sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:266

גורסים כי האיאונים שלהם , אבותיהם , אליהם ואדוניהם , מכונים גם כן בשם שמיים , יחד עם אמם , שהם מכנים אותה בשם "ארץ" וירושלים , יחד עם שמות אחרים . ' במאמר אחר , העוסק גם הוא בשיטתו של ולנטינרס , ואשר נשתמר על ידי היפוליטרס , נאמר על המלאכים כי הם גרים 'בירושלים של מעלה אשר היא בשמים . כי ירושלים זאת היא סופןה , אשר היא מחוץ ל ? לירומה [ Pieroma ] ובעלה הוא הפרי ... של הפלירומה . ' לפנינו שני מאמרים שבהם מסמלת התיבה 'ירושלים' מהות קוסמית נקבית , שהיא היוצרת של העולם הזה . במאמרים גנוסטיים אחרים מסמלת ירושלים גם את החומר שממנו נברא העולם , את התוהו ובוהו שבבראשית . החומר , שמוצאו בסופיה , מתואר כך : " ' והוא [ כלומר ולנטינוס ] אומר כי על החומר הזה אמר משה והארץ היתה תוהו ובוהו . לדעת ולנטינוס , זוהי ירושלים הטובה והשמימית , שהאל הבטיח להביא לתוכה את בני ישראל באומרו ואביא אתכם לארץ זבת חלב ודבש . ' בטקסטים אלה נעלמת כמעט לגמרי המשמעות של ירושלים כעיר ; היא הופכת לסמל של שלב הקוסמוגוניה . זהו שלב ביניים , המציין את מצבה של סופיה — החכמה — לאחר שעזבה את הפלירומה , או את החומר ההיולי שממנו נברא העולם . בעיני הגנוסטיקאים , שלב זה ממצע בין הפלירומה ובין העולם הגופני . הערכה חיובית יותר למשמעותה של ירושלים מופיעה בבשורה של פיליפוס , מהכתבים הגנוסטיים שהתגלו בנגע חמאדי ' _-.- שלושה בניינים מיוחדים להקרנה יש בירושלים . אחד לצד מערב , הנקרא קודש > האחר לצד דרום נקרא קודש הקודש ; השלישי לצד מזרח נקרא קודש הקדשים , הוא המקום שרק הכהן הגדול נכנס בו . הטבילה הוא בניין הקודש ; הישועה הוא קודש הקודש ; קודש הקדשים הוא חדר הכלולות . בטבילה נכללות התחיה והישועה ; הישועה מתרחשת בחדר הכלולות . אבל חדר הכלולות מעולה הוא מכולם ואין דוגמתו . . 463 Nkene Ealhcrs , 1 , Grand Rapids . Mich . 1977 . p . ועיין גם ; ו" pp . 171-172 Landof Israel : Jewish Perspectives . Indiana 19 X 6 . Medieval Kabbalah ' , in : L . Hoffman ( ed . ) . The M . Idel , 'The Land of Israel . in : Ante-Nicene Fathers , V , p . _SX Hyppolytus , The RefutationofAll Heresies . VI . 29 , על המונח ' פלירומה- ראה : שלום , מקורות הקבלה , עמ' 75-68 י מ' אידל , 'לבעית חקר מקורותיו של ספר הבהיר . ' ראשית המיסטיקה היהודית באירופה ( בעריכת י' דן , ( ירושלים תשמ"ז , עמ' . 72-67 ראה : 6 א . ק . Hippoiytus . vi . 25 . הקשר בין י רושלים והחומר שממנו נברא העולם מופיע גם בטקסט גנוסטי אחי ; ראה ; Cambridge 1933 . p . 136 ircatise Contained in the Codex Brueianus . Ch . A . Bavnes , A Coptic Gnostic . וראה דברי המחדירה בעמ' , 105 וכן בדבריו של _'זש . Paris 1947 , pp . 499 , 509 _Valentinienne el la Temoignage de Saint Irene ' e . r . Sagnuni . : r על זיקה אחרת בין חומר המצוי בחיבור זה ובמיסטיקה היהודית ראה י מי אידל , ' דמות האדם שמעל הספירות , ' דעת , ד ( ת ש"ם , ( עמ' . 47-46 על ירושלים כמקום משכן הארכונטים ראה באפוקליפסה הראשונה של יעקב , בתוך j . m . _English , Leiden 1977 . p . 243 Robinson ( ed . ) , The Nag Hammadi Library in על פי תרגומו האנגלי של , w . w . Isenberg שנדפס בתוך The Nag Hammadi Library in English המצוין בהערה הקודמת , עמ' . 142 על הקרבה בין תפיסת קודש הקודש כאן כמקום הזיווג ובין ספר הזוהר ראה בהמשך . כדאי לציין כי לתפיסה השלילית של הסופיה בבשורה של פיליפוס יש מקבילה בתפיסת ספר הזוהר את השכינה , כפי שהעיר שלום , פרקי יסוד , עמ' 303 הערה . 92 לאחרונה עמד גם יהודה ליבס על הקרבה שכין הבשורה ובין ספר הזוהר . ראה במחקרו 'המשיח של ספר הזוהר / בתוך ; הרעיון המשיחי בישראל , ירושלים תשמ"ב , עמי . 232-230 על המובאה מן הבשורה לפיליפוס ומקבילותיה היהודיות ראה M . . Melaphores el pratiques sex 11 elks dans la Paris 1986 , pp . 339-340 Cahale ' . in : Ch . Mopsik ( ed . ) . l . clircsurlu _saintetc . Kiel ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help