sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ג

Page:295

שנשא לפני קציניו ערב מתקפתו של ריצ'רדלב הארי , ( 1191 ) ובנימה דומה התבטאו המשוררים שביקשו להעלות מוראל הלוחמים המופקדים עליה . אבן אלסאעאתי שיבח את הסלטאן בזו הלשון : 'לולא אתה שקמת לו , היה מקום קדוש זה מזיל דמעות של דם בעת שקול הפעמונים היה מצלצל בו מחדש ; ' ואבן מג'אור פנה לאויב ' 'אמור נא לאנגלי , לכלב הלזה : חזור בך ממשוגת איוולת זאת / ... ! לא תצליח לכבוש את אלקדס כי אור אללה בה לא יכבה . ' ב . אכלוס : לדור כעיר הקודש היא מצווה מומלצת באסלאם , ואף כי אינה בגדר חובה , ביקשו להגדיל את חשיבותה על ידי הטעמת הקשר שבינה לג'האד , קל וחומר מאחר שבתקופה הצלבנית נאסר על מוסלמים לגור בה . התועמלנים למיניהם מצטטים חדית'ים כגון 'כל הדר כירושלים כמוהר כלוחם למען אללה , ' וגמולו של המתיישב בה הוא ש'שבעה רבוא מלאכים יעתירו בעבורו בפני האל . ' 'כל המת כה כמוהו כמעט כמי שמת כשמיים . ' כה גדול היה המחסור באוכלוסין , שהבטיחו שכר שמימי אפילו על מגורים זמניים י 'כל שיתמיד וידור בירושלים שנה שלמה , חרף אי הנוחות והקשיים , יתן לו אללה לחם חוקו וישלחנו לגן העדן . ' ג . עלייה לרגל י י כבר בעת הכיבוש העלה עמאד אלדין את החדית' המפורסם שלפיו מסגד אלאקצא הוא ( יחד עם מסגד מכה ומדינה ) אחד משלושת המסגדים שעליהם 'יש לחבוש אוכפים ( לעלייה לרגל . ' ( אכן אלג'וזי חוזר בחיבורו על חדית' זה ומוסיף עליו אחרים , כגון ; 'כל המבקר בירושלים ... גמולו גן עדן . ' יי אבן עסאכר מקדיש פרק מחיבורו ל'שבחי התפילה בירושלים , העלייה לרגל למכה והתפילה במסגד של מדינה ובאלאקצא באותה שנה' ? מטרתו היתה מן הסתם _ליתן לירושלים ליהנות מן התנועה השנתית בדרך עולי הרגל ( דרב אלחג ( ' העוברת בעבר הירדן . תוך כדי הזכרת שבחיהן של מצוות אלו , הוא מתעכב במיוחד על חשיבות התפילה בירושלים : 'כל המטהר גופו ומתפלל בירושלים זוכה למחילת כל חטאיו והופך נקי כביום לידתו . ' גמולן של מצוות דתיות אחרות גדל כאשר הן מתבצעות שם , דרך משל : 'כל הנותן כיכר לחם לצדקה בירושלים , כמוהו כמי שנתן משקלו בזהב " . ' מן הראוי לציין שעם כל השבחים שהיא מרעיפה על ירושלים , נזהרת תעמולה זו מלהפוך את ההיירארכיה של המקומות הקדושים לאסלאם ולמקם את ירושלים לפני מכה ומדינה . גם בעת שיכרון הניצחון טרח עמאד אלדין להטעים , באיגרת ששיגר למושל תימן , כי ערי הקודש שבחצי האי ערב נשארות במרום הסולם ו ] ' ירושלים ] היא שלישית לאחר אלחךמין ( מכה ומדינה ) ואינה מהווה שילוש עמן ( כלומר , אינה משתווה להן . ' ( ברוח דומה ציין מחיי אלדין בדרשה הראשונה שנישאה באלאקצאו 'אי ן לך מסגד אחר שאליו יש לעלות לרגל אחרי שני מסגדי ( מכה ומדינה ) זולתי מסגד זה " . ' חיבורי הפצאאל מבחינים תמיד בין חגי ( עליה לרגל במלוא מובן המלה ) למכה ולמדינה בלבד , לבין זיארה ( ביקור במקום קדוש ) לירושלים : החג' הוא מצוות יסוד , במניין חמשת 'עמודי הדת , ' ואילו הזיארה היא מצווה מומלצת גרידא . לסדר חשיבותם של המקומות הקדושים ניתן לפעמים ביטוי כמותי , כמו בחדית' המצוטט בחיבורי הפצאאל : 'תפילה במכה כמוה כעשרת אלפי תפילות , תפילה במדינה כאלף ובירושלים כחמש מאות ' . ' י _ד'הבי , דף 46 א ; אבו שאמה , ב , עמי וז , וו בהא אלדין , עמי ; 212 אבו שאמה , ב , עמי . 204 אבן פרכאח , עמי ; _80-79 אבן אלגיוזי , עמי . 95-93 אבו שאמה , ב , עמי 94 י אבן אלג'וזי , עמ' . 96 , 86-85 s אבן פרכאח , עמי ; 80 אבן אלג'וזי , עמ' . 92-91 'יי עמאד אלדין אלאצפהאני , פתח , עמי ; 110 אבו שאמה , ב , עמי 4 . 94 אבן פרכאח , עמי ; 59 אכן אלגיוזי , עמ' . 90-89 אותו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help