sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ד

Page:299

לפני אוהל הסלטאן קריאה לתפילה שלא בעתה לאות מחאה . הסלטאן , שהחליט לדכא את ההתנגדות בעודה באיבה ואשר שם כבר במאסר אמיר שביקר את חוזה יפו , העניש את אנשי הרת האלה בכל התקיפות " , אולם לא הצליח להרתיעם מהבעת התנגדותם מחדש . בעת ביקורו של הקיסר בירושלים ערך המאך'ן קריאה לתפילה והוסיף לנוסחה המסורתית שני פסוקי קראן מן הפולמוס האנטי נוצרי ( סורה כג 93 יט . ( 34 אם היה בכך משום קריאת תיגר על הקיסר , היה זה לא פחות גם קריאת תיגר על הסלטאן ; ביטוי חריף למריבות על הפקרת עיר הקודש לכופרים המשוקצים . אין תימה שתקרית זאת , שעשתה לה כנפיים , הכעיסה ביותר את אלכאמל " . השמועה שנפוצה בדבר מסירת ירושלים לצלבנים , עוררה ביקורת קשה ברחבי העולם המוסלמי . ביטוי עז ניתן לה בשירים הרבים שחוברו לרגל המאורע . מקצתם שירי קינה , כגון ; 'מה איום הוא לראות את ירושלים נחרבת / וכוכבה הזוהר מתעמעם / כל דמעותינו לא יספיקו לבכותה / שהרי נחלי דמעה חייבים לזרום . ' מקצתם שירי תוכחה לשליטים , כאותו צופי אנונימי השם בפי ירושלים את המלים : 'אם התמעטו מגיני באלשאם , אם _חומותי חרבות וחורבני מתמיד / יופיע למחרת חורבני , אות קלון על מצחם של רבי השררה ' . ' הזעם התפרץ בדמשק בעוצמה רבה במיוחד , לפי שהעיר היתה אז נצורה על ידי אלכאמל ואלאשרף . כך השתלבו שני מאבקים : פוליטי ודתי . הדמשקאים היו קנאים מאוד לעצמאותם ונאמנים לשליטם ( האיובי ) אלנאצר דאוד . זיקה זו התבטאה כמאבק העיקש שניהלה האוכלוסייה , בצד הצבא הסדיר , נגד הצרים , כמו גם באבל שאפף את העיר שנפלה בידי הצבא המצרי . השנאה לשני אויבי עצמאותה עוד נתעצמה מתוקף הזעם על שאותם שני סלטאנים הם שהיו גם אחראים להעברת עיר הקודש לקיסר . וברי שלשליטה החוקי של דמשק , אלנאצר דאוד , היה עניין רב לנצל את פרשת ירושלים כדי ללכד את דעת הקהל סביבו . עם זאת , טעות תהא לראות בתגובה הדתית קטליזאטור גרידא של המאבק הפוליטי . דומה שהגורם הדתי התפתח באורח בלתי תלוי כגורם המדיני וקיים עמו יחסים של היזון חוזר . ואכן , התסיסה בנושא ירושלים , לפחות בחוגים האדוקים בדת , קדמה לחתימת חוזה יפו . ההיסטוריון אבו שאמה , שכיהן אז כמרצה במדרסה דמשקאית , מספר על תחושת אי השקט שחש , ביחד עם חכם ההלכה ( פקיה ) עז אלדין אלסלמי , בעניין עיר הקודש . נראה ששמועות התהלכו אז על המשא ומתן החשאי שהתנהל בין הסלטאן אלכאמל ובין הקיסר פרידריך השני . סביר ששני חכמי הדת חלקו את תחושותיהם עם מקורביהם . כאשר הפכו החששות לוודאות בשנת , 1229 התפרץ הזעם כלפי הסלטאן המצרי ואחיו במלוא עוצמתו . 'מסירת [ ירושלים , ' [ כותב אבו שאמה , 'המיטה חרפה על האסלאם וגרמה ניכור מוחלט בין תושבי דמשק לבין אלכאמל " . ' במסגד בני אמיה שבעיר נאמרה דרשה על ידי סבט אבן אלג'וזי , ששפכה עוד שמן על המדורה . בין השאר אמר בה חכם ההלכה החנבלי r 'המוני הצליינים לא יוכלו עוד לעלות לירושלים ... כמה תפילות נאמרו בה בעבר , כמה דמעות זלגו בה ! מה גדול קלונם של שליטי האסלאם . בעטיה של שואה זאת נשברים לבבותינו באנחות כבדות . ' אמת נכון הדבר שהדרשה נישאה ביוזמת אלנאצר דאוד , אך הדרשן הטעים שעשה כן גם כ'מצווה דתית ולהגנת כבוד 71 אבן שדאד , אלאעלאק _אלח'טירה — תאריה' לבנאן , הוצאת דהאן , דמשק , 1 _^ 63 עמ' ; 224 אבן אלעמיד , אח'באר אלאיוביין ( הוצאת כאהן — ; ו , ([ 1955 / 57 ] 18 עמ' . 138 י סבט אבן _אלגיוזי , עמי ; 656 מקריזי , סלוך , א , עמ' . 231 י אלעיני , עקר אלג'מאן ;( 191 rhc H 01 \ 11 a . pp . 19 ( 1- ) סבט אבן אלג'וזי , עמ' 4 . 655 י אבו שאמה , ד'יל , עמי א . 3 יג שם , עמ' . 158

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help