sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ד

Page:296

ד העוצמה החדשה שרכש לו רעיון ירושלים נגלתה רק בתקופת האיובים , יורשיו של צלאח אלדין . אך היה זה באורח בלתי צפוי : לא מטעם השלטון אלא נגדו . הרעיון הפך לכוח המניע של משברים פנימיים בתוך הסולטאנות , בחינת 'גולם הקם על יוצרו . ' את עוצמתו ינק הרעיון גם להבא , באורח פרדוקסאלי , מפעילות יזומה מצד השלטון , שכן יוקרת האיובים הושתתה במידה רבה על זכר מעללי הג'האד של צלאח אלדין , שגולת כותרתם היתה ירושלים . הפגנת נאמנות לצמד ירושלים ג'האד היתה , אפוא , בבחינת הפגנת זיקה למייסד השושלת , כמו גם לגיטימציה לשדרתו של צאצאו באחת הממלכות הקטנות שאליהן נתפצלה המדינה במות צלאח אלדין . מכאן מסתברת תשומת לבם המיוחדת של האיובים , שביטויה היה לא רק בהצהרות תעמולתיות אלא גם במעשים : הם הקימו כירושלים מדרסות ( כתי מדרש ) וח'אנקות ( כתי צופים , ( ניסו למשוך אליה תושבים ולעודד עלייה לרגל , לרבות על ידי מתן דוגמה אישית בזיארה שלהם עצמם אליה * . אולם מסתבר שבמידה רבה התמידה הזיקה על ידי פעילותם של אנשי דת , שאמנם נדחפו מלכתחילה להירתם לרעיון על ידי נור אלדין וצלאח אלדין , אולם מכאן ולהבא פעלו מכוח עצמם סדר מופיע גם בחיבורו של אבן עסאכר , עמ' 55 . 84 ראה : אשתור , ירושלים , עמ' 56 . 84 , 80 , 79 שם , עמ' . 88 , 84 וראה גם : אבן אלאודיר , יא , עמ' ; 212 דיהבי , עמ 48 ' א ; אבושאמה , רייל , עמי ; 7 יוניני , ד'יל מראת אלזמאן , ג , חידראבאד , 1960 עמי 57 . 60 מצוטט על ידי אבן אלעדים , כעית אלטלב , כת"י פאריס , 2138 דף 27 א . והשווה : עמאד אלדין . פתח , עמ 101 _> על שגריר הח'ליפה . ( 8 י אשתור , ירושלים , עמ' ; 84-83 וראה גם : אלעמרי , מסאלך אלאבצאר , א , _קאהיר , 1924 עמ' 1 145 אבן דקמאק , נזהת אלאנאם , כת"י פאריס , 1597 דף 68 א ; אבן אלג'וזי , כת '' _י פאריס , 5866 דף ל 23 א ; אבן אלעדים , כת"י פאריס , 2138 דף 55 ב ; אבן ואצל , כת"י פאריס , 1702 דף 224 א , 246 א ; אבן אלסאעי , אלג'אמע אלמח'תצר , הוצאת ג'ואד , ט , בגדאד , 1934 עמ' 155 סבכי , ה , עמי . 101 תעמולה זו . שנסמכה על צעדים מעשיים שנקט צלאח אלדין ( הקמת בניינים לצרכים דתיים והקצבות לתחזוקתם , הקלות מסים למתנחלים , הסדרים מיוחדים לצליינים — " ( מה היתה השפעתה ? מיסטיקנים , חכמי הלכה וסתם מאמינים בדת האסלאם אכן באו להתיישב בירושלים , אך לא במספר ניכר . אוכלוסיית העיר ( גם עם הנוצרים המזרחיים שנשארו בה והיהודים שמשך צלאח אלדין לבוא אליה ) היתה פחותה מאשר בתקופה הצלבנית . הצלחה גדולה יותר נחל הסלטאן בתחום העלייה לרגל : זרם גדול ויציב ( חלקו בשילוב עם החג 56 . ( ' אינדיקאטור מעניין לתהודתו של רעיון העלייה לרגל לירושלים הוא הקטע הבא מזיכרונותיו של וזיר ממוצול , שבו הוא מספר על מסע מלחמה לארץ ישראל בראש התגבורת ששוגרה לצלאח אלדין . ( 1190 ) מטרות 'מסע מבורך' זה היו 'ג'האד למען אללה וביקור בירושלים , ישמרנה האלוהים 57 . ' קרוב לוודאי שצליינים ששבו לערי מוצאם הפיצו בהן את הזיקה לירושלים . כאן טמון אולי הישגה הגדול של תעמולת צלאח אלדין ו רעיון ירושלים , שהיה עד למאה זו שנוי במחלוקת , נתקבל בשלמות על ידי האסלאם כדת ממוסדת , באמצעות זיקתו לג'האד . אפילו חכמי ההלכה , יריביו המושבעים בעבר , נרתמו להפצתו ולביצורו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help