sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ג

Page:292

ג תאוצתו של רעיון הג'האד למען ירושלים עוד גברה לאחר מות נור אלדין , משתפס את השלטון מצביאו הכורדי צלאח אלדין , אשר ביקש ליתן לגיטימציה למעשהו בהציגו את עצמו כיורשו הרוחני של אדוניו . בדומה למה שעשה נור אלדין בראשית שלטונו , בנה צלאח אלדין במידה רבה על תועמלן ששירת גם בתקופה הקודמת , עמאד אלדין אלאצפהאני , והבטיח מניה וביה המשכיות נושאית בתעמולה . 'צעד נא לעבר ירושלים , כבוש אותה ושפוך בה נחלי דם כדי לטהרה "' , ' פנה עמאד אלדין למיטיבו החדש בשנת . 1177 החרו החזיקו אחריו שכחני חצר אחרים , בלשון דומה ובמגוון נושאי דומה . כפי שניתן לצפות , השליחות האלוהית של הכיבוש הוצגה כאילו עברה לסלטאן זה או לכלל משפחתו , האיובים . ההמשכיות בולטת גם באמצעים כמו ספרי פצאאל והדגש בשירה על שבחיה של העיר בכלל ושל מסגדיה בפרט " . התמורה היחידה שחלה במסכת הרעיונית בשתים עשרה השנים הראשונות לשלטון צלאח אלדין מתייחסת לתפקודה . היא הפכה טיעון מרכזי במאבקו הארוך של הסלטאן להשתלט על ממלכת זנגי בסוריה ובעראק בשם סיסמת האחדות למען הג'האד . כך הוא מצדיק , למשל , את סיפוח סוריה הדרומית במכתב לח'ליפה : ( 1175 ) 'אין סוריה מסוגלת להגיע ליציבות משטרית תחת שליטיה הנוכחיים , אין לה אדם המסוגל ליטול על עצמו את כיבוש ירושלים , ' מבצע שסוריה היא הבסיס הטבעי לזינוק אליו . בטיעון זה ביקש והשיג מהח'ליפה כתב הסמכה לשליטה באיזור זה . בשנים הבאות יתקוף הסלטאן את שליטיהן הזנגיים של חלב ומוצול , באשר 'הם משתמטים מכיבוש אלקדס ואינם נכונים לנקום את השפלתה . ' הכפפת שתי מדינות אלו לצלאח אלדין מוצדקת , אפוא , משום שהוא 'מבכר לנצל את משך שהותו עלי אדמות כדי ללחום בכופרים , שהפכו את ירושלים למשכן טומאה . ' קשר הדוק זה בין האחדות האסלאמית לבין כיבוש עיר הקודש הובלט ביתר תוקף בדרשה ( ח'טבה ) שנשא הקאצי מחיי אלדין במסגד אלאקצא עם שחרור העיר '-. ( 1187 ) בעבורה איחד אללה אתכם המפולגים והפך את צבאותיכם ששירתו את תשוקותיכם ומאווייכם לצבאו שלו " . ' חשיבותה של ירושלים כמאבק הפנימי הגדילה את יוקרתה ויצרה אווירת ציפייה דרוכה לקראת כיבושה מחדש . אווירה זו משתקפת ב'נבואות' הרבות על מאורע צפוי זה המופיעות במקורותינו מאת חכם המסורות המצרי אלסלפי , כת"י קיימבריג' . 736 על פצאאל בשירה ראה : אבו שאמה , א , עמ' ; 254 ב , עמ' 2 . 59 , 116 שם , א , עמ' ; 243 קלקשנדי , י , עמ' . 146 י אבו שאמה , א , עמ' ; 254 ב , עמ' . 23 29 אבו שאמה , א , עמי : 14-13 אלהרוי , עמי ; 24 גויטיץ , קדושת ירושלים , עמ' . 143 " י אבו שאמה , א , עמ' ; 269 וראה : אבן אלסאעאתי , דיואן , בירות , 1938 עמ' " . 384 ראה : פצאאל בית אלמקדס אלשאמי ( משנת ( 1180 על חידוש וריבוי העליות לרגל לירושלים בשנים אלה , שמשתתפיהן העיקריים היו מיסטיקנים וחכמי הלכה . אף זו ראיה להתעוררותם של אנשי הדת לרעיון קדושתה של העיר . עצם מעשיהם , שהיו למופת , כמו אולי גם תורה שהפיצו בחזרם מהעליות לרגל , סייעו אף הם לעשות נפשות לרעיון בציבור . מתחושת קדושתה של העיר הוליך אך צעד אחד לאותם רעיונות שהתעמולה הרשמית כה טרחה בעבורם : הזעם על שליטת נוצרים בה ושאיפה לשחרורה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help