sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:271

החכם ר' עזרא הולך בשיטה זו כי ציון רמז לקו האמצעי ומביא כעין ראיה " מציון שוכ ן ירושלים וכ ן מפרש ימלוך יי' לעולם גו' [ תהלים קמו י ] כי כלל כאן כלההוייה . _ומורינ"רהעירליכיכן שמע על פה מהרב ז"ל וכשראה זה בפי' תמה " עליו ואמר כי הרמז לירושלים העליונה וזהו הר ציון זה שכתוב בו הר ציון ששמם מעיר יי' צבאות השוכן בהר ציון , כן כתב החכם הנד מפי החסיד ז"ל . אין ספק כי 'מורי נ"ר' הוא הרשב"א , שקיבל ממורו הרמב"ן מסורת דומה לזו של רי עזרא , והיא כי ציון היא סמל ליסוד . לעומת זאת , החסיד — הכוונה לר' יצחק טודרוס — גורס , כפי שלמדנו מהמובאה מספר כתר שם טוב , כי ציון מרמזת למלכות או לירושלים העליונה . התלבטויות אלה מלמדות כי זיהוי ציון כסמל ליסוד לא היה חלק ממסורת חד משמעית ; סביר להניח כי הוויכוח כין שתי המסורות קדם לזמנו של ר' עזרא , וסיוע להשערה זו היא הדעה שהבאנו מפירוש האגדות לר' עזריאל ו אך נראה כי הוויכוח הוכרע למעשה כבר בכתבי ר' עזרא . ההבחנה בין ציון וירושלים איפשרה תיאור היחסים שבין חסד וגבורה , ואחר כך שבין יסוד ומלכות , בעזרת הסימבוליקה של ציון וירושלים . כפי שכבר ראינו , יש ביחסים אלה נימות מיניות ברורות ו נימות אלה זכו להשפעה רבה על הספרות הקבלית מחוג ספר הזוהר . בשליש האחרון של המאה הי"ג מתבלטת בספרות הקבלה מערכת סימבולית , היא הסימבוליקה המינית . עיקרה — תיאור תהליכי האיחוד שבין הספירות תפארת — או יסוד — ומלכות כתהליכי זיווג בין זכר ונקבה " * . הדימויים הארוטיים הרבים מכוונים למטרה אחת ו לציין את השאיפה לאחדות שבתוך העולם האלוהי . בתוך הלך מחשבה זה משתלבת גם הסימבוליקה — שהיתה כבר קיימת — של ירושלים וציון , והתרומה המרכזית לפיתוח זה מצויה בספר הזוהר . כך , למשל , אנו קוראים : שהוא ציון כל הכחות נקרא ציון . ' בכ"י ברלין ( 01 . 8 ° 538 ) 122 דף 85 א אנו קוראים : 'וגם נקרא בית אל שהוא לתפארת והוא נקראת כל שנאמר אני יי' עושה כל והוא ירושלים שלמעלה הוא התפארת שהוא ציון הכחות . ' ללמדנו כי גם המונח 'ציון כל הכחות' זכה לפירוש נקבי — מלכות , ולפירוש זכרי — תפארת , כשם שזכה להם המונח 'ציון . ' הכוונה כנראה לשני דיונים נפרדים של ר' עזרא , המופיעים בפירושו לאגדות התלמוד ואשר הבאנו אותם לעיל . כך בכ"י הרווארד , _ובכ"י קימברידג' 'כאן . ' כך בכ"י הרווארד , ובכ"י קימברידג' 'פרקי תווהא . ' ? ראה : שלום , פרקי יסוד , עמ' 294 ואילך . מן הראוי להעיר כי הסימבוליקה המינית של ציון וירושלים התגלגלה , בדרך שטרם התבררה לי , לתוך שירתו של המשורר האנגלי ויליאם בלייק , ( 1827-1757 ; William Blake ) החוזר פעמים אחדות על הגדרת היחסים שבין Albion ובין Jerusalem כיחסים שבין זכר ונקבה . לאור העובדה שבלייק עצמו ידע על תפיסת האדם הקדמון הקבלי , הזהה אצלו לאלביון , סביר להניח כי אומיה הנקבי של ירושלים הוא תוצאה של השפעה קבלית , והעובדה שירושלים מתוארת כהאצלה 1 ntnn rr . ra מחזקת הנחה זו . ואולי הכינוי ' אלביוך לאדם הקדמון קשור לאופי הזכרי של ציון ? על בלייק והקבלה ראה ו . 1969 , pp . 199-220 , esp . pp . 204-205 Damon , ed . A . H . Rosenfeld , Providence , R . I ., Kabbalah ' , William Blake — Essays for S . Foster A . A . Ansari , 'Blake and the וראה גם : ה' פיש _, ירושלים ואלביון , ירושלים-תל אביב , תש"ם , עמ' 20 הע' . 17 זוהר , ג , דף לו _ע''א ; המקור הארמי גורס 'פתח רבי פנחס ואמר יברכך יי' מציון וראה בטוב וגו . ' יברכך יי' מציון מ"ט מציון בגין דתמן שראן כרכאן לאשתכחא . ה"ה דכתיב כי שם צוה יי' את הברכה חיים עד העולם . ובגין כך יברכך '" מציון דהא מתמן נפקי ברכאן לכלא . וראה בטוב ירושלים דבגיני ציון ירושלים אתברכא דכיון דציון _אתמלי ברכאן כדין ירושלם אתברכא _ואשתכחו בה רחמין , וכד ירושלם אתכרכא כל עמא אתכרכא . כל ימי חייך דלא _יתחזי קשת ביומך כמה לאביך . ועל דא וראה בטוב ירושלם כל ימי חייך וראה בנים לבניך . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help