sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ד

Page:297

ובדינאמיקה משלהם . המוקד הפעיל ביותר היתה משפחת בנו עסאכר הדמשקאית , שהעמידה חכמי הלכה שאפעים לרוב . בהא אלדין בן עסאכר המשיך לקרוא בפומבי את חיבורו , ואילו שנים מבני דודיו , תאג' אלאמנא ונטאם אלדין , חיברו מסות פצאאל אלקדס משל עצמם , וכן דוד אחר , פח'ר אלדין , שימש בהוראה במדרסה בירושלים " . חכם ההלכה החנבלי סבט אבן אלג'וזי , אף הוא מדמשק , דרש בירושלים ו'העלה על נס את תהילתה המושתתת על יראת שמים " . ' ספרות פצאאל אלקדס המשיכה להיות פופולארית : חכמי הלכה כינסו כנסים לקרוא בה בפומבי וחוברו חיבורים חדשים ( נוסף על שני הנ '' ל _' , ( שניים מהם על ידי חכמי הלכה שנודעו בקנאותם לרעיון הג'האד : האחד , ציא אלדין אלמקךסי , הקדיש שליש מספרו לירושלים " , ואילו חברו , עז אלדין אלסלמי , מסיים דברי שבח שכתב על דמשק במלים אלו / 'מכאן נמצאנו למדים כי לדמשק מעלות רבות על כל מקום בסוריה ( אלשאם , ( להוציא על פני ירושלים . ' י" השפעתם של החיבורים תוגברה על ידי הביוגראפיות של צלאח אלדין , שנהנו מפופולאריות מרובה , 64 וכן של האגדות שנטוו סביב הכיבוש בשנת \ 1187 לא פחות חשובה היתה האפופיאה 'פתוח אלשאם , ' המיוחסת ( באופן אפוקריפי ) לאלואקדי ( היסטוריון בן המאה התשיעית לסה"נ , ( אך חוברה בשלהי המאה הי"ב ו היא מעלה על נס את כיבוש ירושלים במאה השביעית , תוך שהיא שוזרת בו פרטים הלקוחים מכיבושה בשנת . 1 187 נסיים רשימה ארוכה זו ב'מדריך למקומות קדושים ( זיאראת ' ( מאת אלהךוי , חכם דת תועמלן נודע , ובו פרק מפורט על ירושלים ושבחיה . לנוכח פעלתנות זו לא ייפלא כי זיקת דעת הקהל לעיר , שנכבשה מחדש זה לא מכבר , היתה חזקה ; וזיקה זו החלה פועלת ככוח מטעם עצמו , שאינו תלוי בהכרח בשליטים , כבר בימי צלאח אלדין . הסלטאן עצמו היה מודע לכך , כפי שהוא מציין באיגרת לריצ'רד לב הארי בעת המשא ומתן על שביתת הנשק , ( 1191 ) כי גם לו היה נכון אישית למסור לו את העיר 'אל נא ידמה המלך בנפשו כי ויתור כזה הוא בגדר האפשר ; לא נעז אף להשמיע מלה על כך בפני המוסלמים 68 . ' אפשר כמובן שהיתה זו אך תחבולה דיפלומאטית , אך דומה שגם אם השתמש בטיעון לתכלית זו , אמר _הסלטאן אמת : ההדגש האידיאולוגי על ירושלים , ששירת אותו נאמנה , הפך גם לאילוץ ששם מגבלות על חופש פעולתו . שליט הנוהג בירושלים לפי כללי ה'ריאלפוליטיק , ' כמעין כלי גרידא על לוח השחמט הפוליטי , עתיד היה לעמוד בפני התנגדות חריפה . זהו בדיוק הלקח שילמדו יורשי הסלטאן , האיובים , שדגלו — מטעמים של חולשה פינאנסית ועייפות קרב — במדיניות דו קיום עם הצלבנים ואשר לא העריכו נכונה את משקלו של רעיון עיר הקודש . : r אלמקדסי , עמ' 296-295 ( הוצאת ח'אלדי , יפו , 1946 עמי ;( 64 סבכי , ד , עמ' ; 213 חאג'י ח'ליפה , כשף אלטנון , א , עמ' 611 . 254 סכט אבן אלג'וזי , עמ' 61 . 517 אבן עסאכר , תאריח' דמשק , א , עמ' A . 629 כת"י דמשק , טאהריה , 34 מג'מועה . 48 וראה : אבן pinoi טבקאת אלחנאבלה , הוצאת אלפקי , _קאהיר , 1953 א , עמ' 61 . 372 תרעיב אהל אלאסלאם פי סכנא אלשאם , הוצאת ח'אלדי , ירושלים , 1940 עמ' 64 . 13 בנוסף לביוגראפיות המפורסמות של בהא אלדין ועמאד אלדין , ידוע על עוד שתיים שלא הגיעו לידינו , מפרי עטם של אבן ממאתי ואבן אבו טי ( ראה : אבו שאמה , א , עמ' ; 43 _מקריזי , ח'טט , הוצאת בולאק , ב , עמ' . ( 160 י 6 ראה למשל : אבו שאמה , ב , עמ' ; 215 , 85 סבט אב ן אלג'וזי , עמ' ; 430 אלמקדסי , מת'יר אלעראם , כת"י 66 c / "wj /< 7 _we , transl . v . Langlois , Venice 1898 , p . 327 a crr ' _rowj , _tfjjncn as , _orcsren gfi . rn _1 _n : : פתוח אלשאם , א , קאהיר , 1373 להגירה , עמי ; 145-133 והשווה : אלהרוי , תד'כרה , הוצאת סורדל תומין , { _H 1 : o 17 [ 1961 / 2 ]) עמ' 67 . 242 אלהרוי , עמ' " * . 28-24 בהא אלדין , עמ' . 187

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help