sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ה

Page:301

ה נפילת האיובים ועליית הממלוכים ( 1250 ) היו צריכים לכאורה להביא לעליית רעיון ירושלים לגדולה מחדש , שכן הממלוכים העלו על נס את אידיאולוגיית _הג'האד כתימוכין למתקפה הגדולה שבה פתחו נגד הפראנקים . אלא שרעיון ירושלים לא חזר ותפס אותו מקום מדרגה ראשונה שתפס במחצית השנייה של המאה הי"ב ( ואפילו , ברגעים מסוימים , בימי האיובים . ( טעמו של דבר נעוץ בכך שהעיר לא היתה עוד יעד לכיבוש , ואופיה המוסלמי לא עמד בסכנה . מחד גיסא , הג'האד הממלוכי , שנערך בסיסמת כיבוש מחדש של חלקי סוריה וארץ ישראל ( אלשאם ) שנותרו בידי הפראנקים , ראה את כיבוש עכו כיעדו העיקרי ; ומאידך גיסא , באין מסעי צלב חדשים שיסכנו את האחיזה המוסלמית הקיימת בארץ ישראל , לא היתה לדעת הקהל הזדמנות להתנער לעזרת עיר הקודש , ויהא זה כנגד השליטים . נוסיף כי זכר צלאח אלדין ומערכת 1187 ניטשטשו כבר במידה רכה . ואשר לממלוכים , הרי יוקרתם נבנתה בעיקר על מעלליהם הם נגד הפראנקים והמונגולים 7 א אבן מטרוח , דיואן , קושטא 1299 ( להג'רה , ( עמי ; 183-182 וראה : אבן שדאד , אלאעלאק אלח'טירה — תאריח' לבנאן , עמ' . 227-226 חי אראקלס , עמי 86 . 385-383 אלעיני , עמ' . 195 שהתבצר במגדל דויד ועל ידי תגבורות ששוגרו בבהילות מעכו הצלבנית . " לא ידוע כיצד הגיב על כך הסלטאן , אך לא נראה שנקט צעדי עונשין נגד מעוררי המהומות , שניסו לחתור תחת יסודי ההסכמה שבינו לבין הפראנקים . אפשר שחשש לעורר חמתה של דעת הקהל עוד יותר ואפשר ששיער שכישלון הכנופיות ירתיע את האופוזיציה האדוקה מנקיטת צעדים כאלה בעתיד . מכל מקום , אלכאמל נוכח לדעת שמסע ההסברה שלו אינו נוחל הצלחות מרובות , ולכן ניסה לתקן את יוקרתו הפגועה על ידי ניצול פעולות המלחמה שלו . דבר זה מסביר את ההדגש המוגזם ששמה תעמולתו בשנת 1230 על מסעי המלחמה של הסלטאן נגד מסדר _ההוספיטאלרים ממבצר קךק דה שבלייה ( שלא נכללו בחוזה יפו , ( הגם שחשיבותם הצבאית של מסעים אלה היתה מוגבלת . תועמלניו טרחו עתה לעבור למתקפה ולהציגו כמג'אהד אמיתי ויחיד , בעוד שיריביו ( ובעיקר אלנאצר cjrnr מתרשלים במאבק בפראנקים 'הבלונדינים' ושוקעים בתענוגות הצייד . " עוצמתו וגיוונו של המאמץ שנדרש אלכאמל להשקיע כדי ללחום במבקריו מעידים על הסערה שעוררה מסירתה של ירושלים . עם זאת , כמו בשנת , 1219 דעת הקהל לא הצליחה לשנות את מדיניותם של השליטים ורק אילצה אותם להצטדק ולהתנצל . לגבי אלכאמל , אם נזכור את עמדתו התקיפה בראשית המשבר , היה בכך משום כישלון מסרים . אולם בסופו של דבר , למרות הנזק ליוקרה האיובית , אלמעטם לא שיקם את חומות עיר הקודש ואלכאמל לא ביטל את חוזה יפו . העיר נשארה במשך עשור ( 1239-1229 ) בידי הנוצרים , וחמתה של דעת הקהל שככה בהדרגה . הדי המשבר המשיכו אמנם להישמע . כך , למשל , בשנת , 1239 כשכבש אלנאצר דאוד את העיר , דאג לאזכר בשירי השבח ואיגרות הבשורה את מעשם של דודיו , שחיללו את מורשת צלאח אלדין . אחד ממשורריו כתב , בין השאר י 'למסגד אלאקצא מנהג שהיה למשל / כאשר מחללים אותו כופרים מקים לו אללה נאצר _> מגן _< / נאצר ( צלאח אלדין ) הצילו כראשונה , ונאצר ( דאוד ) החזיר לו את טוהרתו " . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help