sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ג

Page:293

בשנות השמונים של המאה ; משהו ממנה דבק גם בנוסע הספרדי אבן ג'ביר , ( 1185 ) המשתמש לגבי ירושלים , שבה ביקר , בנוסחה : 'לוואי ואללה הכל יכול , יחזירנה לשלטון האסלאם ויטהרנה מן הכופרים ' . ' משנכבשה מוצול ( 1186 ) הפכה ירושלים ליעד מיידי . ואכן , התעמולה ביקשה להכין את הלבבות למאורע הגדול . כך , למשל , באיגרת של עמאד אלדין מסוף השנה ההיא . 'חרבות הג'האד רוטטות משמחה בנדניהן : פרשי אללה נכונים לתקוף . כיפת הסלע שמחה למשמע הבשורה כי הקראן , שגורש ממנה , עתיד לשוב . ' ' נחרץ עוד יותר הוא הטון כאיגרות שלאחר הניצחון על הצלבנים בקרני חטין : ( 1187 ) 'עוד מעט קט נצעד לעבר ירושלים ... יותר מדי זמן אפף ליל הכפירה עיר זו ! הנה שחר התשועה מפציע עליה . ' לשון דומה נקוטה באיגרות המבשרות את כיבוש עכו ואשקלון במשך אותו קיץ . '' כדי להטעים את אופיו המיוחד של כיבוש עיר הקודש הזמין הסלטאן חכמי דת סוריים ומצריים להשתתף בר ! ואכן , הללו נהרו למחנהו בשלהי הקיץ — עדות להד שעורר מאורע צפוי זה . ' כפי שניתן היה לשער , ההדגש על ירושלים מגיע לשיאו עם הכיבוש המוסלמי 2 ) באוקטובר . ( 1187 כשבעים איגרות בשורה שוגרו לכל קצווי הממלכה האיובית ולעולם האסלאם ; כתריסר שירים , לכל הפחות , ושתי דרשות הוקדשו לה . כמות זו עולה על כל מה שנכתב על כל אירוע אחר במסע הכיבושים ( לרבות קרב חטין , שהיה מכריע הרבה יותר מבחינה צבאית . ( כל ערי הממלכה קושטו כביום חג ומושליהן דאגו להביא את הידיעה לנתינים בטקסים פומביים . אין ספק שהסלטאן ביקש למצות עד תום את היוקרה שניתן היה להפיק מהישגו זה . הדבר המייחד את התעמולה שתכפה לכיבוש אינו העשרה נושאית כלשהי , אלא הנימה החגיגית , שמימית משהו , השולטת בה ואשר נועדה מן הסתם להטעים את אופיה ההיסטורי של שעה זו . במובן מה דומה שהוענקה לה עטרת קדושה . הכיבוש התרחש ביום השנה לעליית מחמד השמיימה מעיר הקודש ( יום אלאסךא ואלמעראג ( ' ומלאכי עליון נכחו ברגעי כניסת _הסלטאן לעיר '" . האסלאם כולו מוצג כשמח על הכיבוש — 'הכעבה עולצת על שחרור אחיה , אלאקצא' — שכן 'אמונתנו , שגורשה ממשכנה , שבה היום לצור מחצבתה . ' כיבוש עיר מעין זו הוא פיסגת התהילה . 'לולא הייתם נבחרי האל לא היה מייעד לכם , ולכם בלבד , את מלאכת המצווה הזו שאין משלה , ' דרש הדרשן מחיי אלדין בפני לוחמי הסלטאן בירושלים . גדולה עוד יותר תהילתו של צלאח _אלדין עצמו , שהוסיף לתאריו הרשמיים את התארים 'משחרר ירושלים' ו'משרת ירושלים . ' 'אין לך בן תמותה , ' אמרו התועמלנים , ' שהיה ראוי יותר ממך לירושלים ... שכן נתייחדת בטהרתך ובקדושתך " . ' על רישומו של הכיבוש בתודעת האסלאם ניתן ללמוד משיפעת איגרות האיחולים ששיגרו שליטים מוסלמיים לצלאח אלדין , ועוד יותר מהאגדות שנטוו סביב המאורע ( וחלקן — בסמוך לו . _< אחת מאגדות אלו מספרת כי 'האצטגנינים בישרו לסלטאן כי כוכב מזלו יביאו לכיבוש ירושלים , אך " שם , ב , ; 104 , 45 אבן ג'ביר , רחלה , קאהיר , 1908 עמי ; 292 אלהרוי , עמי . 32 יי אבו שאמה , כ , עמ' r , . 35 שם , ב , עמ' . 91 , 87 , 85 " בהא אלדין , עמי . 64 וראה גם הקריאה הפומבית של ספר שבחי ירושלים של אלואסטי , שנערכה בדמשק כמה שבועות לפני הכיבוש ( _ואסטי , פצאאל [ לעיל , הע' , [ 25 עמי . ( 3 "י אבן _אלאתייר , יא , עמ' ; 206 סיר אלאבאא אלכטארקה , כת"י פאריס , 302 עמ' . 262 'יי אבו שאמה , ב , עמ' 1 105 , 101 , 99 . 91 קלקשנדי . ו , עמי " . 500 אבו שאמה , ב , עמ' ; 111-110 , 101 , 98 קלקשנדי , ו , עמ' rcea , vol . 9 , no . 3464 ; vol . 10 , no . 3916 ; 497

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help