sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

[ תהלים עג יז " 14 ;[ ראמרו מקדשי ולא מקרש , לפי שהתשובה על הכונה הנוכרת שם היא במקדש העליון וכן רצה באמרו ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדו [ שם קככ ג , [ וכבר הקדים לו שמחתי באומרים לי בית יי' נלך [ שם , שם א , [ רצה בו שהיה שמח במוצאו כחות נפשו נמשכים אל השכל ואמרו לו בית יי' נלך , ואמר עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים [ שם , שם ב ] והוסיף וביאר הכונה ירושלים הבנויה כעיר שחוברה וגו' להודיע שהבונה היא בשתיהן לא בירושלם של מטה לבדה , רק בירושלם של מעלה , שהיא בנויה ועומדת ג"כ כירושלם העיר שחוברה והורכבה למצוא הכוונה כאותה של מעלה ואליה היה החבור ההוא ובשתיהן יחדיו עומדות רגלינו . כוחות הנפש הנמשכים אל השכל — והכוונה כנראה לשכל הפועל — רמוזים בפסוקים שבתהלים . אמנם , הפשט איננו נדחה בהכרח ; ייתכן כי רגלינו עומדות כירושלים המוחשית , אך המשמעות האמיתית של הכתוב עוסקת בירושלים שבשמיים , שאליה אנו צריכים להתחבר . וכן מפרש אנטולי את מהותה של ירושלים "" -. 'ומי שעיניו פקוחות יראה וידע כי אין שם ירושלים מחוברת מעצים ואבנים ולא משאר המורכבים אבל היא פשוטה עשויה מכבוד " השם אשר שם כסאות הצדיקים . ' כהמשך הדרשה ההיא מתאר אנטולי את הקשר בין האל והאדם בירושלים של מעלה , שכנראה אינה אלא השכל הפועל.- י ולפי שהתכלית בה להיות האדם מבני עליה והוא שיתנו לו מהלכים כין העומדים [ על פי זכריה ג ז , [ והם המלאכים שיחס משכנם ועמידתם בשמים לפי שהמשילם השם בם והם עליהם _(!> לפיכך נאמר שירושלם אחת למעלה והיא הנקראת גם כן בית יי' וחצרות יי' ומרום קודשו ושאר שמות חביבים . והבא אל ירושלם כפי הכונה יבא השם וישרה שכינתו שם כמו שאמרו [ סוכה נג ע"א ] אם אתה תבא אל ביתי אני אבא אל ביתך , שנאמר בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך ... [ שמות כ כא _, [ ורצונם באמרם אם אתה תבוא אל ביתי , כלומר שתשים כונתך בו ותבא בעצמך ר"ל שתבא צורתך אל ביתי מיד אבא אל ביתך שבנית למעלה . ירושלים 'כפי הכונה' היא הבית שאליו צריכה להגיע צורתו של האדם , והכוונה בלי ספק לנפשו ; משמגיעה הנפש לשכל הפועל , הוא מקבל את השפע המושפע שם מן האל עצמו . ייתכן כי בדומה לכינוי ירושלים שבשמים , המוסב על השכל הפועל , ירושלים של מטה היא כינוי לנפש האדם ; לדעת אנטולי "" , משמעות הביטוי 'בנות ירושלים' שבשיר השירים היא 'כחות הנפש , ' ומכאן שירושלים עצמה היא הנפש . המובא כאן כפירוש נוצרי , קשור כנראה לפירוש המופיע אצל איזידור מסביליה , הכותב ( במאה הז Nam Hiemsalem " pads visio" _intcrprciiiiur ? : ( ' ; מובא אצל פראוור _, ירושלים , עמ' 267 הערה ; 60 וראה עוד שם , עמ' 271 על הקשר בין ציון וירושלים ובין specula או contcmpiatio אצל רבנוס מאורוס ( בישוף מיינץ , במאה הט n . < ' מלמד התלמידים , דף קעא ע"ב-קעב ע"א . 1 ( 15 שם , דף קעא ע"א . 6 | ו < השווה לעיל , הערה , 103 על תיאורה של ירושלים אצל הנוצרים : 'והבנתם בו על הכבוד הנמצא לצדיקים . ' l () 7 מלמד התלמידים , דף קעא ע"ב . '"* מלמד התלמידים , דף קעכ ע"א . השווה גם לדבריו של ר' משה אבן תיכון בפירושו לשיר השירים , ליק , 1874 , עמי 12 ודף יא ע"ב . מן הראוי להדגיש כי הן אנטולי והן משה אבן תיכון מדברים גם על ירושלים של מטה הארצית , היא עיר הקודש , בנוסף על הבנתם אותה כאלגוריה לשכל האדם או נפשו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help