות . ( dedicavimus ' ' oratorium הקירבה בין הכנסייה _בפו נ _^ ברר לבין כנסיות באנגומוא , במיוחד הקתדראלה עצמה , וכנסיית סן אמאךדה בואקס , הן באדריכלות והן בפיסול , הודגשה פעמים רבות במחקר , וכל החוקרים תמימי דעים שכיוון ההשפעה היה מאנגולם לפונטברו . יש לתלות השפעה זו כנראה בידידות שבין רוברט ד'ארבריסל ובישוף אנגולם , ז'ראר השני . אמנם , יש קושי מסוים בקביעת הקשר בין שתי הכנסיות בכיוון זה , בשל תאריכה המאוחר יחסית של הקתדראלה באנגולם 1 בנייתה הסתיימה בשנת . 1128 אבל אם נביא בחשבון שז'ראר השני החל בבנייתה מחדש של הקתדראלה באנגולם ממערב למזרח , מתאפשר הקשר גם מבחינה כרונולוגית , החלקים שהשפיעו מבחינה אדריכלית על פונטברו נמצאים בשני המפרצים הראשונים בסיטרא המערבי , והכותרות הקשורות מבחינת הסגנון והמוטיבים _לפונקברו ממוקמות בתוך ההצטלבות הצפונית , שניצלה בנס מפעילות השחזור של אבלי ( Abadie ) במאה הי"ט . מצד שני , כל החלקים בפונטכרו המעידים על השפעה מאנגולם יכלו להיבנות גם בשלב הבנייה שלאחר , 1119 כלומר , הם מצויים במערב הכנסייה ובאולם התווך . באשר לאדריכלות , מדובר בתוכנית בעלת אולם תווך ללא סיטראות ומפרצים המוכתרים בכיפות , ואילו בפיסול הכוונה לכותרות התשלובות , הציפורים מעל החיות והגריפונים , הנמצאות הן באולם התווך והן בחזית . חשיבותה של פונטברו נמדדת כמושגים העולים על חשיבותו של המנזר עצמו . כנסייה זו עמדה בראש מסדר פונטברו , שהתפשט אף מעבר לגבולות פואטו דאז . היא נהנתה מעידודם של רוזנים ומלכים גם בתקופות מאוחרות יותר . אלינור מאקוויטניה סייעה בשיפוצה ושלחה מתנות רבות . " בתרומתו של ריצ'רד לב הארי נבנתה אכסדרת המנזר בין השנים it 1199-1189 מבחינה אמנותית , כל בנותיה נבנו וקושטו בדוגמת מנזר האם , וכך נעשתה פונטברו למכלול אמנותי מגובש ואחיד בתוך מפת היצירה האמנותית של מרכז מערב צרפת הרומנסקית . אחד המנזרים שהוקמו על ידי פונטברו הוא טיסון — ( Tusson ) היום כנסייה הרוסה , ששרדה ממנה אומנה בודדה ופרובלמאטית . אומנה זו נושאת את תחילתן של ארבע קשתות וכן כותרת מעוטרת בשני גריפונים זה מול זה , הדומה מאוד בעיצובה לכותרות הגריפונים בירושלים "" . טיסון נוסדה בשנת 1112 על מקומה של קאפלה עתיקה יותר , על פי בקשתו של רוברט ד'ארבךיסל , בעזרתו של פרקו פךניקאר ( Foucaud Frenicard ) ובהסכמתו של פייר , בישוף פואטית ; "' היא תפסה מקום בכיר בהיירארכיה של המסדר . על סמך הדוגמאות המתוארכות , הקשורות בסגנונן ובמוטיבים שלהן לקבוצת הכותרות של ירושלים , מתגבשת הסברה שהחטיבה הזאת בפיסול של מרכז מערכ צרפת שייכת לתקופה המוקדמת ביותר בפיסול הרומנסקי של האיזור . תקופה זו מתחילה עוד במאה הי"א ( מאייזה מציינת את התאריך המוקדם ביותר ) ונמשכת עד לשנות השלושים של המאה הי"ב ( התאריך המאוחר ביותר הוא השלמת ; pp . 7-13 de _laSociete de I'Histoire de 1 ' An Fnmcciis , 1932 . de Fontevrault et celles de I'Angoumois ' , fi _«//«// 1 Baronne Brincard , 'Analogies entre les sculptures e ' ehanges 11 ' influences . Paris 1931 , pp . 130-31 ; . ) . Valle ' ry-Radot , _iloquo : romanes , filiations el 86 קרתה , אמנות פואטו , עמ' . 95-94 ss Annales ilu Midi , n \ ri \ 1936 rapports avec les e ' glises a coupolcs d'Aquitaine ' , R . Crozet , 'L _' e ' glise abbatiale de Fontcvrault _, ses 1 ( 7 קרוזה טקסטים , מ , 181 ' _0 עמ' . 47 Kl ) , שם , מס' , 215 עמ' * ' . 55 ראה : קרתה , אמנות פואטו , עמ' , 99 תמונות '" . 55 , 21 קרוזה , טקסטים , מס' , 154 עמי . 41

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help