sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

יצאה תנועת המרי שהתקוממה נגד מנהיגי המסע , שעה שאלה השתהו שנה שלמה באנטיוכיה על מנת להתבסס שם , בעוד שהיעד העיקרי והסופי של המסע — כיבוש ירושלים — כאילו נשכח ונדחק הצדה . העניים הללו הם שאיימו אז להרוס את חומות העיר מערת אלנעמאן ( בצפון סוריה , ( שנכבשה זה עתה ( דצמבר . ( 1098 תכלית המרי היתה להשיב את מפקדי המסע אל היער המקורי של המסע ואכן , בינואר 1099 החל המחנה להתקדם דרומה לעבר ירושלים ™ . ואולם הלך הרוח המשיחי לא היה נחלתם של העניים בלבד . ניתן למוצאו גם בקרב אנשי הכנסייה , וביניהם רבי הכנסייה , שליוו את המסע . ביטוי לכך נמצא במכתבם של הפטריארך דאימכרט , גוטפריד מבויון וריימונד מסן ז'יל ( ספטמבר ( 1099 לאפיפיור . לדבריהם , 'לאחר שננצח את כוחות הסאראקנים וכוחות השטן תתפשט מלכות המשיח והכנסייה מים ועד ים . ' ואמנם , המתח המשיחי הגיע לשיאו ערב כיבוש העיר . היו במחנה הצלבנים שהתנגדו לבחור לה שליט חילוני , בטענה כי מלכות השמים עומדת בפתח . י - הכיבוש נתפס ונתפרש , אפוא , בתקופת מסע הצלב הראשון כמבוא לתחילת הקץ ובהתגשמות נבואות המקרא ו'הברית החדשה . ' הכיבוש אינו מעשה אנושי אלא אלוהי ; מעשה סיוע של מלאכים ; ופתיחת הדרך לגן העדן לנבחרים . וכך , במהלך מסע הצלב הראשון ומייד לאחר הכיבוש הופיעה ירושלים כמקום התרחשותם של מאורעות אחרית הימים . לאחר הכיבוש רפה , כנראה , המתח המשיחי . במשך ימי השלטון הצלבני בירושלים נתמעטה חשיבותה האפוקליפטית של העיר ואין היא עולה שוב אלא כעקבות נפילתה בידי המוסלמים ;( 1187 ) באופן כללי מופיעה ירושלים מעט מאוד בחזונות האפוקליפטיים של המאה הי"ב , הן בהשוואה לתקופה הקודמת והן בהשוואה לתקופה שהחלה בכיבושה בידי צלאח אלדין . עם זאת , מן הראוי להדגיש כי במשך המאה הי"ב לא נעלם מעמדה האפוקליפטי המסורתי מתודעת בני התקופה , והדבר בא לעתים לידי ביטוי בחזונות התקופה ובספרות העולים לרגל . צליינים מזכירים את עמק יהושפט כמקום יום הדין האחרון . תיאודוריך מצהיר כי בעמק זה ייערך המשפט ולכן נוהגים הצליינים הפשוטים לסמן לעצמם בערימות אבנים מקומות לישיבתם ביום הדין ' . יבאשר לחזונות , הרי במאה הי"ב מופיעה ירושלים כעיקר בחזונות סיביליניים . המפורסם והפופולארי באלה הוא 'חזון הקיסר האחרון , ' המקבל עתה אופי פוליטי מובהק . במרוצת המאה הי"ב זוהה 'הקיסר האחרון' כהיינריך הרביעי , קיסר גרמניה , כלואי השביעי מל ך צרפת , ואף כפרידריך הראשון ברברוסה , קיסר גרמניה _. המעניין ביותר מבחינת הצגתה של ירושלים הוא החיבור 'המחזה ' מלך / לבעיה זו ראה : / m / 'v . v , L . A . M . Sumberg . The M _«/« _'ra / . s , and the First Clusade Tafurs _ 4-246 יי . _יןק .. _^ . \ ' / ( 1959 ) . על האידיאולוגיה של העניים ראה : אלפנדרי ( לעיל , הערה . ( 245 עמ _' " . 73-64 ' ראה : פראוור , תולדות , א , עמ' . 127-125 ' _ האגנמאייר _, מכתבים , מס' ,. win עמ' ; 172-171 וראה : פראוור , תולדות , א , עמ' . 144 לדעתנו נשלח המכתב לאחר קרב אשקלון 2 ) באוגוסט . ( 1099 בספטמבר שנת , 1 x 99 ולא לפניו ( ראה . האגנמאייר , שם , עמ' . ( 174 ב 5 נ על פרשה זו ראה לעיל , סעיף ג , בראשו . 7 'י - _הוגומפלורי , עמ' ; 394 _בלדריק מדול , עמ 03 ' ו ; גרהו מרייכרסברג ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' ; 330 אלכרט מאאכן , עמ' _54 . 273 ב תיאודוריך , עמ' / v ; _- < _-. ! 'n > f - innominunis i . in / ' / ' 7 : 5 : VI . ! , ; 38 lew p . 2 ; Ricoido d ; 1 Monte Croce , / . _//«?; _i-, i , 'n / 1 " / 0 / T . v Mc < m . _«/ . \ . ed . j . c . m . Lament . / v ; ווו 6601 ) , Quanun . Leipzig 1 864 . p . ג עמי R l oi / . i . 'idee d'Empin ? en ; 269 -אי 132 . 213-214 _coaa du av / _r We sie ' _. Paris 1953 . pp . 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help