sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

ירושלים באלגוריה הפילוסופית היהודית בין שתי גישות אלה בהגות היהודית בימי הביניים — הסימבוליסטית הספרדית והספיריטואליזציה נוסח הקבלה הנבואית — עומדת הפרשנות האלגוריסטית הפילוסופית , שמוצאה בשיטת הרמב"ם . פרשנות זו , ששניים מביטוייה המובהקים יידונו בהמשך , קרובה לספיריטואליזציה של ירושלים , אך היא מנסה לשלב גם את ירושלים של מטה בתוך שיטתה , כדוגמת הפרשנות הסימבוליסטית . כאשר אנו באים לדון בתוצאותיה של הפרשנות האלגורית היהודית על ציון ירושלים , ניווכח שאין בה חידוש עקרוני לעומת מגמות דומות בנצרות . ראשית הפיכתה של ירושלים לאלגוריה של מהות שכלית נעוצה באסכולת הרמב"ם . רמזים סתומים בהקשר לירושלים מופיעים כבר בפירושו של ר' יוסף אכן עקנין לשיר השירים , "" אולם התפתחות ברורה ניכרת אצל חסידי הרמב"ם בני המאה הי"ג . הראשון בהם המרחיב את הדיון על מהותה של ירושלים הוא ר' יעקב אנטולי . בספר דרשותיו , מלמד התלמידים , אנו קוראים : : ו" 'כי אחר שמצאת שם ירושלים על ההשגה האלוהית תדע ותבין שכל מקום שנזכיר שם ירושלים ולא יאות לענינו על עיר ירושלים המוחשת , תדע כי הוא נאמר למשל כפי הענין הנזכר . ' העיקרון הפרשני המתיר את ההבנה הרוחנית של ירושלים — כנראה בהשפעה נוצרית — "" משמש בפועל בפירושו של אנטולי לפסוק 'עד אבא אל מקדשי אל אבינה לאחריתם' למאמר שממנה הבאנו לעיל ; ראה כ"י פאריס , 727 ד ף 103 ב . כמו כן הכיר די אלנתן גם חומר קבלי שליקט ר' יצחק דמן עכו ; ראה במאמרי הנזכר לעיל ( הערה , ( 92 עמי . 166-165 '"" על קשרים אפשריים בין שיטתו של ר' יצחק דמן עכו וזו של אבולעפיה ותלמידיו ראה במאמרים הנזכרים לעיל בהערות . 92 , 90 "" : התגלות הסודות והופעת המאורות , מהד' א' הלקין , ירושלים תשכ"ד , עמי , 307-306 , 279 . 317-315 _jr ליק , _תרכ"ה-תרכ"ו , דף קעב ע"א . יי" בדף קעא , ע"ב מזכיר אנטולי כי 'גם הנוצרים חלקו השם הזה כפי חלוקתנו , אבל העתיקוהו ראות שלם והבנתם בו על הכבוד הנמצא לצדיקים וגם אצלם התפרסם הדעת הזה על ירושלם שבשמים אשר אליה הכתה . ' מכאן שאנטולי הכיר פירוש נוצרי על ירושלים — ראות שלם ; וכן הכיר את התפיסה הנוצרית של ירושלים של מעלה . הפירוש 'ראות . ' כי הם בית אל עליון . ' כאן מסמלת צירן את השכל הנבדל , הוא המקור של השכל האנושי . שני המאמרים המרכזיים שניתחנו לעיל מקורם בכתבי ר' אברהם אבולעפיה ור' יצחק דמן עכו " "; שני מחברים אלה מעידים על עצמם שהיו בעלי חוויות מיסטיות , ועובדה זו חשובה במיוחד להבנת הספיריטואליזציה של 'ירושלים . ' בעוד שבמרכז הסימבוליקה הקבלית מחוג ספר הזוהר עומדים תהליכים שבתוך האלוהות , שאנחנו מסוגלים ומחויבים להשפיע עליהם על ידי קיום הפולחן הדתי , הרי במרכז תורתו של אבולעפיה , ובמידה רבה גם זו של יצחק דמן עכו , עומדת השאיפה להתאחדות עם השכל הפועל או עם האל עצמו . התאחדות זו מושגת באמצעות טכניקות של צירופי אותיות ושמות האל , טכניקה שהיא רחוקה במידה רבה מהוראות הלכתיות ולעתים אף מנוגדת להן , כפי שהדבר ניכר מביטוי השמות הקדושים כאמצעי להגיע לנבואה . הבדלים אלה קובעים את יחסם של המחברים השונים למעמדה של ירושלים הארצית . בהיותה חלק מרכזי מהפולחן הדתי האידיאלי , הופכת ירושלים לנושא חשוב בדיונים שבספר הזוהר ובני חוגו . בהיותה סמל למצב תודעתי מיוחד , כמו בכתבי אבולעפיה ויצחק דמן עכו , מאבדת העיר הממשית מחשיבותה י בכל מקום שהאדם מסוגל למשוך עליו את השכינה , הופך הוא עצמו לירושלים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help