sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

בפיסול המונומנטאלי הצמוד למבנים כנסייתיים בהר הזיתים ובהר הבית , ואילו ההשפעות הדרום איטלקיות באות לידי ביטוי בריהוט כנסייתי ( כגון דוכני דרשה , ( המרוכז ברובו הגדול בהר הבית . ההשפעה מאברוצו ניכרת באופן ישיר בחזית הדרומית של כנסיית הקבר , אם כי גם היא קשורה במקורה — בביתה — בריהוט כנסייתי . סקירה זו של הפיסול הצלבני בירושלים תחולק ותוצג על פי כיווני ההשפעה העיקריים האלה , ועליהם נוסיף את המונומנטים שבהם גוברת ההשפעה המקומית : ( 1 ) 'הקבוצה המרכז מערב צרפתית ( 2 ) , ' 'הקבוצה האיטלקית ( 3 ) , ' יסודות מקומיים , העוברים כחוט השני ומקשרים בין כל קבוצות הפיסול הצלבני של ירושלים ו יסודות אלה הם המעניקים לפיסול זה אחידות ואופי משלו , ומקרבים אותו לפיסול של תקופות הבנייה הגדולות בירושלים קודם לימי הצלבנים . . 1 'הקבוצה המרכז מערב צרפתית' הקבוצה הזאת מורכבת מכותרות ואפריזים מעוטרים עם מיגוון של מוטיבים , כגון עלי קוציץ , ( acanthus ) תשלובות של עלים וגבעולים , ציפורים וחיות . אלה מצויים בעיקר בכנסיית העלייה לשמיים בהר הזיתים , ובשימוש משני בהר הבית — סביב המתומן המוקדש לעליית מחמד לשמים ( קבת אלמעראג ( ' ובחזית אלאקצא " . כל הכותרות של הקבוצה , גם אלה המעוטרות בתשלובות ובחיות וציפורים , מבוססות על מבנה הכותרת הקורינתית הקלאסית , והן משוות לכותרת זו צורה מיוחדת ( איור . ( 12 הן שונות מן הכותרת הקורינתית הקלאסית בחומר ובממדים . הן עשויות מאבן מקומית צהבהבה ורכה , קטנות יותר וצנומות ( גובהן נע בין 29 ל 31 ס"מ . ( הבדלי הממדים בין האסטךגאל — astragal ) בסיס הכותרת ) העגול לבין האבקוס — abacus ) הלוח המרובע המסיים את הכותרת בחלקה העליון ) גדולים מאוד , ובהעדר גובה מספיק מתרחב העיטור בפתאומיות . לכן צורת הגביע , המאפיינת כל כותרת קורינתית , היא יחידה במינה בקבוצת הכותרות הזאת : צרה בבסיס , מתחילה להתרחב בפתאומיות במקום כלשהו במרכז ומתאימה את עצמה בחלק העליון לרבוע האבקוס . כותרות אלה נעדרות חלק ניכר מן היסודות המבניים ההכרחיים בכותרת הקורינתית . המאפיין והמשמעותי ביותר בסגנונה של הקבוצה הזאת היא מערכת היחסים שנוצרה בין העיטור לבין גרעין הכותרת , ( caiathos ) והאופן שבו משתלב העיטור בצורת הכותרת . העיטור מתפצל למספר שכבות , הקשורות זו בזו . אין קפיצות פתאומיות ממישורים עמוקים למישורים שטחיים יותר ; הכל נעשה בהדרגתיות , בתנועות איטיות ובגמישות רבה . לכן אין בעיטור זה ניגודים חריפים בין אור וצל , למרות המרחק הגדול בין המשטח העמוק ובין הקרוב יותר . כתוצאה מכך , השילוב כין גוף הכותרת לבין העיטור העוטף אותו הוא שילוב אורגאני ; אין ביניהם לא מתח ולא הקבלה , אלא זרימה מתמדת 66 קוחנל , פיסול צלבני ; idem , Steinmetzen aus ( 67 Fontevrault in Jerusalem ( note 54 ראה המחקרים הנזכרים בהערה 614 . 65 קוחנל , אפריז הסריגים . 69 ראה הערה ' £ * EKathedralen , Koln 1964 Berlin 1939 ; L . Behling , Die Pflanzenwelt der KiiWer , DietomischenKapitellecles Rheint > ebietes , R . Kautzsch , Kapitellstudien , Berlin 1936 ; H . " . 66 ' , XSr'T n 0 l

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help