sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:274

הן בספר הזוהר והן ב'שערי אורה' משמש פסוק אחד לתיאור היחסים שבין ציון וירושלים , אף על פי שירושלים איננה מוזכרת בפסוק . בדומה לדברי הזוהר , גם אצל גיקטילה מסמלות ציון וירושלים שתי ספירות : יסוד ומלכות . לבסוף , ראויה במיוחד לתשומת לב העובדה כי קודש הקדשים נתפס בספר הזוהר כמקום הזיווג , בדומה לתפיסה שמצינו בבשורה של פיליפוס מנגע חמאדי . נמצאנו למדים כי היסודות החשובים ביותר של תיאור ירושלים וציון בספר אידרא זוטא היו קיימים כבר בראשית המאה הי"ג , אם במסורת דומה לזו שבבשורה של פיליפוס , ואם בכתבי ר' עזרא מגירונה , שהיו ידועים בלי ספק לבעל ספר הזוהר . ככר ראינו כי לר' יוסף גיקטילה ולספר הזוהר הבנה דומה למשמעות הפסוק שבתהלים קלג . גם במקומות רבים אחרים יש לירושלים וציון משמעות ברורה של מלכות ויסוד . זוהי טרמינולוגיה קבועה אצל גיקטילה , ודי בעוד דוגמה אחת : י לעתיד לבא מה כתיב ? ועלו מושיעים כהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה ליי' המלוכה [ עובדיה כא , [ ואז יתחברו ירושלים וציון כאחד , כי ירושלים היא עיר המלוכה וזהו והיתה ליי' המלוכה ... וכשוב הספירות לתיקונן מה כתיב ? ובאי האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים והשתחוו ליי' בהר הקדש בירושלים [ ישעיה כז יג ;[ בהר הקודש — זה הר ציון , בירושלים — היא עיר המלוכה . והסוד רמזו רז"ל מי הם האובדים באמרו 'הצדיק אבד , ' ומה אבד ? אבד את הצדק , לפיכך ובאו האובדים — צדיק אבד לצדק וצדק אבד לצדיק ... צדיק וצדק הם הנקראים הר הקודש כירושלים . ולפי עיקר זה קבעו כתפילה : המחזיר שכינתו לציון , והסוד : כרוך המחזיר אבדה 54 לבעליה . ' בעליה' כאן הוא בלי ספק ציון , או הזכר או יסוד , שהנקבה אבדה ; , ך דהיינו , השכינה — ירושלים — נתפרדה ממנו . ייחודם , שהוא ייחוד מיני ברור למדי , הוא סממן ברור לגאולה _" , ומצב זה מתואר בייחוד המחודש בין ציון וירושלים . פיתוח מעניין של הסימבוליקה המינית בהקשר לציון וירושלים נמצא בפירוש לעשר ספירות שנכתב כנראה במאה הי"ד . בחיבור זה יש ניסיון ללמוד מתוך הריאליה של ציון כמגדל וירושלים כעיר על היחסים בי ן זכר ונקבה , ובין ספירת יסוד ומלכות " : י יי שערי אורה , א , עמ' . 134-133 M השווה ספר שערי אורה , א , עמ' , 123 שם ברור כי להשבת האבדה יש משמעות של ייחוד בין איש לאשתו . יי דרשה מקבילה לזו שהבאנו כאן מספר שערי אורה נמצאת בספר הזוהר , ג , דף רסו ע"ב ( והעיר עליה בן שלמה [ לעיל , הערה , [ 52 עמ' 133 הערה . ( 115 דרשה מעניינת על הפסוק מעובדיה מופיעה בזוהר , ג , דף עז ע"ב ( בתרגום : ( 'ובזמן שתשוב המטרוניתה למקום ההיכל והמלך _יזדווג עמה כזווג אחד , אז יתחבר הכל יחד בלא פירוד ועל זה כתוב ביום ההוא יהיה יי' אחד ושמו אחד . ביום ההוא בזמן שתשוב המטרוניתה להיכל אזי הכל יימצא באחדות ללא פרוד ואז ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט וכוי . אר"ש לא תיכנס המטרוניתה בשמחה בהיכלו עד שתידון מלכות עשו ותיקח ממנו נקמות שגרמה כל זה ; אחר כך תזדווג עם המלך ותהיה שמחה שלמה . ' י'י כ"י מוסקבה גינצבורג , 90 דף 41 ב . נוסח מקוצר של קטע זה מצוי בכ"י קימברידג' , Add . 400 . 7 דף 692 א . דיון מקביל , כנראה קודם לזה שבכ"י מוסקבה , מצוי בפירוש אנונימי אחר לעשר ספירות , המצוי בכ"י ברלין , Or . 122 דף ו 9 א , שם נאמר על ספירת יסוד : 'ונקרא הר ציון , שירושלים שלמעלה כירושלים שלמטה וציון של מעלה כנגד ציון של מטה הוא מגבול . ] י _צ"ל : מגדל ] ירושלים והמוגדל [ צ"ל מגדל ] שומר העיר , כן מוגדל (!) של מעלה שהוא צדיק הוא שומר העשירית שהיא ירושלים מן ציקי הקדרה . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help