sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ד

Page:298

בשנת 1219 החליט שליט דמשק האיובי , אלמלך אלמעטם , להרוס את חומת ירושלים לבל תיפול מבוצרת בידי הפראנקים , שמא יוסכם ( כמצופה ) כאותו רגע על מסירתה להם בתמורה לפינוי דמיאטה על ידי נוסעי מסע הצלב החמישי . עצם האפשרות של ויתור על העיר עוררה גל של תדהמה וזעם . בירושלים , מספר ההיסטוריון אבו שאמה . 'נפל פחד כביום הדין : נשים ובנות , זקנים , צעירים וילדים , הכל אצו רצו לשני המסגדים שעל הר הבית , תלשו שערותיהם וקרעו בגדיהם . ' הגירתם של תושבים רבים מהעיר למצרים , דמשק וכרך הביא את גלי הזעם אל מחו ץ לארץ ישראל . אלמעטם ניסה להרגיע את הרוחות , באמרו כי 'לא כחומות נגן על ערינו ולא בחרבות וקשתות , ' אולם לא היה בכך כדי להרגיע את דעת הקהל החשדנית והנרגשת . על פי סבט אבן אלג'וזי 'תקפו המשוררים את אלמעטם בשירי לעג וקלס וקיללו את שלטונו . ' שניים משירים אלו הגיעו לידינו . אחד מהם , שמחברו אינו ידוע , אומר : 'בחודש רג'ב חוללה הטוהרה / בחודש מחרם נחרבה ירושלים הקדושה . ' ואילו בשני כותב הקאצי החנפי מג'ד אלדין ( מי שהיה הקאצי האחרון של הר תבור קודם שנהרס על ידי אלמעטם מפחד הצלבנים וקיים קשרים הדוקים עם ירושלים ;( עברתי ליד ירושלים האצילה ובירכתי לשלום את שנותר הימנה / עיני זלגו דמעות חמות לזכר עברה המפואר . / הנה שליט ברבארי רוצה להרוס את שרידיה ולהנחית עליה את ידו הנפשעת והטמאה / אומר לו כך : 'תיבש ימינך ! כבד נא עיר זו למען אלה המבקשים להסתופף ולהתפלל בה / לו ניתן היה לקנותה בפדיון נפש הייתי נותן עצמי כפרה וכל המוסלמים היו עושים כמותי ' . תגובות אלה היו רק בחינת סימנים מבשרים לסערה שתפרוץ בשנת , 1229 משנמסרה העיר באמת לצלבנים , הפעם לקיסר פרידריך השני , על פי הסכם בינו לסלטאן אלכאמל ממצרים . דומה שלאור לקח העבר ציפה אלכאמל לתגובה שלילית מדעת הקהל , אך לא העריך אל נכון את עוצמתה . באיגרת לאחיו הסלטאן אלאשרף , בעת המתיחות שנשתררה ביחסיהם ( קיץ , ( 1 228 הוא מעמיד פנים שנכנס לארץ ישראל לא כדי ללחום בו אלא כדי להגן על ירושלים ( שאותה הציע כבר לקיסר (! והוא מוסיף : יודע אתה כי דודנו , צלאח אלדין , כבש את ירושלים והדבר העניק לנו תהילה לדור ודור . חוששני שכיבוש עיר זו על ידי הצלבנים יפגע ביוקרתנו ויעלה לנו בביקורת כה קשה שכל התהילה שרכש דודנו עבורנו תכלה בעשן . וכיצד זה נעמוד בפני הבריות ובפני אללה יתברך "? כמה חודשים אחר כך כרתו אלכאמל ואלאשךף , שנתפייטו בינתיים , את חוזה יפו עם פרידריך השני ( פברואר . ( 1229 בראש הוויתורים הטריטוריאליים שעשו שם המוסלמים עמדה ירושלים . המשבר שנוצר לאלתר בין הסלטאנים לבין דעת הקהל היה , על פי עדותו של ההיסטוריון אלמקריזי , חמור הרבה יותר מכפי ששיער אלכאמל . כמו בשנת , 1219 שימשה גם הפעם ירושלים עצמה למרכז שממנו נפוצו גלי הזעזועים . המאך'נים והאמאמים של כיפת הסלע ומסגד אלאקצא יצאו אל מחנהו של אלכאמל , שישב אז ליד עזה , וערכו " אכן תגריכרדי , ו , עמי , 244 אנו שאמה , דייל , עמ' ; 116 יאקות , מעג'ם אלכלדאן , ה , בירות , 1957 עמ' ; 171 סבט אבן אלג'וזי , עמ' ; 601 אבן שדאד , אלאעלאל , אלח'טירה , הוצאת דהאן , דמשק , 1956 עמ' " . 216 אבן _אלאת'יר , יב , עמ' . 198

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help