sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

ירושלים כסמל בקבלה התיאוסופית תהפוכות רבות ומופלאות עברו על השמות 'ירושלים' ו'ציוך מאז הופיעו בספרי המקרא . השינוי הבולט ביותר התרחש במקרא עצמו : שני השמות הללו הפכו מכינויי עיר או מצודה גם לכינוי לעם ישראל ולעתים אף של ארץ ישראל " . משנחרב הבית השני מופיעה התפיסה של 'ירושלים של מעלה . ' אולם דומה כי במקורות היהודיים העתיקים שהגיעו אלינו אין למצוא את המהפך החשוב להבנת ההתפתחות של הסימבוליקה של ירושלים וציון ; מלים אלה לא הפכו לסמלים , אלא נשארו בגדר כינויים לעיר הקודש ולעם ישראל . לעומת זאת , יש לראות בתיאורה של ירושלים ב'ברית החדשה' עדות לקדמותה של התפיסה הנקבית של 'ירושלים' ו בניגוד לכמה מתיאוריה היהודיים והנוצריים של ירושלים כ'אם' י המתאבלת , לפי כמה מקורות , על בנה , נאמר באפוקליפסה של יוחנן , כא ; 2-1 'וראיתי שמים חדשים וארץ חדשה ; כי השמים הראשונים והארץ הראשונה עברו מן העולם והים לא היה עוד . ואני יוחנן ראיתי את עיר הקודש ירושלים החדשה , יורדת מעם האלהים מן השמים , מוכנה ככלה מקושטת לקראת בעלה . ' לראשונה בכתובים מקבלת ירושלים — אם גם מדובר על מצבה שלעתיד לבוא — גוון מיני ברור : היא הופכת מ'אם' ל'כלה , ' ותיאורה מעורר בבירור אסוציאציות מיניות . כנראה בהשפעתה של תפיסה נוצרית זו , או בהשפעת מקורותיה היהודיים , קיבל השם ירושלים משמעות נקבית , והיא הפכה לסמל בכמה מאמרים שנשתמרו מהגנוסיס העתיק . בתארו את דעותיהם של הגנוסטיקאים מהאסכולה של ולנטינוס ; _Vaientinus ) המאה הב ( ' כותב איךניאוס : " 'כי הם A ראה : בי דינבורג ( דינור , ( 'דמותה של ציון וירושלים בהכרתו ההיסטורית של ישראל , ' ציון , טז ( תשי"אא עמ' 3 ( נדפס מחדש : ב' דינור , כמאבק הדורות , ירושלים תשל"ה , עמי . ( 15-14 ראה ; אורבך , ירושלם של מטה , עמ' 1 165 וראה עתה Patterns of the F . pistle to the Hebrewsi ' n : . 1 . Robert S . Hcdcs , The Purpose of the Hellenistic 18-219 Memoryof E . R . Goodenough . Leiden 1968 , pp . Neusner ( cd . ) , Religions in Antiquity , Essays in ב " ראה : שלום , פרקי יסוד , עמ ; 263-262 ' א'אפטוביצר , 'בית המקדש של מעלה על פי האגדה , ' תרביץ , יב ( תרצ"א , ( עמ' . 268-267 S _?^ v _Ircnucus . AgainstHeresies , W , i , \ , in : Anie- הספיריטואלית הנוצרית , המדגישה את חשיבותה של ירושלים של מעלה במחיר פיחות בולט במעמדה של ירושלים העיר ואף התעלמות מוחלטת ממנה , הרי המחברים היהודים מנסים לשלב בדיוניהם את שני מישורי הקיום של ירושלים , ירושלים הארצית וירושלים הרוחנית . שילוב זה שונה במהותו בפרשנות הקבלית לעומת הפרשנות הפילוסופית האלגורית . המקובלים הרבו להדגיש את הקשר המהותי בין ירושלים העליונה והתחתונה , וקשר זה חיזק את מעמדה של ירושלים העיר היונקת קדושה ממקורה העליון . לעומת זאת , הפרשנות האלגורית היהודית התקשתה לשלב בתוך מערכת החשיבה הפילוסופית , שעיקר מגמתה חשיפת אמיתות שאינן תלויות בזמן ומקום , את מרכזיותה של ירושלים , ובמקרים מסוימים אפשר למצוא בפרשנות זו נימות דומות ביותר לאלו המופיעות בפרשנות הנוצרית . תפיסה העומדת בפני עצמה היא פירוש 'ירושלים' בקבלה הנבואית מבית מדרשו של ר' אברהם אבולעפיה . כאן הופכת המלה , על המבנה המיוחד של אותיותיה , לנושא העיון , תוך התעלמות בולטת למדי מירושלים העיר . שלושה דגמים אלה של ראיית ירושלים , בקוויהם הכלליים בלבד , יהיו נושא דיוננו בפרק זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help