sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ד

Page:300

האסלאם _, ' ואין סיבה לפקפק בכ 1 ותו . סבט אבן אלג'וזי שימש כמרצה במדרסה ירושלמית במשך עשר שנים וחיבר ספר בשבחי העיר . בנוסף על דרשה כתב גם שיר קינה המבכה את העובדה ש'במקום עלייתו ( של מחמד ) השמיימה ועל הסלע הקדוש ... אין פסוקי קראן נאמרים עוד " . ' תגובות עוינות אחרות , אם כי פחות חריפות , נשמעו גם כמרחק רב יותר ממוקד האירועים — במצרים , בג'זירה , במוצול וכבגדאד — בין בחוגי אנשי דת ובין בקהל הרחב " . אפילו בחוגי השררה האיובית נשמעו קולות ביקורת . הסלטאן אלמלך אלמטפר מארבל שלח שגריר לאלכאמל לעוץ לו להתנצל בפני הח'ליפה על מעשהו . סלטאן זה , גיסו של צלאח אלדין , היה ידוע בדבקותו ברעיון הג'האד ובהשפעה שנודעה עליו לאנשי דת , ונראה שביקש לבטא בכך בעקיפין את מררת רוחו . '" ואילו השגריר ששלח אלכאמל _לפרידריך השני , צלאח אלדין אלארבלי , חיבר שיר ארסי נגד 'הקיסר המקולל , ' בו פקפק בכנות כוונותיו לקיים את החוזה שנחתם עמו . "' אם ציפה אלכאמל שיוכל לסכור את פיות מבקריו על ידי צעדי עונשין , מצא עצמו נאלץ עד מהרה , לנוכח עוצמתם והיקפם , לסגת קמעא . את ביטול החוזה לא היה נכון אף לשקול , אך ראה הכרח לפתוח במסע הסברה להשקטת דעת הקהל הנרגזת . הוא שיגר לכל ממלכותיו איגרת חוזר , ובה מנה את הטיעונים המדיניים בזכות חוזה השלום וניסה להמעיט בערכה של האבידה הדתית שבמסירת ירושלים . אופיה המוסלמי של העיר , כך טען , לא נמחה , משום שמסגד אלאקצא עומד על כנו , תפילות נאמרות בו ולמוסלמים יש זכות גישה חופשית להר הבית , הוא אלחךם אלשריף . משהצדיק את חוזה יפו , סבר אלכאמל שיוכל להראות כי שום מצווה דתית לא הופרה . כך , למשל , ענה לשגריר מארבל : 'אנו ואבותינו , משרתים נאמנים אנו לירושלים . שירותינו לה ידועים לכל . זיקתנו אליה , דבר אין לה ולצביעות / י * הרמיזה לתוארו של צלאח אלדין , 'משרת ירושלים , ' אינה מקרית . ברי שכתשובה זו מנסה הוא לשמור על יוקרת השושלת , המושתתת על מסורת צלאח אלדין . הצהרות אמונים מעין אלה לא הספיקו , כנראה , ואלכאמל מצא עצמו נאלץ לשלוח לח'ליפה שגריר רם מעלה , פח'ר אלדין בן שיח' אלשיוח , ' כדי לצלק את עצמו ; אחיו אלאשרף עשה כן אף הוא ושליחו לבגדאד ניסה גם להרגיע את הרוחות בג'זירה . !< אולם הרוחות לא נרגעו כה מהר , בייחוד לא בדמשק הנצורה ובאיזור ירושלים . באיזור זה עברה התסיסה , מקץ כמה חדשים למסירת העיר , משלב של מחאות ולחצים על השליטים לשלב של פעולה ישירה בלתי תלויה בשלטון . על פי מקור צלבני בן התקופה הכריזו המוני פלאחים מיהודה ושומרון , שהוסתו על ידי חכמי הדת של חברון ושכם , כי אינם 'נכונים עוד לסבול שירושלים תהא בידי הנוצרים בלא שניתן יהא להיכנס להר הבית , הוא בית המקדש . ' כנופיות איכרים מזוינים חדרו לעיר הקודש והשתלטו עליה למשך כמה ימים , עד שגורשו תוך אבירות כבירות על ידי חיל המצב המקומי " סנט אבן אלג'וזי , עמ' . 656 _היתה כאן , כמובן , גוזמה רבתי : לפי חוזה יפו נשארו המקומות הקדושים לאסלאם בידי המוסלמים והובטח חופש גישה אליהם . 7 _כת"י פאריס , 5864 דף 237 א ; וראה לעיל . אל מקריזי , סלוך , א , עמ' . 229 ' י 7 אבן תגריברדי , ו , עמ' ; 272 אבן אלאת'יר , יב , עמ' ; 187 אבן נטיף , אלתאריח' אלמנצורי , הוצאת גריאזנביץ , מוסקבה , 1960 ד ף 182 ב , 185 א . , שם , דף 185 א ; אבן ואצל , כת"י פאריס , 1702 דף 288 ב289- א . ' אכן ואצל , כת"י פאריס , 1703 רף 4 א . XJ מצוטט על ידי גיב על פי הכרוניקה של אבן אבי אלדם ( כת"י אוקספורד ) od . k . m . seiton . Phiiaddphia 1962 , p . 71 ) 2 History ofthe Crusades , U . J _112 וראה : מקריזי , סלוך , א , עמ' ; 230 מקריזי , חיטט , ב , עמי . 377 א אבן נטיף , דף 185 א . 4 א שם , דף 182 א , 185 א ; מקריזי , סלוך , א , עמ' . 231

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help