sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

ירושלים — בימת מאורעות אחרית הימים מרכזיותה הפיסית של ירושלים בתודעת בני התקופה נבעה במידה מרובה _מזיהויה כמקום ההתגלות הקדושה בעבר וכמקום שבו יתרחשו מאורעות אחרית הימים בעתיד . המסע למען כיבוש ירושלים , הוא מסע הצלב הראשון , ינק מהציפיות _האפוקליפטיות החזקות שאיפיינו את המאה הי"א . יתר על כן , אף על פי שאין לראות במוטיב האפוקליפטי גורם מרכזי במסע לכיבוש ירושלים , היו קבוצות בתוך מחנה המסע שראו בכיבוש תנאי הכרחי ראשוני לתחילת מאורעות הקץ . הלך רוח זה ערב מסע הצלב הראשון מתאר גיבר מנוזץ . על יסוד חיבורו של אדסו 'על אודות האנטיכריסטוס - ' . ' הוא מדגיש , כמו אדסו עצמו , כי נוכחות הנוצרים בירושלים היא תנאי קודם והכרחי לתחילת מאורעות קץ הימים , להופעת האנטיכריסטוס . יתר על כן הוא סבור , אולי בניגוד לאדסו , כי לא די בנוכחותם של הנוצרים בירושלים בלבד : עליהם לשלוט בה . במהלך מסע הצלב הראשון התמקדה האווירה האפוקליפטית בשכבת האביונים , דלת העם שיצאה עם מסע האבירים ; עם שכבה זו נמנו איכרים , אבירים נחותי מוצא ומשרתים למיניהם , הנזכרים במקורות כ'אביונים' או 'עניי האלוהים' . ( pauperes ; piebs pauperum Dei ) הללו הצטרפו למסע בהשפעת מטיפים עממיים , כגון פטרוס הנזיר , שניצלו בהטפותיהם למסע את עניין ביאת המשיח 4 \ י באווירת המתח המשיחי הגבוה שציינה את ערב יציאת הגייסות למזרח ואת מהלך המסע , נתפרשו תופעות טבע כמו מכת ארבה , שטפונות , ליקויי חמה והופעת כוכבי שביט כסימנים לחבלי משיח . כך , למשל , מתאר בלדריק מדול מטר כוכבי שביט כ'גשם סמיך של כוכבים , ' בזיקה לנאמר _ב'ברית החדשה : ' 'הכוכבים יפלו מן השמיים' ( מתי כד _";( 29 וליקוי החמה שנצפה על ידי גיבר מנוז'ן ואחרים באוגוסט 1096 תאם לכאורה את דברי ישו : 'ואחרי צוק העתים האלה פתאום תחשך השמש והירח לא יגיה אורו' ( שם , שם . ( י : 4 ניזונים מהלך רוח זה היו אביוני המסע משוכנעים כי המשיח עומד בשער . היו מהם שהאמינו כי פטרוס הקדוש הוציאם מעונים כדי להובילם לארץ זבת חלב ודבש י כי הדרך תהיה קשה ; כי האויב שעליו יצטרכו לגבור בדרך הם האנטיכריסטוס רלגירנרתיר ; וכי יעדם הסופי — ירושלים של זהב . האווירה בקרב שכבה עממית זו _היתה כעין ערבוביה של התלהבות המונית , ערגה לעתיד טוב יותר במזרח וציפייה לקץ הימים ולביאת המשיח . מה שציין מתחילת המסע את האביונים היה הלך רוח אוונגלי כבימי ראשית הנצרות : הנבחרים האמיתיים הם העניים והם בלבד יירשו את מלכות השמיים . במהלך המסע נוצרה אידיאולוגיה מיוחדת של עניות , המציגה את האביונים כגיבורים הראשיים בדראמה של אחרית הימים . עם נושאי אידיאולוגיה זו נמנה גדוד שנקרא טאפור ( Tatar ) ובראשו מלך הבוחר ומגייס את אנשיו . מיותר היה בעיניהם לשאת נשק מגן , שכן כבר גזרה ההשגחה מי מן הלוחמים הנופלים בקרב יעלה השמיימה ומי יגיע לירושלים ויהיה בין הראשונים להיכנס למלכות השמיים " . מקרב השכבות העממיות האלה " י ראה לעיל , הערות . 41 , 21 י p . _Mphnnddvy . i . a c _hn-iwnica / _'ii _/ cc ck ? CroiMitlc ' 4 99-135 . _קק 4 . י _9 ו xd . \ . Dupi . mi . ! . 1 _'; 1 ns על מסעי הצלב , ובכללם מסע הצלב הראשון , כתנועה משיחית . ראה גם מאמרי : -תנועת מסע הצלב כתנועה משיחית , משיחיות ואסכטולוגיה , ערך צ ברס , ירושלים תשמ"כ . עכ . my-177 M בלדריק מדול , עמ' ' _^ . גיבר מנוז'ן , עמי . 150-149 _"י- בלדריק מדול , עמי 116 גיבר מנוזץ , עמ' 1 15 Rimcirmin . A History of ihc C ni . uuh _?? , . 1 . s . ; 150-149 _ Cambridge 1951 . pp . 1 n "י _פירוש השם יטאפורי שנוי במחלוקת ; יש המפרשים אותו במשמע של עני . ויש המפרשים 'צועני או

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help