sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

והנה אגלה לך סוד ירושלם ולמה חסר יו"ד . דע כי מספר ירושלם הוא פורש ומספר שם במרובע עולה ש"ם המ , ' ומעת היות ירושלם שממה מפני שנסתלקה ממנה שכינה שסודה י' גם ה' שמצאנו ירושלמה . אמנם בחברך סוד ש"ם המ' הנזכר עם סוד פורש הנזכר תמצאם יחד שם המפורש והנה שכינה במספרו ... מרובע כי המספר מהמספר גם שכינה או שממה מהשם . וגם השם יהוה עולה ירושלם . וזה פירושו בסוד החשבון אבגדהוזחטי מראשית המניין שהוא אי עד תכליתו שהוא י , ' א' פעם א' הוא א' ב' פעמים ב' הוא ד' _" ... חבר כל אלה המספרים יחד א' וד' ט' יו' כה לו מט סד פא ק עולים בכל שפה והוא שכינה ועל דרך זה תמנה השם בזה המספר ותמצא כי עד י' עולה שפ"ה עם כללו כמו שביארנו . אמנם ה' עולה נ"ה בכללו כמו י' בלי רבוע שהוא עם כלליו עולה ג"כ נ"ה הרי לך סוד ה' השם שהוא י"ה עולה שפ"ה נ"ה וסודו נפשי . וכללו ת"מ ואומנם ו' עולה צ"א וסודו מלאך וגם האלהים אבגד אותיות שלם השם סודו תמצא וסימנו והחכמה מאין תמצא [ איוב כח irrr ובסימן אחר דבש מצאת [ משלי כה טז ] וסודו וכללו אשריך ישראל מי כמוכה עם נושע בה' [ דברים לג כט _, [ ואמנם ה' עולה נ"ה וחכמת זה השם כולו שלם הוא תמצאנה וסודו ירושלם אשר הוא מקום בינה והיא ירושלם של רומי _רבתיי _* העליונה אשר הוא מקום הנשמה . וגם הוא מקום השמימה ודע כי ירושלם לא הוא ירושלם והוא סוד שלשת הפסוקים הנזכרים ומפני שידיעת השם נסתלקה מהלבבות באמת הסתלקה ג '' כ השכינה מהשכל הפועל ולא הסתלקה לגמרי עד שלא תמצא בלב החוקרים כלל חס ושלום אבל נסתרה בסוד אומרו הסתר אסתיר פני מכם [ שם לא יח ] ולא אמ' אמנע או אעדיר או מסתיר ויתגלה לדורשיו וע"כ תסתר הי' אבל נזכר והזוכרו יזכר כמו שנ' דרשוני וחיו [ עמוס ה ד , [ אבולעפיה דורש את השם 'ירושלים' כביטוי אחר של השם המפורש : 'ירושלם' בגימטריה עולה = 586 פורש , ואילו היו"ד שנשארה עולה , בדרך המיוחדת של חשבון הכוללת את הריבועים של המספרים הקודמים , למספר , 385 שהוא 'שם המ . " חיבור פורש עם שם המ' עולה לשם המפורש . מהי משמעותו של דרוש זה ? המספר , 385 שנתקבל על ידי הוצאת היו"ד מירושלים , שווה בגימטריה לשכינה , ויציאתה של היו"ד ביציאתה של השכינה . אחר כך עובר הדיון לרמזים על משמעות הריבועים של אותיות שם בן ד' אותיות : סכום הריבועים מא' ועד י' הוא , כפי שכבר נאמר , = 385 שפה = שכינה . סכום הריבועים מא' ועד ה' הוא נ"ה , * - ויחד עם 385 עולה 'נפשי' . 440 = סכום הריבועים מא' ועד ו' הוא 91 = מלאך = האלהים , ויחד עם 440 עולה = 531 מצאת = אשריך . ושוב סכום הריבועים מא' ועד ה' עולה 55 ויחד עם = 586 = 531 ירושלם = תמצאנה = מקום הנשמה = מקום השמימה = מהשכל הפועל . גימטריאות אלה באות ללמדנו כי הסתלקות השכינה מ'מקום הנשמה' או מירושלים היא תוצאה של הסתלקות ידיעת השם , דהיינו ידיעת השם המפורש , מהלבבות . כאשר מסתלקת ידיעה זו מסתלקת גם השכינה — במשמעותה כשפע — מהשכל הפועל ; זאת אומרת , לדברי אבולעפיה , אנו מוסתרים ואיננו מסוגלים לקבל את שפע החכמה ממקום הבינה , שהוא השכל הפועל . אולם מי שיזכור את השם המפורש ייזכר ויחיה . מכאן שהכתיב המלא או החסר של ירושלים מציין מצב מסוים בנפש האדם ; הכתיב המלא מסמל את הימצאות השכינה בנפש האדם , ואילו הכתיב החסר מסמל את הסתלקותה . > 4 > שני המצבים הם תוצאה של ידיעת השם המפורש או אי ידיעתו . * ° דילגתי על ציון הריבועים של המספרים האחרים עד *?' . 10 לא מצאתי מקור מדויק לכל הצירוף הזה . *?* והוא זהה גם לסכום המספרים מא' ועד י . ' |< 5 ייתכן כי המלים נפשי — מלאך — אלהים מציינות את המרכיבים של תורת הנבואה או ההכרה ; אלהים — כנראה השכל הפועל — שולח מלאך — כנראה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help