sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

העולמות . ' י נ ציון היא מרכז העולם — הנקודה האמצעית — כפי שהקו האמצעי הוא מרכז שבע ספירות הבניין בעולם הספירות : כמקום גיאוגראפי משמשת ציון , בהיותה מרכז העולם התחתון , כסמל לספירת יסוד , היא מרכז בעולם הספירות . לאור ניתוח זה יש להבין את דברי ר' עזרא בפירושו לשיר השירים ו 5 כ 'הקר האמצעי , שהוא קדש אל הקו האמצעי שהוא ממ"ה = ] ממידת הרחמים ] והוא ציון וכן הוא אומר מציון מכלל יופי אלהים הופיע' [ תהלים נ ב . [ הקשר בין ציון והקו האמצעי איננו חידוש של ר' עזרא י בפירושו לאגדות הוא מביא בשם החסיד — דהיינו ר' יצחק סגי נהור מורו — את הדברים הבאים על ציון : - 'כי הוא הקו האמצעי כמו המשכת החיות וההשקאה הנמשכת מן המוח לחוט השדרה ומשם מתפשט לגידים אילך ואילך . ' שתי המערכות הסימבוליות הקשורות לירושלים וציון , הסימבוליקה המינית והסימבוליקה של המרכז , המופיעות בבירור בכתביו של ר' עזרא מגירונה , הן הן הדפוסים העיקריים בהתפתחות הסימבוליקה של הקבלה התיאוסופית . אמנם , אפשר למצוא סטיות לא מעטות מדיוניו של ר' עזרא בפרטים מסוימים , וכמובן הרחבות ופיתוחים , אולם חידושים ענייניים בדיונים על משמעותן של ירושלים וציון מצויים רק באסכולה קבלית אחרת , הקבלה הנבואית , ועל חידושים אלה נרחיב את הדיבור כהמשך . מן הראוי לסקור עתה כמה דיונים המופיעים אצל מקובלים ששאבו בלי ספק מדרכי המחשבה של מקובלי גירונה . אף על פי שכבר ר' יצחק סגי נהור זיהה את ציון עם הקו האמצעי , דהיינו יסוד , אפשר למצוא בין מקובלי גירונה משמעות אחרת לשם ציון , והיא סמל לספירת מלכות . סביר להניח כי כבר ר' עזריאל מגירונה ( במחצית הראשונה של המאה הי"ג ) הלך בדרך זו ? בפירושו לאגדות התלמוד אנו קוראים - "< 'ופי' ירושלים ששם יראה שלום ופי' ציון ששם ציון לכל המצויינין בגבול . ' כפי שהציע כבר תשבי _^ , אפשר לפרש את הביטוי 'ציון לכל המצויינץ בגבול' כרמז לספירת מלכות , שהיא האחרונה במערכת הספירות ומכאן שציון סמל היא למלכות . אולם דברי ר' עזריאל בהמשך , 'ואלה השמות ראויים לאמ' במדות שהשם נודע ונגלה בהם ופעמי' נקראת כנסת ישראל ציון מפני שהיא : נדפס בליקוטי שכחה ופאה , דף יא ע"ב . 24 המונח 'נקודה אמצעית' בהקשר למאמר במסכת יומא מופיע גם אצל חברו של ר' עזרא , הרמב"ן ; ראה בפירושו לאיוב לח ו , מהדי חי שעוועל , כתבי הרמב"ן , ירושלים תשכ"ג , א , עמ' קטז . f - מהר' שעוועל , עמי תקיב . יש להעיר כי בשני מאמרים אחרים גורס ר' עזרא כי ארץ ישראל בכללותה היא היא כנגד הקו האמצעי או הקו הפנימי ; ראה כפירושו לאגדות , ליקוטי שכחה ופאה , דף טו ע"א , ובתשובה של רי עזרא שנדפסה על ידי ג' שלום , 'תעודה חדשה לתולדות ראשית הקבלה , ' ספר _ביאליק , _תל אביכ , תרצ"ד , עמ' 1 162-161 אידל , 'ארץ ישראל' ( לעיל , הערה , ( 9 עמ' . 178-177 לעומת זאת כותב ר' יעקב כן ששת , גם הוא ממקובלי גירונה , בספרו האמונה והבטחק : 'טבור הארץ מכוונת כנגד הקו האמצעי הנקרא ירושלים של מעלה והוא כח מלכות בית דוד' ( מהדי שעוועל , כתבי הרמב"ן , ב , עמי שפה . ( בניגוד להקבלה בין הקו האמצעי ובין ציון — יסוד או תפארת — מזוהה הקו האמצעי כאן עם ספירת מלכות דווקא ועם ירושלים , והשווה גם דבריו שם , עמי שסז . לעומת זאת , בעמי תמג מסמל הקו האמצעי את ספירת יסוד . סביר להניח כי דעתו של ר' יעקב בן ששת השפיעה על דברי ר' בחיי בן אשר בפירושו לדברים ג כד-כה ( מהד' שעוועל , ג , עמ' רנה : _< 'אעברה נא ואראה ; כיון שחננתני דעה שהשגתי הנקודה האמצעית למעלה , יגדל נא חסדך עמי ואראה את הארץ הטובה שהוא הנקודה האמצעית של מטה , ההר הטוב הוא ירושלים שהוא הקו האמצעי של הארץ הטובה והלבנון — הוא בית המקדש והוא האמצעי של ההר הטוב . ' ' - " פירוש האגדות , כ"י פרמא , 1390 דף 13 וב . 7 נ מהד' תשבי ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' . 30 *• שם , הערה . 3

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help