sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

קיימים כבר במאה הי"ב , בהתחשב בדוגמאות המקבילות שנביא בהמשך ( הקאפלה של הלנה הקדושה וכנסיית המנזר בעמק המצלבה . ( כיוון האורך הודגש במאה הי"ב גם על ידי שני פתחים בקיר המערבי , שיצרו יחד עם האפסידים במזרח את הציר מזרח מערב המאפיין כנסיות בסיליקאיות . התוכנית המשולבת הזאת אופיינית לאדריכלות הביזאנטית של התקופה הבתר איקונוקלאסטית , אם כי ניתן למצוא את ניצניה כבר באמנות הביזאנטית המוקדמת , בתקופת הקיסר יוסטיניאנוס . _' היא מגיעה לשיא התפתחותה במאות הי' והי"א , אז היא מופיעה בליווי תוכנית עיטורית במוזאיקה , מבוססת על אותם עקרונות _היירארכיים וליטורגיים כמו המבנה עצמו . - במאה הי"ב בנו הארמנים סמוך לכנסיית הקבר קאפלה המוקדשת להלנה הקדושה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס הגדול . היא מצויה ממזרח לבסיליקה הצלבנית , במפלס נמוך יותר ממנה , מעל לקריפטה של מציאת הצלב . הקאפלה נבנתה על פי אותה תוכנית ריכוזית , מבוססת על ארבעה עמודים מסיביים ונמוכים יחסית , הנושאים כיפה במשולשים קמורים והנתונים בתוך רבוע שכיוונו מזרח מערב ; כיוון זה נוצר על ידי האפסידים המסיימים את אולם התווך ואת הסיטראות במזרח ( האפסים הדרומי מבוטל על ידי הכניסה לקריפטה . ( גם לכנסייה הזאת שלוש שורות של מפרצים , כמו לקתדראלה של יעקב הקדוש ; הכיפה ממוקמת במפרץ המרכזי , מעל ארבעת העמודים החופשיים , וכך נוצרת מרכזיותו של המבנה . העמודים נושאים כותרות ענקיות ( שתי כותרות סל ושתי כותרות קורינתיות , ( דומות להפליא לכותרות של מסגד אלאקצא ( היום במוזיאון הר הבית . ( לאור דמיון זה ניתן להגדירן spoiia _^ ( פריטים בשימוש משני ) ולשייכן לתחילת המאה הח . ' בשנות השבעים של המאה הזאת גילה דן בהט כנסייה צלבנית נוספת ברובע המוסלמי של ירושלים , שהוא מזהה אותה עם כנסיית יוליאנוס הקדוש המוזכרת במקורות . '' אם נכון השחזור שלו ושל גיורא סולר , ואם נכונה ההנחה שהיתה לכנסייה כיפה מעל המפרץ המרכזי , יש לשייך את הכנסייה הזאת לטיפוס המתואר כאן . שורת המפרצים הראשונה במערב , שהיא צרה יותר מיתר המפרצים בכנסייה , שימשה כנרתקס , כך ששלוש השורות הנותרות הן בעלות צורת רבוע , דהיינו צורה ריכוזית , מוכתרת בכיפה , המאפיינת גם את הכנסיות הארמניות של המאה הי"ב בירושלים . הכנסייה דומה מאוד ביחסים בין חלקיה , במידותיה ובחלוקתה הפנימית לכנסיית ירמיהו כאבו עוש , שם חסרה רק הכיפה להשלמת הדמיון " . גם מיקום אחת הכניסות ( אולי הכניסה הראשית ) בחלק הדרומי של הכנסייה — באותה שורת מפרצים שבה ממוקמת הכיפה — משותף לקתדראלה הארמנית , לכנסיית יוליאנוס הקדוש ולאבו עוש . ייתכן שההשראה לבניית המבנים האלה באה מארמניה ( או מגיאורגיה , ( שם נעשה שימוש נרחב בדגם הביזאנטי הזה _* . י עם זאת , לפחות מבנה אחד מאותו סוג כבר היה קיים כירושלים , קרוב לוודאי עוד לפני בואם של הצלבנים . הכוונה לכנסיית המנזר בעמק המצלבה במערב ירושלים , שנבנתה על 34 _קראוטהיימר , במיוחד עמ' 251 ואילך , 299 ואילך , 349 ואילך , ושם ביבליוגראפיה נוספת . Jf ראה הערה ( 1978 ) , pp . _72-XO re ' cem merit de ' couverte a Jerusalem' , RB , LXXXV D . Bahat & G . Solar , 'Une c ' glise croisec 6 . 31 י '" Vincent-Abel , £ _mma « . ? ( note 22 ) קראוטהיימר , במיוחד עמ' 338 ואילך Georgia , London 1979 , esp . pp . 59-220 _Mepisashvili & V . Tsintsadze , The Artsof Ancient afters inArmenien , Berlin I _98 \ , esp . pp . 58-KQ ; R . _Mnazakanjan & N . Stepanjan , Kunsi des Mitiel- b . Brentjes , s . ;

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help