sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

והיא מתכסה בתהליך הירידה . משום כך תופס שם מסוים דווקא על הדברים בפנימיותם ופחות בכיסוןם , עמדה הסותרת את תפיסת השמות המשותפים של הרמב"ם . י' משום כך ירושלים היא כיסא , דהיינו , כיסוי לשם בן ד' אותיות , המתכסה בשם בן ע"ב העולה במספר אותיות ל . 216 מכאן שדיוננו לעיל על 'בונה ירושלים יהוה' חוזר בצורה אחרת בביטוי 'ירושלים כסא יהוה , ' או בביטוי ירושלים ' נושא אמתתר . השם 'ירושלים' הוא מלבוש המכסה על פנימיותו , שהוא השם המפורש , ומשום כך שוכנת השכינה בירושלים והיא נקראת בשם יהוה . ננסה עתה להבין כיצד שוכנת השכינה בירושלים , לפי הבנתם של המקובלים המשתמשים בגימטריאות . מורו של ר' יוסף גיקטילה בחכמת הקבלה היה ר' אברהם אבולעפיה ™ , ודומה כי דעותיו של מחבר זה בעניין 'ירושלים' השתמרו בכתבי יד . באחד מהם נאמר " .- עוד יש טעם בנגלה למה קרא לירושלים ירושלם חסר יו"ד , לפי שמלת ירושלים היא מלה מורכבת , כי מתחילה קרא שם הצדיק לירושלים שלם כש"ה מלכי צדק מלך שלם [ בראשית יד יח , [ ואח"כ בא אברה' וקרא שם ירושלם יראה כש"ה בהר ה' יראה [ שם כד יד . [ והנה בשביל כבוד שני הצדיקים האלו שלא לבטל דברי אחד מהם היה מצטרף אותם השני שמות יחד כי ירו הוא בגימ' יראה ושלם הרי ירושלם לקיים רצון שניהם . מפי ר' אברהם בר שמואל טעם יפה בנגלה . סביר מאוד להניח כי 'ר' אברהם בר שמואל' הנזכר כאן איננו אלא אברהם אבולעפיה , ששם אביו היה שמואל . תוכן דבריו אמנם הוא על דרך הנגלה , ובכמה מקורות מדרשיים נמצא עיקר הדרוש בשינויים קטנים "" . אולם נקודת המוצא של הדרשה איננה במדרשים הדורשים בשאלה , מדוע נכתבה התיבה ירושלם בלא יו"ד . דומה כי נקודת מוצא זו משמשת התחלה לדרוש המצוי בכתב יד אחר , הפעם בעילום שם , אך התואם את דעותיו של אבולעפיה : י" ראה : וידה , שני פרקים , עמי . 657 ראה : בבא בתרא , עה ע"ב , ועוד . על הקשרים בין שני המקובלים ראה : גוטליב , מחקרים , עמ י . 104-102 כ"י קימברידג' , Add . 377 , 3 דף 117 ב . ראה : בראשית רבה נו י , מהדי תיאודור אלבק , עמ' , 608 והערות שם . כ"י קימברידג' , Add . 377 , 3 דף 117 ב118- א ; כ"י ואטיקן , 103 דף 62 א ; כ"י ירושלים , 8 ° 1303 דף 53 א-ב . הימצאותו של הדיון בכ"י קימברידג / שם נמצא גם הדיון על דרך הנגלה בשם רי אברהם בן שמואל , היא ערובה לשייכות המאמר הנדפס כאן לאבולעפיה . גם בכ"י ירושלים יש ק טעים אחדים שנכתבו על ידי אבולעפיה ותלמידיו . כמו כן השווה לנאמר בספר חיי העולם הבא של אכולעפיה , כ"י ירושלים , 8 ° 334 ד ף 40 ב : 'יי ופירושו הוא עשירית כסוד י' מרושלים (!; והשורש _ריו שלים והנה יי בחשבון מרובע שכינה . ' הרי שגם בחיבור אותנטי של אכולעפיה מתפרשת יו"ד מתוך ירושלים כרמז לשכינה , באותה שיטה הנמצאת במאמר שנביא בהמשך . וראה גם באגרת וזאת ליהודה , ששלח אכולעפיה לו ' יהודה שלמון מברצלונה : 'נרים דגל ירושלים כשם השם ונקבץ הגליות תדחי ישראל יכנס השם למען שמו שכן כתיב לא למענכם אני עושה כי אם למען שמי [ יחזקאל לו כב , בשינויים , [ והנה סוד שלם רמז אל חסרון השכינה מעירינו ומתוכינו . ומציאותה הכוללת יי ספירות יחד : אל שובה לשכון בתוכינו ובארצינו ובביתינו וכבית מקדשינו . ודע כשתכלל שפע עשר ספירות בחשבון מרובע מן אחד עד עשרה יעלו שכינה' ( נדפס על ידי א' ילינק , גנזי חכמת הקבלה , ליפציג תרי"ג , עמי . ( 23 עשר ספירות כאן הן עשרה מספרים מאחת ועד עשר , _שריבועיהם עולים לסכום = 385 שכינה . וראה הערה 85 לקמן . רמז לקשר בין ירושלים ושם המפורש , כנראה בהשפעת האיגרת הנזכרת של אכולעפיה , מופיע כפירושו של רי ראובן צרפתי לספר מערכת האלהות , מנטוכה שי"ח , דף עג ע"א . בכ"י ניו יורק , בהמ"ל , i . utzki 981 דף 76 א-ב , יש קטע אחר על ירושלים , שמקורו כנראה באחד מחיבוריו של אבולעפיה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help