sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

ב

Page:289

ב בתיאור דלעיל בלט היעדר כל תגובה בחוגי השלטון . אולם דווקא בחוגים אלה החל , באמצע המאה הי"ב , השינוי המכריע ביחסם של המוסלמים לירושלים הצלבנית . בשנת 1144 הכריז זנגי , שליט מוצול וחלב , שכבש זה עתה את נסיכות אךסה הצלבנית , על מלחמת קודש למען עקירתם משורש של נוסעי הצלב מן המזרח התיכון . כיעדה הסופי של מלחמה זו הוכרזה ירושלים . 'הוא ( זנגי ) עומד לפנות מחר לירושלים , ' מכריז אחד מפייטני החצר ; 'אם כיבוש אדסה הוא הים , הרי ירושלים והסאחל ( ממלכת הצלבנים ) הם חופיו , ' שר פייטן אחר " . מדוע נפלה הבחירה על ירושלים דווקא ? מחד גיסא , הלא היתה זו באמת בירת ממלכות הצלבנים , שאותן רצו לכבוש , ומאידך גיסא , דומה שביקש זנגי להעניק לג'האד שלו אופי דתי חזק במיוחד , בנצלו את עטרת הקדושה של ירושלים ( עטרה מזהירה יותר משל כל עיר אחרת בסוריה ובארץ ישראל . ( את הרעיון הזה הגו , כנראה , שני תועמלניו הראשיים , אבן מניר ואבן אלקיסראני , שניהם פליטים מהשטחים הכבושים . בהשפעתם החל כנראה להתעניין ברעיון ירושלים ורתם את כלי התעמולה שלו להפצתו . מכאן ואילך קיבלו התגובות הבודדות והאמורפיות שסקרנו לעיל יתר עוצמה וגיבוש . החזרה התכופה והרב צורנית על הרעיון כי ירושלים היא יעד עליון לג'האד — בנו ויורשו של זנגי , נור אלדין , ( 1174-1146 ) הוא שחזר על כך — עתידה היתה להעמיק את תודעת ירושלים בחוגים השונים של דעת הקהל המוסלמית . פעולתו של נור אלדין במישור זה התחילה כבר בראשית שלטונו ונסמכה על שני תועמלניו הראשיים של אביו . כבר בשנת 1149 קורא אבן מניר לאדוניו להמשיך במלחמה בצלבנים 'עד אשר . 197-224 יןין _ןמבחר מספרר , תרגום ודיון . ( לרקע , ראה : ו » " Kkm , 1 : isfama / a _avism / i ? . t > iu \ s ! xd _cjj אבו שאמה , א , עמ' ; 40 עמאדי אלדין אלאצפהאני , ח'ריז ת אלקצר , א , עמ' . 110 11 אבו בכר אלערבי , כתאב אלעואצם מן _אלקואצם , ב , _קונסנטנטי ן , 1928 עמ' . 213-212 . / , _?)( ! % 6 ) . 12 . / 7 . Sivan . ? _Cicnesi .-dc In _Lontre-croisiide מיוחד על נפילת 'המקום השלישי בקדושתו' לאסלאם , הוא מסגד אלאקצא " . כאן דומה שהתגובה באה בסמוך מאוד למאורע , אך יקשה לומר ( כמו גם לגבי אלסמרקנדי ) אם מדובר בתגובה אישית או בתגובה המייצגת חוג מסוים . קשה עוד יותר לומר איזה הד היה לדברים אלה , שהרי אבן _אלערבי שהה באזורנו רק שנים מעטות וחזר לפאתי מערב , ואילו אלסמרקנדי , גם אם הפיץ את דעותיו , עשה כן בבגדאד , המרוחקת ממוקד הארועים . מעניינת יותר העדות השלישית , שמקורה בסוריה גופה . חכם המשפט r _rrer אלסלמי , איש דמשק ( נפטר בשנת , ( 1105 חיבר את 'כתאב אלג'האד , ' הקורא למלחמת מצווה בפראנקים , ובו הוא מציין כי הללו הפכו את ירושלים ל'פיסגת מאווייהם -. ' י אולם אף הוא אינו נראה מזועזע במיוחד מנפילתה , הגם שהוא מביע את תקוותו כי תחזור במהרה לידי המוסלמים . אולם אין הוא רואה בכיבושה את גולת הכותרת של הג'האד האנטי צלבני , רעיון שעשה לו נפשות בשקידה מרובה , הוא ותלמידיו אחריו ( אף כי לא בהצלחה יתרה . ( ברור כי לא ניתן להסתמך על עדויות כאלה כדי לדבר על קיום זרם של ממש בדעת הקהל , הכואב את כאבה של האבדה שספג האסלאם עם נפילת אלקדס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help