sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

ציון וירושלים אינן מציינות כמאמרים אלה סמלים לכוחות המתאחדים בתוך חיי האלוהות , אלא שם של מעלה שאליה יכולים להגיע בני ישראל בין אם הם בארץ ישראל ובין מחוצה לה . תפיסה זו , שנוסחה כנראה לראשונה כמיסטיקה היהודית , מקורה דווקא במקובל ארץ ישראלי , וסביר להניח כי היא תוצאה של השפעת המיסטיקה המוסלמית ( הצופיות ) על ר' יצחק דמן עכו " -. בהקשר זה מן הראוי להביא את דברי המחבר עלום השם של הפרקים בהצלחה , המיוחסים לרמב"ם — "' שם נאמר : •• " 'אמר בגמול והוא ההצלחה המגעת לנפש אחר ההפרד וברא יי' על כל מכון הר ציון ועל מקראיה ... [ ישעיה ד ה ] ביאור אמרו על כל מכון הר ציון ועל מקראיה : המוכנים המזומנים למצוא ההצלחה . ' ברור כי הפירוש 'המוכנים' מתייחס לתיבה 'מכון . ' האם ייתכן כי 'הר ציון' קשור כאן להצלחת הנפש , הנזכרת פעמיים קודם לכן ? אף על פי שאי אפשר להכריע הכרעה ברורה , הרי לאור הנטייה הברורה של החיבור לפרש את בית המקדש וכליו כרמזים לכוחות הנפש , י" סבירה בעיני האפשרות כי המונח 'הר ציון' רומז להגעת הנפש לשלמותה אחרי המות . מגמה דומה לזו שתיארנו לעיל מופיעה גם באיגרת המוסר המיוחסת לרמב"ם , שם נאמר : •"' 'ומה שעוררתיך בני גם כן במאמר הנכבד ספר מורה הנבוכים / ג ח ] על אשת חיל אשר הוא נאמר על חמר נכבד , כן היא ארץ ישראל גם כן ירושלים אשר בה בית המקדש , וכן הלב הוא משכן השכל האנושי וציון הוא מקום במוח נכבד מאד בו משכן השכל הפועל " . ' כאן הפכו ארץ ישראל וירושלים לסמל ללב , בעוד שציון מסמלת את המוח ; הלב והמוח הם מקום הימצאותם של השכל האנושי והשכל הנבדל , כפי שהשכינה שרתה בירושלים ובציון . סביר להניח כי שני החיבורים המיוחסים לרמב"ם , הנזכרים לעיל , סללו את הדרך להפיכת המושגים 'ציון' ו'ירושלים' לסמלים לכוח השכלי שבהן ולשכל הנבדל , כפישראינום בכתביהם של ר' יצחק אבן אבי סהולה ור' יצחק דמן עכו . "' התפתחות נוספת בסימבוליקה של ציון מצויה בספר אבן ספיר של ר' אלנתן בן משה קלקיש ( קושטא , אמצע המאה _הי"ח ""/ 'והנולד מציון השכל ומערכותיו אוהב יי' שערי ציון [ תהלים פז ב ] : על דוגמה אחרת מעין זו ראה : מ' אידל ' , עולם הדמות ולקוטי הר " ך , אשל _באר שבע , ב ( תשמ"א , ( עמ' 176-165 וראה גם הערה 89 לעיל . / בחיבור זה , הכתוב ערבית במקורו , יש השפעה צופית , , ראה במהדורת ש"צ _דוידוביץ — ד"צ בנעט , ירושלים תרצ"ט , עמ' 7 הערה לשורה , 14 עמ' 11 הערה לשורה . 5 משום ההשפעה הצופית , אני נוטה לראות בחיבור זה תוצר של הספיריטואליזם היהודי המזרחי ולא של האלגוריה הפילוסופית הספרדית . על קרבה בין נושאים אחרים שבפרקים בהצלחה ואיגרת המוסר המיוחסת לרמכ"ם ( ראה הערה 96 לקמן ) וכין אבולעפיה ראה אידל , ר"א אבולעפיה , עמי . 190 , 176-175 , 93 ו שם , עמ' , 25-24 לפי התרגום העברי מימי הביניים . ן ראה פרקים בהצלחה , עמ' . 2-1 חשוב במיוחד לענייננו המשפט המופיע כעמי : 3-2 'ואתה כאשר התעסקת במורגליך אשר הם חוץ מקדש הקדשים , הנה כבר החרבת ביתך האמיתי והחשכת שמשך ונאסף ירחך . כאן מציינות התיבות 'קדש הקדשים , ' 'ביתך , ' את השכל האנושי שיצא לפועל . ר' לוי בן אברהם , פילוסוף שהיה כנראה בן דורו של מחבר הפרקים בהצלחה , כותב : 'ויש שפי' בית המקדש הגעת שפע הנבואה' ( ספר לוית חן , כ"י ואטיקן , 192 דף 57 ב , < וראה גם במובאה מספר מגדל דוד , להלן הערה % . 112 אגרות הרמב"ם , ירושלים תשכ"ח , עמ' ח של האיגרת . חיבור זה קרוב ברוחו לפרקים בהצלחה ונראה שגם הוא נתחבר במזרח . " 7 דעה דומה נמצאת גם בהמשך עמ' ט של האיגרת ... ' שכל נבדל ומשכנו במוח אשר נקרא שמו בניות ברמה ופירוש רמה עליונה ; ' 'בניות ברמה והוא המוח בלא ספק ... בעבור שהיה עמו השכל האלהי . ' א " במאמרי הנזכר לעיל ( הערה ( 90 שיערתי כי ייתכן שיש קשר בין הפרקים בהצלחה ובין המגמה הרוחנית שממנה הופיעה שיטתו המיסטית של ר' יצחק דמן עכו . הקטע המובא מצוי בכ"י פאריס , 727 דף 69 א . יש להעיר כי מחבר זה הכיר את איגרת המוסר המיוחסת לרמב"ם ומצטט קטע של האיגרת המצוי בסמיכות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help