sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ב

Page:291

ההיסטוריון הבגדאדי עבד אלרחמן אבן אלג'וזי , ממקורבי נור _אלדין , שעמד עמו בקשר מכתבים הדוק : 'הוא עמד כבר לפנות לכיבוש ירושלים , אולם המוות הכריעו בפתע 22 . ' לא בלי סיבה מבכה אפוא עמאד אלדין את אדוניו : ( 1174 ) 'כלום לא הבטחת לירושלים כי שחרורה ממשמש ובא ... ? ועתה , מי יצילנה מביזיון אויביה \ ' ? פעולתו של השלטון הושלמה בימי נור אלדין על ידי תעמולה רשמית למחצה , שנועדה להשריש בדעת הקהל מידע על ירושלים וקדושתה . תעמולה זו הושתתה בעיקרה על הז'אנר הספרותי של ' שבחי ירושלים' ( פצאאל אלקדס , ( שתחילתו , כאמור , בראשית המאה הי"א , ותקופת פריחתו הראשונה תמה עם אבו אלקאסם אלךמילי , שנהרג בירושלים בעת הכיבוש הצלבני . במחצית הראשונה של המאה הי"ב לא נכתב כל חיבור מז'אנר זה , דבר המעיד יפה על האדישות המוסלמית לגורל העיר . 24 עדות מעניינת עוד יותר לאדישות זו מצויה בשולי כתב היד של חיבור הפצאאל העתיק ביותר , הוא חיבורו של אבו בכר אלואסטי , המכיל רישומים ( אג'אזאת ) על המועדים השונים שבם נקרא כתב היד בפומבי . הקריאה הפומבית האחרונה במאה הי"א היתה בשנת 482 ) 1089 / 90 להג'רה ) ומכאן ואילך חלה הפסקה ארוכה , בת למעלה מחצי מאה . הקריאות הפומביות מתחדשות רק בינואר 1147 ( בדמשק ) וביוני 1152 ( בבגדאד - . ( ברור שהעיתוי , שנתיים לאחר שהועלה רעיון כיבוש ירושלים על ידי זנגי , אינו מקרי כלל ועיקר . זוהי עדות ברורה להד שעורר צעדו של זנגי , שליט מוצול וחלב , ועל האקלים הנוח יחסית בחוגי אנשי הדת , שבו עתיד היה לפעול בנו ויורשו . כמה שנים אחר כך חיבר חכם המסורות הדמשקאי ת'קת אלדין אבן עסאכר , תומך נלהב זה שנים של רעיון הג'האד וממקורבי נור אלדין , את חיבור פצאאל אלקדס הראשון בתקופת מסעי הצלב . כתב היד שלו אבד , למרבה הצער , אולם שמו המלא מדבר בעדו : 'שבחי מכה , מדינה וירושלים "; ' קדושתה של זו האחרונה נסמכת אפוא לקדושת שני המקומות הנערצים ביותר על האסלאם . יתר על כן , ניתן לשחזר חיבור זה באורח חלקי , בעזרת החלק הראשון של חיבורו של אבן עסאכר על ההיסטוריה של דמשק ' ) תאריח' _'oacr e המוקדש כרובו לשבחי אלשאם ( סוריה ארץ ישראל . ( אבן עסאכר מתעכב שם בפירוט יתר על שבחי ירושלים בכלל ( למשל , 'אוהב אללה את אלשאם יותר מכל ארץ אחרת ; אוהב הוא את ירושלים יותר מכל מקום אחר באלשאם ( ' ועל שבחי שני מסגדיה , מעיין השילוח וכיוצא באלה . לא במקרה מצטט המחבר בהקשר זה חדית' ( אפוקריפי , כמובן ) שבו מיוחסת לנביא מחמד האימרה כי מכל האסונות היכולים להתרגש על האסלאם , השני בחומרתו ( הראשון הוא מותו של הנביא עצמו ) הוא כיבוש ירושלים בידי הכופרים . באיחור ניכר מתחילה , אפוא , תחושת ההשפלה שבנפילת ירושלים לקנות לה שביתה . חלק ראשון זה של 'תאריח' דמשק' נקרא בעיר זו בפומבי כמה וכמה פעמים , החל בשנת , 1164 בפני קהל רב " . משתתפי העצרות הללו , כמו גם אלה שהשתתפו בקריאת חיבורו של אלואסטי בפומבי , הפיצו מן הסתם את הרעיונות לאחרים . יתרה מזאת , ידיעות הפזורות במקורותינו מלמדות 22 כתאב אלמנתטם , י , חידראבאד 1359 ( להגירה , ( עמי . 249 י 2 אבו שאמה , א , עמי 24 . 215 ראה : סיון , שבחי ירושלים , ודיונו של י' חסון , בקובץ : סוגיות בתולדות ארץ ישראל תחת שלטון האסלאם , ירושלים תשל"ז , עמ' ; 68-43 וראה גם : חסון , ירושלים . - ' '? אבו בכר מחמד בן אחמד אלואסטי , פצאאל אלקדס , מהדורת יי חסון , ירושלים , 1979 עמ' 6 . 3 , 1 ב סכט אבן אלגיוזי , עמ' : 7 . 336 אבן עסאכר , תאריח' דמשק , א , עמ' - " . 270 , 240 , 228 , 224-223 , 221 , 142-141 , 134 , 129 , 110 על פי אג'אזאת המצויות בעמ' . 629

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help