sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

לא אבוא בעיר [ הושע יא ט ] — לא אזדווג . וכן הוא אומר , וישבה _ירושלם לבטח [ זכריה יד יא . [ כבר ידעת על ירושלם וציון הם הם הדברים . ואמר על ירושלם , מלאתי משפט צדק ילין בה [ ישעיה א כא ;[ ואמר על הר ציון , מעם יל צבאות השוכן בהר ציון [ שם ח יח . [ וה שכתבנו ואומר ימלוך יי' לעולם [ תהלים קמו י , [ ברוך יי' מציון שוכן ירושלם [ שם קלה כא , [ ויהיה פי' ירושלם הבנויה זו שלמטה , כעיר שחוברה לה אותה של מעלה . הגדרת היחסים בין ציון וירושלים כזיווג מופיעה גם במאמר , המצוי בביאורו של ר' מנחם רקנטי ( מקובל איטלקי , ראשית המאה הי"ד ) לתורה . נראה שמאמר זה הוא מסירה נאמנה , או לפחות המשך , של דרך מחשבתו של ר' עזרא " * . ואלו דבריו של רקנטי : על הזיווג הטהור הזה " רמז הכתוב בדברי הימים ; וירחמיאל נשא אשה אחרת ושמה עטרה והבן זה מאד . ונק' עט' = ] ונקראה עטרה ] שבה מעטרת כל המעלות אשר לפניה וכלולה מכלם . ועל כן עשה שלמה המלך שש מעלות לכסא , הכלל הוא לחברם יחד ולא לקצץ ביניהם כמה דאת אמר ורוח אחד לכל [ קהלת ג יט . [ וכתיב : עורי עורי לבשי עוזך ציון לבשי בגדי תפארתך ירושלים עיר הקודש [ ישעיה נב א . [ וכשתתבונן כפסוק זה תמצא יחוד ציון וירושלים , רוצה לומר מדת הרחמים במדת הדין וייחוד ירושלים של מעלה בתפארת ישראל . ההקבלה בין דעתו של רקנטי — כי ירושלים וציון הם כנגד מידת הדין ומידת הרחמים — לבין דעתו של ר' עזרא בנושא זה ברורה . רקנטי , בדומה לפירושו של ר' עזרא על מסכת מגילה , מגדיר את היחס בין ציון וירושלים במונח 'יחוד , ' וסביר להניח כי 'הזיווג הטהור' שנזכר בתחילת דברי רקנטי הוא בעל משמעות בהקשר הנזכר . נמצאנו למדים כי אצל ר' עזרא מגירתה אפשר למצוא , כנראה לראשונה בקבלה בצורה ברורה , הבחנה ברורה בין ציון וירושלים ; הן חדלו להיות מלים נרדפות , והפכו לסמלים של הכוח הזכרי מול הכוח הנקבי שבתוך האלוהות . זיהויה של ירושלים עם ישות נקבית איננה חידוש קבלי , והוא קשור למסורות הקדומות שהזכרנו לעיל , או אחרות מקבילות להן שאבדו . אולם תפיסת ציון כסמל זכרי מובהק אין לה , ככל הידוע לי , על מה שתסמוך כמקורות הקדומים — יהודיים ולא יהודיים — ולפנינו כנראה חידוש מבית מדרשם של מקובלי פרובאנס או גירתה . אופיה הזכרי המובהק של ציון חוזר גם במקומות אחרים בכתבי ר' עזרא , גם אם היסוד המיני איננו מובלט . מלבד זיהויה עם ספירת חסד , שעליו דנו לעיל , מזוהה ציון גם עם ספירת יסוד , שהיא ספירה זכרית מובהקת . בפרשו את המאמר התלמודי 'מציון נברא העולם " , ' כותב ר' עזרא . 'כי היא הנקודה האמצעית והוא כנגד הקו האמצעי והוא התחלת שני הפולמוסי של דברי ר' יוחנן ראה קימלמן ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' . 587-586 וראה גם : פדיה , פגם ותיקון , פרק ג , פיסקה ב , ביתר הרחבה . IK רקנטי העתיק לרוב את דבריו של ר' עזרא . כמה שורות לאחר הדברים שנביא בהמשך העתיק רקנטי את פירושו של ר' עזרא על המאמר שהבאנו לעיל ממסכת נידה , ראה לעיל , הערה 19 . 16 ביאור התורה , דף יא ע"ד . לדיון זה רומז רקנטי שם , דף פב ע"ב . , של תלמידי חכמים כערבי שבתות ; נושא זה נידון לפני המובאה הנידונה כאן על ידי רקנטי . ! על פי דברי הימים א ב כו . 1 יומא נד ע"ב . על האופי הנקבי של 'ציון' במקורות המקראיים ראה עתה ; Journalof Religion , LXVII ( 1987 ) , pp . 164-182 zion as Speaker in Biblical Poems of Suffering ' , "Female impersonator" : The image of Daughter Barbara B . Kaiser , 'Poet as

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help