sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:270

מצויינת במצות שנ' ולאמר לציון עמי אתה' [ ישעיה נא טז , [ מטים את הכף לאפשרות אחרת , שגם עליה העיר תשבי , כי הדיון ב'מידות' — דהיינו , ספירות — מחייב אותנו להבחין בין ציון וירושלים , דהיינו , בין יסוד ומלכות . אולם בדברו על ציון ככנסת ישראל רומז ר' עזריאל בבירור כי היתה קיימת גם סימבוליקה של ציון כמלכות . מסורת זו נשתמרה בקבלה בחוג תלמידיו של הרמב"ן ונזכרת בכמה טקסטים , לעתים בצד הזיהוי ציון — יסוד . בפירוש אנונימי לעשר ספירות , שנכתב בחיי הרשב"א , נאמר : _י" 'מלכות , עטרה , חכמת שלמה ושלם וכת' הר"ר שלמה בן האדרת נר"ו שנקר' גם ציון יבנה אצלו ציון" — להב"ה . ' אולם לעומת הזיהוי הברור הנזכר של ציון ומלכות , בידינו שתי עדויות אחרות הגורסות כי הרשב"א קיבל מהרמב"ן מסורת אחרת — דהיינו , כי ציון היא סמל ליסוד , ואילו המסורת על ציון כמלכות מיוחסת לתלמיד אחר של _הרמב"ן , המקובל ר' יצחק טודרוס ( ברצלונה , סוף המאה הי"ג . ( בספר כתר שם טוב לר' שם טוב אבן גאון אנו קוראים , בדיון על ספירת יסוד " : וקבלתי מפי מורי הרשב"א גדול הדור נ"ר שקיבל מפי מורו הרב ז"ל שהוא ציון והסימן ובנה אצלו ציון וגר ומורי החסיד ריב"ט [ ר' יצחק טודרוס ] נ"ר מצא מפורש לרבי' ז"ל בפרש' וזאת הברכה ובמקומות אחרים שחכמת שלמה נקרא' ציון . ואמרתי לפניו שהכל אמת לפי דברי רבי' ז"ל באמת ובאמונה כי הכל בכל וכל בכל והודה ואמ' אמת . כנראה בהשפעת דבריו של ר' שם טוב " , כותב בעל ספר מערכת האלוהות על ספירת יסוד " : ' והרשב"א אמר שקבל מהרמב"ן ז"ל שנקראת זאת המדה ציון ונתן בה סי' ציון הלז . אמנם לא נר' כן בפירושו ... או אולי כי עקר ציון הוא המלכות . ' עדות על הלבטים סביב משמעות המונח ציון בחוג הרשב"א השתמרה בליקוטים שליקט אחד מתלמידיו " : כ"י הספריה הבריטית , Reg . 16 . a . x . קטלוג מרגליות מסי , 755 דף 93 ב ; כ"י ברלין , ( 01 . 8 ° 538 ) 122 דף 96 א . יחזקאל לט טו . במקור ציון ראשונה מנוקדת ציון . לפי כ"י פריס , 774 דף 76 א . בדפוס , בספר מאור ושמש , דף כו ע"ב , הנוסח משובש . הועתק גם בספר מאירת עיניים לרי יצחק דמן עכו , בהקדמה . והשווה גם לדברי ספר השם שנדפס בספר היכל השם , ונציה שס"א , דף לב ע"א : 'ואמרו כי היסוד נקרא ציון והמדד , הזאת [ מלכות ] נקראת ירושלים ... וכשהם יחד תקרא ציון כי היא עיר דוד וכן ציון מלשון ובנה אצלו ציון וציון קדוש ישראל . ' דומני כי אפשר למצוא רמז להבחנה בין ציון ומלכות בכתבי הרמב"ן עצמו : ' _והב"ה ישמחנו בציון וישמח ציון בבניה וישמח אותה בשכינתו . ' נדפס בתוך אי קופפר , יתשלום דרשת הרמב"ן "תורת הי תמימה" י , תרביץ , מ ( תשל"א , ( עמ' . 80 נראה כי השכינה — היא מלכות — תשמח את ציון , כנראה יסוד . על הקשר בין ספר כתר שם טוב וספר מערכת האלוהות ראה : גוטליב . הקבלה בכתבי רבנו בחיי ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' , 259-249 ולענייננו בעמ' . 252 מהד' מנטובה שי"ח , דף סו ע"ב-סז ע"א . בדף עג ע"א יש לציון משמעות ברורה של מלכות , וראה תשבי במהדורתו לפירוש האגדות לרי עזריאל , עמ' 30 הערה , 3 ודבריו של די יהושע אבן שועיכ בפירושו לסודות הרמב"ן , פרשת וזאת הברכה . לפי כ"י הרווח 58 דף 105 א , מקביל , בשינויים קטנים . לכ"י קימברידג , ' א , Add . 671 , דף 124 א . יש להעיר כאן גם על הטקסט שנידון על ידי שלום , פרקי יסוד , עמ' , 285 בחיבור מבית מדרשו של _הרמב"ן שהובא שם נאמר על ספירת מלכות : יהיא ירושלים של מעלה ובתפילה נקראת ציון , כי היא ציון כל הכחות ... ועל כן יתחייבו הנשים במצוות לא תעשה כי הן מאותו מקור . ' אין ספק כי ציון כאן משמעה מלכות . אולם בטקסט מקביל שמצאתי בכ"י פאריס , 859 ד ף 6 ב , מתפרש הצירוף 'ציון כל הכחות' אחרת : יכרוך ייי מציון יי' העטרת מציון התפארת או היסוד וקורא ליסוד ציון לפי שהוא אוצר הנפשות כד' מה הציון הלז . ומפני שהוא פרה ורבה אמי מלמד שהיו ישראל _מצייניןן (! שם כלו' שהו' פרין ורבין ואם הוא התי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help