sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

א

Page:287

א נקודת המוצא לחקר תולדות ירושלים הצלבנית היא בהכרח מועד הכיבוש : 15 ביולי . 1099 כיצד הגיבו על כך המוסלמים ? המעיין במקורות ייווכח על נקלה כי , למרבה הפליאה , הכיבוש לא גרם בטווח קצר כל זעזוע , כל תחושה של השפלה דתית . הכרוניקות בנות הזמן מתארות את הכיבוש באורח עובדתי , יבש וקצר למדי . תיאורים אלה אינם שונים כהוא זה מתיאור כיבושן של ערים אחרות בידי נוסעי הצלב . הפליטים המוסלמיים שנמלטו מהשטחים הכבושים הותירו לנו שירי קינה ונהי לרוב , אך כיבוש ירושלים אינו נזכר בהם כלל . כיצד תוסבר שתיקה מוזרה זו לגבי העיר השלישית בקדושתה באסלאם ? אין ספק שתהפוכות הזמן מספקות לנו הסבר חלקי . העיר נכבשה על ידי אתסז התורכמאני מידי הפאטמים בשנת 1070 וחזרה ונכבשה על ידי הפאטמים בשנת ' . 1098 הכיבוש הצלבני , שבא אך שנה לאחר מכן , נתפס מן הסתם כשינוי חדש של שליטים , שינוי שאף הוא לא יארך זמן רב . ואכן , תחושה זאת בולטת במכתב משנת 1100 שנשתמר בגניזה של קהיר , ובו מצפה הכותב , יהודי צפון אפריקני השוהה במצרים , לכיבושה בקרוב של עיר הקודש בידי הוזיר הפאטמי אלאפצל . תחושה זאת מצאה סיוע בתפיסתם הכללית של המוסלמים לגבי מסע הצלב הראשון , שאת אופיו הדתי לא הבינו ; הם ראוהו רק כמעין המשך למסעי המלחמה הביזאנטיים בסוריה , שמאז ומעולם היו נעדרים אופי דתי . אולם אין בהסברים אלה כדי למצות את הבעיה . שהרי מחד גיסא הסתבר עד מהרה כי אין למצרים לא הכוח אף לא הרצון לכבוש בחזרה את שטחי ארץ ישראל וסוריה שנכבשו על ידי הצלבנים . הם ערכו בכיוון זה רק כמה מבצעים מהוססים וחלקיים , ואף הללו נסתיימו בשנת . 1105 לנוכח כישלונותיה של מצרים ואדישותה של אמירות דמשק , שכנתם הצפונית של הפראנקים , לבשה השליטה הנוצרית בארץ ישראל ובסוריה לאט לאט אופי של קבע בעיני דעת הקהל המוסלמית . עם זאת המשיכה דעת קהל זאת לגלות אדישות לגורל ירושלים למלוא אורך המחצית הראשונה של המאה הי"ב . מאידך גיסא , אמנם נכון שהמוסלמים לא תפסו את משמעותו הדתית של מסע הצלב , אך אלגיוזי , מראת אלזמאן , _כת"י פאריס , 1508 דף 46 וא146- ב . , ש"ד גויטיין , 'מקורות חדשים לגורל היהודים בעת הכיבוש הצלבני של ירושלים / ציון , יז ( תשי"ב , ( עמי = ) 136-135 היישוב _בארץ ישראל , עמי . ( 240-239 1 ראה : אבן אלקלאנסי , עמי ; 134 אלעטימי , עמי : . 373 ראה . עמאד אלדץ אלאצפהאני , ח'רידת אלקצר , ב . י האדישות שבה נתקבלו כיבושים אלה בסוריה בולטת במקורותינו : אבן אלק לאנסי , עמ' ; 99 סבט אכן פרק עשירי קדושת ירושלים באסלאם בתקופת מסעי העלב עמנואל סיון

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help