sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ג

Page:294

עתיד הוא לאבד שם עין . הגיב הלה : מסכים אני להפוך עיוור בשתי עיני ובלבד שאככשנה . ' קשה היה , כמובן , לשמור על שיא תעמולתי כזה במשך זמן רב . עם זאת ממשיכה ירושלים לשמש רעיון מרכזי גם בשנים שלאחר הכיבוש . מחד גיסא , התמיד במידת מה הדחף שניתן על ידי האתערותא דלעילא של אוקטובר . 1187 ניתן לחוש בכך , דרך משל , בספר 'פצאאל אלקדס אלשריף' שחיבר אבו אלפךג' עבד אלרחמאן אבן אלג'וזי זמן מה לאחר הכיבוש ואשר כל כולו שיר שכח להישגו של הסלטאן האיובי ולג'האד בכללו -. מאידך גיסא , העיר הפכה ליעד ראשי של מסע הצלב השלישי , שחילותיו כמעט הצליחו פעמיים לכבשה מחדש . צלאח אלדץ נדרש , אפוא , להשקיע מאמץ ניכר בהגנה על העיר , ביצורה ואכלוסה . התעמולה היתה כאן לכלי עזר חשוב . משורריו ופקידיו דאגו , לפיכך , לפאר את קדושתה , בסיועם ( מרצון ולא על פי פקודה מגבוה ) של אנשי דת , כדוגמת מחברי חיבורי פצאאל חדשים או אלו שקראו חיבורים ישנים בפומבי ' . ואכן , והתעמולה של השנים 1192-1187 פורשת לפנינו בפעם הראשונה בתקופת מסעי הצלב תמונה רחבה של שבחי ירושלים , בארבעה תחומים עיקריים . 1 ; קדושת העיר מושתתת בראש ובראשונה על שני המסגדים , ובעיקר על אלאקצא ' , פיסת האדמה הראשונה שנבראה' ואחר המסגדים העתיקים ביותר , שנבנה על יסודותיו של מקדש שלמה . לא נפקד גם זכרם של מקומות קדושים אחרים , כגון שער הרחמים , מעיין השילוח וכיוצא באלה . . 2 בין המסורות ההיסטוריות הקשורות בעיר מושם דגש על מסע הליל של מחמד , כמו , למשל , באיגרתו של צלאח אלדין לריצ'רד לב הארי , ( 1191 ) שבה משמשת מסורת זו כראיה לזכותם של המוסלמים '' . מסורות אחרות משמשות כתנא דמסייע : ירושלים היא אחת משלוש הערים הקדומות ביותר על גבי כדור הארץ ( יחד עם מכה ומדינה ) ואחת מארבע ערי גן העדן ( האחרות הן שתי אלו ודמשק ;( שלושת האבות , משה , מריה וישו גרו בה י יהושע כבשה , שלמה בנה בה את בית המקדש , הנביאים קיבלו בה את בשורתם ומחמד קבע אותה ככיוון התפילה ( קבלה ) הראשון של האסלאם " . 3 . תפקידה של העיר באחרית הימים ; יתרחשו בה תחיית המתים ויום הדין , והגשר הצר ( אלצראט ) שעליו תעבור כל נשמה יימתח בין הר הזיתים להר הבית . . 4 מקום מיוחד קובעים לעצמם שבחים ששימשו לתכליות ספציפיות ומיידיות באותה תקופה : א . ביצור והגנה : לאחר השלמת פעולת הביצורים בשנת 1191 בהשתתפות צלאח אלדין , בני פמלייתו ואנשי דת רבים , כותב עמאד _אלדין באחת מאיגרותיו : 'הדבר נעשה במצוות אללה ... כדי להגן על משכנו ולשמור על דתו ... כל מבוקשנו היה לקבל שכר עולם הבא ומחילת חטאים . ' תעמולה מעין זו היא גם שדחפה את שליט מוצול לשלוח קבוצת בעלי מלאכה לסתת אבנים לחומותיה . על הגנת העיר כמצווה דתית דיבר בהא אלדין , הביוגרף בעתיד של הסלטאן , כנאום 41 אבו שאמה , ב , עמי 4 : . 120-119 , 94 , 92 אבן _אלגיוזי . י 4 אבן עסאכר , תאריח' דמשק . א , עמ' ; 629 אבן אלג'וזי , אלג'אמע אלמסתקצא פי פצאאל אלמסג'ד אלאקצא ( כמצוטט בחיבורו המאוחר של אבן פרכאח 44 . ( אבן פרכאח , עמ' ; 80-79 עמאד אלדין אלאצפהאני , פתח , עמי ; 49-48 אבו שאמה , כ , עמי ; 94-93 אבן אלג'וזי , עמ' . 144-139 , 98-97 י עמאד אלדין אלאצפהאני , פתח , עמ' ; 414-413 אבו שאמה , ב , עמ' ; 110 , 99 , 94 בהא אלדין , עמ' ; 187 אבן אלגיוזי , עמי . 146-145 , 121-116 _ ' אבן פרכאח , עמ' ; 80-74 אבן אלגיוזי , עמ' 47 . 115-112 , 89 אבן פרכאח , עמי ; 80 , 72 אבן אלג'וזי , עמ' ; 138-136 אבו שאמה , ב , עמי * . 94 עמאד אלדץ אלאצפהאני , פתח , עמ' ; 418 , 413 , 400

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help