sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

א

Page:288

הלא הפראנקים עשו מאמצים גלויים להעניק לירושלים אופי נוצרי בולט ? . חילול מסגדים ובתי כנסת או הפיכתם לכנסיות , איסור מגוריהם של שאינם נוצרים בעיר וכיוצא באלה . צעדים אלו ידועים היו יפה למוסלמים כפי שגם ידוע היה להם כי ירושלים היתה יעדו העליון של המסע הראשון והמסעים שבאו אחריו , וכן כי היתה בירתה של הממלכה שנקראה על שמה , היא ממלכת ירושלים הצלבנית . לכאורה די היה בכל אלה כדי לזעזע את המוסלמים מאדישותם , אך לא כן היה . אפילו באותם חוגים מוסלמיים של נאמני ג'האד , שראו מלכתחילה בפראנקים כופרים וקראו לבני אמונתם להיחל ץ למלחמת מצווה לגירושם , אין שומעים על ירושלים . ( יוצא מכלל זה היה חכם המשפט הדמשקאי עלי בן טאהר אלסלמי , שבו נדון בהמשך ( . מן ההכרח לחפש אחר הסבר נוסף , מעמיק יותר , לאדישות המוסלמית . הסבר כזה אכן עולה כבר במעומעם מהנתונים שנסקרו לעיל . מעמדו הרופף של רעיון קדושת ירושלים בתודעת האסלאם בכלל . חולשה זו נבעה בראש ובראשונה מהעובדה כי חלק ניכר מהתיאולוגים וחכמי המשפט המוסלמי התנגדו בחריפות למקום הנכבד שהעניקו המיסטיקנים ( הצופים ) לירושלים , וגינו כ'חידושים' ( בדעה ) את המסורות היהודיות הנוצריות שעליהן נבנה הטיעון לקדושתה המיוחדת . דומה שהתנגדות זו בלמה את התפשטותו והשתרשותו של רעיון ירושלים באסלאם . זאת אף זאת ; חשיבותה המועטה של ירושלים כמרכז אוכלוסין וכמרכז מינהלי ורוחני בוודאי תרמו אף הם להמעטת יוקרתה . פולחן ירושלים — בניגוד לפולחן מכה ומדינה — היה משום כך פולחן מקומי גרידא , המקובל בארץ ישראל ובדרום סוריה בלבד . השערה זו מתאשרת על ידי תיאורו של הנוסע הפרסי נאצר דו'סרו ( בשנת ( 1046 על ערי מוצאם של עולי הרגל המוסלמיים לירושלים . ראיה נוספת היא העובדה שמחברי ספרות שבחי ירושלים ( פצאאל אלקדס ) — סוג ספרותי שצמח רק במאה הי"א , מאוחר מאוד ביחס ל'שבחי מכה ומדינה' — היו כולם מבני העיר " . בהיעדר תודעה עממית חזקה על קדושת ירושלים , מה פלא כי נפילתה לא עוררה הד רב בעולם האסלאם ? על אחת כמה וכמה מאחר שהנסיבות ההיסטוריות הספציפיות ( של ראשית המאה הי"ב ) לא היו נוחות לכך כלל ועיקר . היו אמנם מוסלמים שהגיבו ביתר חריפות על כיבוש העיר , אולם אם נתעלם מכמה 'נבואות' אפוקריפיות על כיבושה של העיר מחדש , שהומצאו בשלהי המאה הי"ב ויוחסו לראשיתה של אותה מאה " , ייוותרו לנו בנידון זה שלוש עדויות בלבד , ואף הללו קשה מאוד להעריך נכונה את משמעותן . העדות הראשונה מצויה בהספד שכתב ההיסטוריון ס _? ט אבן אלג'וזי על אבו אלקאסם אלסמרקנדי ( נפטר בשנת "' . ( 1142 סמרקנדי טען כי הנביא מוחמד הופיע לפניו בחלום ( לפני ( 1096 והודיעו כי שואה עומדת להתחולל באסלאם , 'וזמן מה לאחר מכן — אמר סמרקנדי — נפלה ירושלים . ' קשה לקבוע , לצערנו , מתי החל סמרקנדי להעריך כך את כיבוש העיר . עדות שנייה היא זו של הקאצי של סביליה , אבו בכר אבן אלעךבי , ששהה במזרח בבקשת תורה ודעת בעצם שנות הפלישה הצלבנית קודם שחזר לספרד בשנת . 1102 בתארו את מסע הצלב הראשון , הוא שם דגש ' - אבן אלקלאנסי , עמ' ; 171 אלעטימי . עמי ; 369 אסאמה בן מנקד , ' כתאב אלאעתבאר , הוצאת חתי , פרינסטון , 1930 עמ' 6 . 139 , 69 גויטיין , קדושת ירושלים . עמי Nasir-i-Husrau . Relulion de Voyage , trad . Ch . . 145-140 s SchdTer , Paris _ixki , p . 67 ראה ; סיון , שבחי ירושלים ; חסון , ירושלים . " ראה : אבו שאמה , . 113 , 104 יוניני , ד'יל מראת אלזמאן . ד . חידראבאד . 1961 עמ' '" . 273 סבט אבן אלגיתי , עמ' . 1 X 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help