sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

הפעם משמש המבנה המיוחד של בית המקדש בירושלים סמל לתהליכים הקשורים לישועת הנפש : הטבילה , הישועה והאיחוד עם מקור . גם כאן , כמו במאמרים על ירושלים בסופיה , מתלווה להזכרתה של ירושלים נימה מינית ברורה . סביר להניח כי מסורות יהודיות עתיקות , שכנראה רק במקצתן הגיעו אלינו , ואשר בהן ירושלים היא סמל לישות נקבית בקצה הפלירומה האלוהית , השפיעו על היווצרות הסימבוליקה הקבלית של ירושלים וציון . בספר הבהיר אין למצוא דיון משמעותי ושיטתי על ירושלים וציון " , וכך הדבר גם בחיבורים של ר' יצחק סגי נהור אשר הגיעו אלינו . לעומת זאת נידונה המשמעות הסמלית של ירושלים וציון בכתביו של ר' עזרא מגירונה שבספרד , בשליש הראשון של המאה הי"ג . בפירושו לשיר השירים ד ו כותב ר' עזרא : אלך לי אל הר המור — זו ירושלים . ברכה בירושלים אשר בהר המור . ואל גבעת הלבונה — זה הר ציון . ודומה ירושלים למה שהוא אדום . המשל על מ"ה [ מידת הדין , [ שנאמר צדק ילין בה [ ישעיה א כא , [ והר ציון בגבעת הלבונה מדת הרחמים . אין ספק שר' עזרא רומז כאן לשתי הספירות חסד — לובן — הר הלבונה — ציון — מדת הרחמים : גבורה — אודם — הר המור — ירושלים — מדת הדין . סביר להניח כי לסמלים הנמצאים במאמר זה יש גם נימה _ארוטית ; במקום אחרי בפירוש לשיר השירים נאמר על זריעת הזרע : 'כי הדכורא מתגבורת טפת הזכר שמזריע לובן אחר שתזריע הנקבה אודם . ' לפנינו הצבעים לובן ואודם כסמלים לזכר ונקבה , דהיינו חסד וגבורה . ושוב כותב ר' עזרא בפירושו לאגדות התלמוד . '' 'במסכת נדה -.שלושה שותפין יש בו באדם וכר ואביו מזריע לובן ואמו מזרעת אודם , ר"ל זרע האם אדום כי הוא מצד הדין וזרע האב רומז לרחמים הוא לכן . ' האופי הארוטי של היחסים בין ציון וירושלים נמצא גם במאמר אחר , אף הוא בפירוש האגדות לר' עזרא . בכותבו על מצב הקשר בין הקדוש ברוך הוא ובין ירושלים בזמן הגלות , הוא אומר : " ראה : ספר הבהיר , מהד' ראובן מרגליות , ירושלים תשלח , סימן לח , עמ'יח , שם נאמר כי שערי ציון הם ימצד הרעה . ' בסימן קכ , עמ'נג . ציון היא סמל של עיר דויר , דהיינו מלכות . דיונים מפורטים על 'ירושלים' בראשית הקבלה ראה : פדיה , פגם ותיקון , פרק ג , פיסקה ב . _' ' מהד' ח' שעוועל , בתוך : כתבי _הרמכ"ן , ב , ירושלים תשכ"ד , עמ' תצה . 111 שם , עמ' תקלד . הדיון מופיע גם בפירושו של ר' עזרא לאגדות והשפיע גם על רי בחיי בן אשר . ראה : א' גוטליב , הקבלה בכתבי ר' בחיי בן אשר , ירושלים תש"ל , עמ' 61-60 והערה 105 שם . וראה גם בביאורו של ר' מנד / ם רקנטי על התורה , ירושלים תשכ"א , ריש פרשת כי תזריע . "' נדפס בליקוטי שכחה ופאה , פיררא שי"ו , דף יד ע"א , וראה גם בביאורו של רי מנחם ריקנטי לתורה , דף יא עי'ד . על ספירת חסד וגבורה כזכר ונקבה ראה כבר בביאורו של הראב"ד על דו פרצופין , שנידון אצל שלום , מקורות הקבלה , עמ' ; 218-217 רכן : אידל , הקבלה . היבטים חדשים , עמ' . 136-128 הסימבוליקה של דו פרצופין כרמז לספירות חסד וגבורה אופיינית לקבלה הפרובאנסאלית ולאלה שהלכו בעקבותיה : לעומת זאת , באסכולה הקבלית של הרמב"ן , רומז הביטוי דו"פרצופין לספירות תפארת ומלכות . ' 7 ליקוטי שכחה ופאה , דף ו ע"ב ( מסכת תענית . ( נוסח זה עדיף על הגירסה המצויה אצל ר' עזריאל בפירושו לאגדות , מהדי יי תשבי . ירושלים תש"ה , עמ' , 30-29 שם לא נזכר הזיווג ; אין לראות במלים 'לא אזדווג' תוספת מאוחרת , כיוון שמצאתי אותן גם במובאה מפירוש האגדות לרי עזרא המופיעה בחיבור שנכתב כבר במחצית השנייה של המאה הי"ג ; ראה כפירוש התפילות האנונימי שנמצא , בין היתר , בכ"י פריס , 848 דף 12 ב . ר' עזרא או מקורותיו פירשו את השורש 'בואי אשר במובאה מהתלמוד כלשון זיווג . על הרקע

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help