sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

בין דיוניו של גיקטילה על ירושלים כביטוי מורכב יותר של השם המפורש ובין המאמר של אבולעפיה יש הבדל חשוב ביותר ; אבולעפיה משתמש בשם 'ירושלים' כדי לתאר מאורע פנימי , ולמעשה הופכת התיבה 'ירושלים' לציון הנפש שבה שוכנת השכינה . לא כן אצל גיקטילה : אין למצוא במאמרים שהבאנו מחיבוריו שום רמז בכיוון זה , וסביר להניח שרק ההיבט הדרשני — ולא הפסיכולוגי — היה עיקר התעניינותו ; אך מן הראוי להבליט גם את המשותף שבין המורה והתלמיד.- שיטת הפירוש דומה ; מתוך אותיות השם המפורש אנו בונים את 'ירושלים ; ' אצל שניהם אין זכר לירושלים ההיסטורית ומאמציהם מכוונים להבנת הכתובים . המגמה שמצאנו בקבלה הסימבולית — לעגן את הדיונים על ירושלים העליונה במה שקורה מתחתיה , דהיינו , יחסה לירושלים של מטה במשמעות של עיר ממשית , ודרכה לעולם כולו — אינה ניכרת כלל . מן הראוי לעמוד על השימוש המיוחד במלים 'ירושלים' ו'ציוך כדי לציין את היחסים שכין האדם ובין השכינה או השכל האלוהי . ר' יצחק בן שלמה אבן אבי סהולה כותב בפירושו לשיר השירים 6 -. א ירושלים קשורה בירושלים של מעלה הנקראת ירושלים הבנויה וממנה חיי הנפש ומעלתה כעניין שנאמ' כי מציון תצא תורה ודבר יי' מירושלים [ ישעיה ב ג ... [ כי עיר קדשך ירושלם מקבלת שפע מירושלים של מעלה כתכונת הירח המקבלת שפע מאור השמש , אל יחסר המזג כי זה שער השמים ומתמזג השכל האנושי עם השכל הרוחני . דומה כי ירושלים של מעלה מציינת כאן את השמש ואת השכל הרוחני , והיא מקור השפע המגיע לירושלים של מטה , הוא הירח או השכל האנושי . פירוש זה של הקטע מתאשש בשורה של דיונים שבהם בא הדימוי של הירח המקבל אור מהשמש , המופיע כאן בהקשר לירושלים של מעלה ומטה , לתאר את היחס בין השכל הפועל והשכל החומרי " . אם נכון פירוש זה , לפנינו מקרה נוסף של השכינה — אל נפש האדם . סביר להניח כי גם הביטויים 'ארצינו , ביתינו ובית מקדשינו , ' המופיעים באיגרת וזאת ליהודה ( ראה הערה 81 לעיל , ( מרמזים על בניין השכל האנושי ולא על בניין בית מקדש ארצי ; על בניית השכל אצל אבולעפיה ראה : אידל , ר"א אבולעפיה , עמ' , 370-369 ולהלן , בחומר שיובא מפירוש שיר השירים של ר' משה אבן תיכון . על ' ארצינו' ראה להלן , פירושו של רי יצחק דמן עכו על ארץ ישראל . על בית מקדש כאני הרוחני של האדם ראה בהערה 89 לקמן . כ"י אוקספורד , 343 דף 49 ע"ג-ע"ד . הטקסט נדפס עתה על ידי אברהם י' גרין , 'פירוש שיר השירים לרי יצחק אבן סהולה , ' בתוך : ראשית המיסטיקה היהודית באירופה , ערך י' דן , ירושלים תשמ"ז = ) מחקרי ירושלים במחשבת ישראל , ו [ ג-ד , _<[ עמ' . 473 באיגרת המוסר המיוחסת לרמב"ם , שנכתבה כנראה בדורו של ר' יצחק אבן אבי סהולה , נאמר : 'דע כי השמש אשר אמר הוא השכל האלהי והירח הוא השכל האנושי , ימשוך השפע ממנו . ' וראה את דבריו של המחבר עלום השם של כתאב מעאני אלנפס , מהד' גולציהר , ברלין , 1907 עמ' 46 י 'וכהות השכל והמדבר הם נמשלים לשמש ולירח וסמנך הרי מהשמש יקבל הירח אורו וממנו ימשוך נגהו כהפיק נפש המדברת את אורה ואת נגהה מן השכל . ' אמנם מדובר כאן ביחס בין השכל האנושי והנפש המדברת שבאדם , אך בכל זאת ייתכן כי הדברים שהבאתי מאיגרת המוסר מושפעים מהדימוי הזה . והשווה גם לפירושו הקצר של הראב"ע לשמות כג כ ( מהד' יי פל"שר , עמי ( 207 ולדברי ר' שלום שבזי בספר חמדת ימים , ירושלים תשט"ז , ד ף ט ע"ב ; 'שכל _האלהי סוד חמה ושכל האנושי סוד לבנה' 1 ובדף י ע"א ; 'נמצאת השמש כשכל האלהי והירח כנגד השכל האנושי . ' בשם אחרוני הפילוסופים מביא פיקו דלה _מיךנדולה דעה דומה : philosophi iuniores . Opcru Omniu , Basel 1557 , p . 32 ) potentia forte interpretaremur ' ni _3 _J _10 _J fill IV 4 , solem intellectum qui actu est , lunam eum qui est וראה גם את הטקסט מספר שומר מצוה לר' אברהם אבולעפיה , שנדפס אצל אידל , ר"א אבולעפיה , עמ' , 313 ודבריו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help