sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

בכרוניקה שלו , בתיאור נפילתה של ירושלים ומסע הצלב השלישי , שתי גירסאות של חזון הקיסר האחרון — את הנוסח של ארסו וכן נוסח אחר , שאותו הוא מייחס לגרגוריוס הגדול ™ . למעשה , גירסתו של הוודן לחזונו של יואכים היא דוגמה מובהקת לשיבוץ ירושלים בחזונות אפוקליפטיים שבנוסחם המקורי לא נזכרה כלל ירושלים של מטה . יואכים עצמו לא תמך ברעיון מסע צלב לכיבוש ירושלים וראהו כמנוגד לרצון האל . לאחר כישלון מסע הצלב השלישי גרס כי מסע הצלב הראשון היה אמנם חלק של התוכנית האלוהית , אך הביע את דעתו שמא לא יהיה כלל צורך כמסע צלב נוסף למען שחרור ירושלים בכוח הזרוע , שכן ייתכן כי עידן רוח הקודש , שבו יתנצרו המוסלמים , יחל עוד קודם שייחשבו הנוצרים ראויים לסיוע אלוהי במלחמתם . מסע הצלב השלישי נכשל , לדעתו , משום שמשתתפיו לא הלכו בדרכי האל אלא פגעו בו . ירושלים מופיעה בכתביו של יואכים בעיקר בתורת 'ירושלים של מעלה , ' כעיר צליינית , ( d vitas peiiegrina ) כלומר , יעד צליינות של כל חי , לעומת בבל , העיר הגשמית . ( ci vitas terrena ) ' ירושלים של מעלה' היא הכנסייה הרומית , שהיא לדבריו 'ירושלים האחרת' ( altera Hierusaiem ) וגם 'ירושלים החדשה' ( Hierusaiem nova ) ו'ירושלים הרוחנית' , ( Hierusaiem spirituaiis ) ספינתו של פטרוס . האפיפיורות חייבת לדאוג ליירושלים שלה , ' כלומר , לכנסייה "" . ברם , רעיון כיבושה של ירושלים של מטה היה חזק מכדי שחסידיו של יואכים מפיורה יתעלמו ממנו במסגרת האסכאטולוגית , ולפיכך שילבוהו בתורתו . כך , למשל , הפרנציסקאני סלימבנה ( Saiimbene ) מפארמה ( Parma ) ( לפני שנת ( 1276 כולל בחזונו על האפיפיור המלאכי ( angeiicus pastor ) ניצחון על הסאראקנים והחזרת הקבר הקדוש לחיק הנצרות " " . כן גם הפרנציסקאני בונוונטורה , ( Bonavenmra ) אף על פי שהושפע עמוקות מהמסורת היואכימית , מציין בעידן ( tempus ) השביעי היואכימי את כיבושה ובנייתה מחדש של ירושלים וכן את הקמת המקדש . רק אז תתמלא נבואתו של יחזקאל והעיר השמימית תרד ארצה מהשמיים . כללו של דבר , המסע לכיבוש ירושלים יצא בהשפעת תקוות אפוקליפטיות ; הוא התנהל באווירה אפוקליפטית ועצם כיבושה של ירושלים נתפס כחלק בדראמה של אחרית הימים . לאחר הכיבוש ירד המתח ובמהלך תקופת שלטון הצלבנים בעיר התמעט מקומה של ירושלים בחזונות התקופה . המצב השתנה בעקבות נפילת העיר בידי צלאח אלדין . האסון נתפס כחלק ממאורעות הקץ , כהתגשמות נבואות המקרא ו'הברית החדשה , ' ואף הצמיח חזונות חדשים ששילבו יחד את האסון ואה תיקונו בהחזרת ירושלים לחיק הנצרות , באירועי אחרית הימים . מסתבר , אפוא , כי קיים קשר בין מהות השליטה על ירושלים לבין מקומה בחזונות הקץ ובמוקד לתקוות אפוקליפטיות . בתקופה שבה נמצאה ירושלים תחת שליטה נוצרית ירד המתח האפוקליפטי הקשור בה ; הוא לא שב ועלה אלא לאחר תום השליטה הנוצרית , משנתחדש המאבק עליה בין הנצרות והאסלאם . . 75-79 יוק ; 51 ) , 111 . בנדיקט מפיטרכורו , ב , עמ' ? 152-151 : _m _ריג'ר מהווזץ , עמ' . 86-80 Apoealyptic Conversion : The Joachimate Alter- pp . 112-116 : Appendix 5 / b ; E . R . Daniel . Approaches toward theMuslims , PrinccUm 1984 , B . Z . Ked ; 1 r , Crusade and Mission , European 26 _ Tnulitio , xxv ( 1969 ) , , McGinn . Visions ( supra . n . 40 ) , p . 200 : 71 XXXI ! . pp . 492-493 Saiimbene de Adam , Chronicae , MO' // SM - " pp . I . A ! 72 of Fiorc and the Prophetic Future . London 1974 . pp . 126-154 . csp . p . 153 11 . 10 : M . Reeves , Jouchim native u > the chrusades

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help