sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

מעידה על השפעה מכיוון אחר — האדריכלות הביזאנטית הפוסט איקונוקלאסטית . שבה מילאה הכיפה תפקיד חשוב בתוכניות שצורתן צלב יווני הנתון בתוך רבוע , משולב בבסיליקה ( נרתקס , סיטראות , שלושה אפסידים ) ומוכתר בכיפה " . במאה הי"ב נבנו בירושלים שתי כנסיות מן הטיפוס הזה על ידי הארמנים , ואילו כנסייה אחת לפחות כבר נבנתה כנראה עוד לפני בואם של הצלבנים , היא כנסיית המנזר בעמק המצלבה ( ראה הסעיף הבא . ( יש לציין שבאזורי ההשפעה של האדריכלות הביזאנטית במאה הי"ב , שבהם היתה מסורת בניית הבסיליקה חזקה , היתה הכיפה היסוד העיקרי שייצג את התוכנית הביזאנטית . התוצאה הסופית היתה בסיליקה עם מצלוב , ולה כיפה במקום ההצטלבות של אולם התווך עם המצלוב . מבנה זה מופיע , למשל , בכנסיות של קפריסין , יוגוסלביה וסיציליה ' - ' . בסיכום , כנסיית סנטה אנה מציגה לפנינו שילוב של שלוש מסורות בנייה , שהמפגש ביניהן התאפשר עקב אופיה ההטרוגני של החברה הצלבנית : השפעה של האמנות המקומית הנוצרית הקדומה , השפעה ביזאנטית בת הזמן , שהגיעה לירושלים אולי בצינורות ארמניים או גיאורגיים , והשפעה מערבית רומנסקית . . 3 הכנסיות הארמניות הקתדראלה הארמנית המוקדשת ליעקב , אחיו של ישו , הפטריארך הראשון של ירושלים , נבנתה מחדש וקיבלה את צורתה הנוכחית בתקופת הצלבנים , בין השנים " . 1165-1142 הכנסייה ( איור , ( 8 כפי שהיא מתגלה לעינינו היום , היא שילוב של תוכנית ריכוזית ( רבוע מוכתר בכיפה ) עם תוכנית ארכנית , בסיליקאית . במרכזה ארבע אומנות , שעליהן נשענת כיפה במשולשים קמורים — pendent ivcs ) שיטת מילוי הפינות הנוצרות במעבר מן הרבוע שעליו נשענת הכיפה אל בסיסה העגול ) השולטת על המבנה כולו . בתקופה הצלבנית היתה הכניסה הראשית מן הדרום , שם גם היה ממוקם הנךתקס , ( narthex ) שהוא היום קאפלה על שם אטצ'מיאדזין . ( Etchmiadzin ) כיוון האורך והאופי הבסיליקאי של המבנה נוצרים על ידי אולם התווך ושני סיטראות , המסתיימים באפסידים בצדם המזרחי . האפסידים הנוכחיים נבנו במאה הי"ג או הי"ד , אם כי אין להוציא מכלל אפשרות שהיו Paris I 860 Mi : \ di \ ordcVogue , Les e ' glises de laTerre Sninie . relii ; ieuse el civile , I-IV , Paris 1925-1928 : C .. ! . dans le rovaumc de Jerusalem : Architeclure Vire 1964 ; C . _Hnlart , l . es Monuments des croiscs Das mittelhy _/ antinische Ausschmiick- of Monumental ArtinByzantium , London \ 9 _W ; E . () . Demus , Byzantine Mosaic Decoration : Aspects ?" Byzanlinischen ( , ' ese / lschafl , I ( 1951 ) . pp . 103-134 Hildprogramms ' , Jahrbuch der iisterreichischen ungssystem als Ausclruck eines hieratischen Giordani , ני O . Darius The MosaicsofNorman Sicil \ . oni \ on , , y Church ol the Holy Apostles at Perachorio . 1 949 ; A . U . S . Megaw & _E . J . W . Hawkins . 'The Landes ! lessen , II / 3-5 ) ! II . Giessen 1963-1967 ( Oslewopastudicn des uml Makedonien vom II . bis zum _friihen 14 . . / I / ., I- I lallcnslchen , Die Monumeniulnuilerei in Serbien de Byzumion , 6 ); R . Hamann-Macl . ean & H . _Nlkgukh . _kurhinovo . _BnwcUca \ _915 ( Bibliolhei / ue _/' tf / _HT . v , XVI ( 1962 ) , pp . 277-34 _K : L . Hadcrmann- Cyprus , and its Frescoes ' , Dumbarton Oaks " _2 _K W 522 _TO J 7 lf 7 / 77 _trVuni 1 _V _ f ? The Armenians in Jerusalem under ! lie ; , _,, , , _pn . 1 . Jerusalem 1979 . pp . 121 H . Narkiss , Armenian All Treasuresoj Jerusalem , M . E . Stone . Jerusalem 1976 . pp . 222-235 ; B . Crusaders ' , in : Armenian and Biblical Studies , ed . Prawer ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help