sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

מקום מרכז העולם . אף על פי שמפות ירושלים מן המאות הי"ב והי"ג אינן מציינות את מרכז העיר , הרי בני התקופה מרבים להזכיר את 'טבור העולם' במקום הקבר . למשל , פטרוס מקליני , בחיבורו ' בשבח הקבר הקדוש , ' טוען : ברור כי כאן [ כמקום הקבר ] נמצא מרכז העולם הזה , מקום שאותו כינה המושיע לב העולם . בטוח הדבר שקבר המושיע הוא לב העולם , הוא נקרא מקום מרכז העולם , כמוהו כעיר ירושלים עצמה , וכמו כל אותה הארץ שנאמר עליה 'הארץ המובטחת' ... כפי שלב אדם או חיה הוא מרכז גופם , כך הארץ הזאת , שבה קיבלו אבותינו הקדמונים את הדת הנוצרית , ממוקמת באמצע העולם ... כל הארץ הזאת של אבותינו הקדושים , במיוחד העיר ירושלים , שבה מצויים קודשי הקודשים , במיוחד קבר האדון , ראוי להיקרא לב הארץ כי בו נח הקדוש בין הקדושים . - _'? '" גם צלייני המאה הי"ב כולם , להוציא את תיאודוריך , מאתרים את 'טבור העולם' בסמיכות למקום הקבר . תיאור אלמוני של ירושלים מאתרו בקתדראלה הצלבנית _' ) _קתוליקון ( ' מזרחית לקבר , במרכז מקום המקהלה 1 לדבריו זה מרכז העולם , במקום שבו הונחה גופתו של ישו כאשר הורדה מהצלב " _' . לדברי אב המנזר הרוסי דניאל וצליינים אחרים , המקום היה מסומן 'במבנה קטן מעוטר בדמות ישו עשויה פסיפס , ולידו כתובת : "מי מדד כשעלו מים ושמים בזרת תכן וכל בשליש עפר הארץ "' ( ישעיה מ יב 4 " . ( נ זיוולף מעיד כי 'ישו הצביע במו ידיו על מקום זה כמרכז העולם , ככתוב בתהלים [ עד יב : [ "ואלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ" " . ' י יוחנן מווירצבורג מאתר את המקום באמצע מקום המקהלה י הוא מתאר מבנה כצורת מזבח , הנשען על עמודי שיש , ומתחתיו על הרצפה סימנים קטנים המסמנים את מרכז העולם על פי האמור בספר תהלים . תיאודוריך , לעומת זה , מציין באמצע מקום המקהלה ב'קתוליקוך את מקום הורדתו של ישו מהצלב , אך לא את מסורת מרכז העולם , שאותה הוא מאתר במקומה המקורי — היהודי — בהר הבית , בכנסיית 'מקדש האדון , ' בסמוך לקפלה של יעקב הקדוש . במקום זה , הוא מספר , עמד הארון כשנשאל איפה הוא בירושלים , שאומרים שהיא מרכז העולם , והוא ענה . 'מקום זה נקרא ירושלים / אמנם , תיאודוריך איננו מצהיר כי זה מרכז העולם או טבורו ; אך העובדה שאיננו מציינו באתר המקובל בקתוליקון ואיננו מזכיר שם את המסורת האמורה רומזת כי נטה לזהותה במקומה ההיסטורי היהודי , במקום המקדש , ולא בתוך כנסיית הקבר ' . בתקופה הצלבנית התחזקה , אפוא , התפיסה הרואה בירושלים את מרכז העולם , ומצאה את ביטויה המוחשי בציורים קרטוגראפיים של התקופה . אף נקבעה בתקופה זו מסורת מרכז ירושלים , הוא 'טבור העולם , ' בסמוך למקום הקבר , ב'קתוליקוך , וכאן הוא עתיד להשאר במאות הבאות ( ואף עד היום , על פי המסורת היוונית האורתודוקסית . ( 238 פטרוס מקלעי , דרשות , עמ' ; 239-238 וראה לעיל , סעיף ד , הערות jnnominatm 219 . 110- 109 בתוך : טובלר , תיאורים , עמ' , La Cilezde Jherusalem ; 101 שם , עמ' : 4 " . 204 ראה . רבא ( לעיל , הערה , ( 145 עמ' 241 . 34-33 זיוולף ( לעיל , הערה , ( 134 עמ' . 39 י יוחנן מווירצבורג , עמי , lmwminatus viu ; 146-145 בתוך : טובלר , תיאורים , עמ' . 194 וראה גם הצליין האיסלנדי אב מנזר ניקולאס , שעלה לירושלים בסמוך לאוגוסט שנת , 1133 אצלקדר וסטרגרד נילסן ( לעיל , הערה , ( 55 עמ' . 205-204 י 4 ב תיאורוריך . עמ' ; 25 וראה גם דברי המהדירים שם , עמ' 65 הערה e

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help