sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

ו . ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים שני ביטויים מובהקים למרכזיותה של ירושלים _בספיריטואליות הנוצרית בתקופה הצלבנית הם ראייתה כמרכז הגיאוגראפי של העולם ומקומה בעתיד כמרכז האירועים של אחרית הימים , קץ ההיסטוריה . בשני התחומים האלה גם יחד ינקה הנצרות משורשים יהודיים ; ולא מן המקרא בלבד אלא גם מן המדרש והאגדה מימי בית שני והתקופה הרומית הכיזאנטית . ועוד : אף על פי ששני המוטיבים רווחו כבר בימי הביניים המוקדמים , תפוצתם עלתה בתקופה שלאחר כיבוש ירושלים בידי הצלבנים . ירושלים — מרכז העולם הרעיון כי ירושלים היא מרכז העולם שאוב מן המקרא ( יחזקאל לח יב ; תהלים עד יבא ובעיקר מפרשנות המדרש לפסוק האמור בספר יחזקאל : ארץ ישראל באמצעיתו של עולם , וירושלים באמצעיתה של ארץ ישראל , ובית המקדש באמצע ירושלים , וההיכל באמצע בית המקדש , והארו ן באמצע ההיכל , ואבן שתיה לפני הארון שממנה נשתת העולם '\ ככר במאה הב' מופיעה ירושלים כמרכז העולם בתפיסה הנוצרית . לדברי ויקטורינוס מפטאו , ( Victorinus de Pettau ) 'המקום שהכל חושבים אותו למרכז עולם ( medium orbe ) הוא הגולגותא 227 . ' קירילוס , פטריארך ירושלים , ( 348-347 ) מתאר את הגולגותא כ'טבור העולם , ' על יסוד הכתוב 'אלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ' ( תהלים עד יב * . ( היירונימוס מקשר את הכתובים 'כה אמר אדני ה' זאת ירושלים בתוך הגוים שמתיה וסביבותיה ארצות' ( יחזקאל ה ה _< וכמו כן 'ישבי על טבור הארץ' ( שם לח יב ) עם הפסוק האמור בתהלים ; על פי דעתו מעיד הנביא שירושלים שוכנת במרכז העולם , ( medium mundi ) שהרי הוא מורה שהיא 'טבור הארץ' ; ( umbilicus terrae ) בה פועל האלוהים ישועות 'בקרב הארץ' . ( in medium terrae ) אף על פיכן , ירושלים איננה מופיעה במרכז בשתי מפות העולם ששירטט , וגם מרכזה של ירושלים אינו נזכר במפותיו ואף לא בכתביו — במפות מסומנת העיר על ידי שני מעגלים חד מרכזיים , בלי סימון המרכז " ' . כבר במאות הראשונות לקיומה אימצה הנצרות , אפוא , את תמונת העולם המקראית היהודית , שבה עומדת ירושלים במרכז ; ואילו את מרכזה של ירושלים העבירה הנצרות מהמקדש המקראי היהודי שבהר הבית אל מקדשה 226 מדרש תנחומא , מהדורת כובר , וילנא תרמ"ה , ויקרא , עמ' . 78 וראה גם.- ל' גינצבורג , אגדות היהודים , מהדורה עברית , א , רמת גן תשכ"ו , עמי , 138-137 הערה 39 ( ושם הפניות למקורות יהודיים מימי בית שני ; Sanctorum , Jerusalem 1935 , p . 624 Cyrillus . in D . Baldi , Enchiridion Locorum _* Victorinus _Petavionesis , PL , 5 , col . 294 22 . ( וראה שם , הערה , 2 בענין הגולגותא כמרכז העולם . . 1964 . pp . 55-56 Libri X 1 v , ed . f . Glorie . cmsl , lxxv , Tumhoit Hieronymus , Commentariorum in Hiczechiclem 9 על מפותיו של היירונימוס ראה : י' שטנר , 'המפות להירונימוס , ' ידיעות החברה לידיעת ארץ ישראל , ( 1968 ) עמ' . 66 יש לציין כי איזידור מסביליה אמנם איננו מאתר את ירושלים במרכז העולם , אך הוא קובע אותה כמרכז יהודה והטבור שלה . ראה : 1957 , 1 . xiv , 111 , 21 siveoriginum , libri XX , ed . VJ . M . Lindsay , Oxford Isidorus Hispalensis ... Etymologiarum

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help