sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

את הערך הרוחני של ירושלים כיעד לעלייה לרגל ולמסע הצלב , ככל שמדובר בנזירים ובמידה פחותה הרבה יותר גם בכמרים . לעומת זאת , בולט ומפתיע מיעוט הדעות השוללות כליל את תפקידה של ירושלים הארצית בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי בכלל . ניתן להסביר זאת בכך שהתמיכה בתנועת מסעי הצלב ובירושלים כבירת ממלכה נוצרית חייבה בהכרח תמיכה גם בירושלים הארצית . לא היה אפשר להטיף , מחד גיסא , למסעי הצלב ולסיוע לממלכה הנוצרית , ומאידך גיסא לשלול את חשיבותה הדתית של ירושלים י נהפוך הוא : ירושלים של מטה כשער לירושלים של מעלה נעשתה נושא מרכזי בתעמולה הצלבנית . מי שיצאו נגד ירושלים של מטה בכתביהם התיאולוגיים ובתוך העולם הנזירי הטיפו לזכותה ולמענה במסגרת פעילותם למען מסעי הצלב כאשר פנו אל אבירי אירופה . כך , פטרוס _מקליני , שהתנגד בחריפות , כפי שראינו , לעלייה לרגל של נזירים , גילה יחס אוהד ביותר למסע צלב כאמצעי ישועה להדיוטות . בשנת , 1146 ערב מסע הצלב השני , שבהכנותיו נטל פטרוס חלק פעיל , הוא כתב ללואי השביעי מל ך צרפת על התחדשות ימי קדם ועידן הנסים ; האל מדרי ך את המלך לואי נגד הסאראקנים , כפי ששלח את משה נגד בני עמון ואת יהושע נגד הכנענים . אך מלך צרפת נהנה מיתרון : בעוד שמלכי העברים פעלו למען האל ולמען עצמם גם יחד , הרי הוא עושה למען האל לבדו ועל קורבנו זה יזכה לגמול בשמיים . הצליינים כולם , אומר פטרוס , מוותרים על כיבודים , עושר , הנאות , וכן על מולדתם ועל משפחותיהם ; הם בוחרים 'ללכת בעקבות משיחם , לעמול למענו , להילחם למענו , למות בשבילו , לחיות למענו " ?' . ' מכתבו אל סידר מסן דניס ( Saint-Denis Sugerde ) על מסע הצלב השני ( משנת ( 1147-1146 הוא שיר הלל על מסע צלב למען ירושלים של מטה : האין זה העניין הגדול ביותר מכל העניינים כולם , לדאוג לכך שארץ הקודש לא תינתן לכלבים ? פן המקומות שבהם עמדו רגליו של זה שהביא ישועה כקרב הארץ [ על פי _תהלים עד יכ ] יירמסו תחת רגלי רשעים ? פן ירושלים המלכותית , המקודשת על ידי הנביאים , השליחים ובמיוחד המושיע עצמו ... תשועבד על ידי מחללי השם ורשעים ? פן הצלב של הישועה עצמו , הנתון עתה במצור ... ייכבש ? פן קבר האדון עצמו , שהוא עד עתה ... תהילת העולם כולו , ייהרס אולי לחלוטין כפי שהם [ הסאראקנים ] מאיימים [ לעשות " . [ במכתב לברנרד מקלרוו ( אפריל ( 1130 הדגיש פטרוס מקליני את התפקיד הישועתי שמילא , מזה כחמישים שנה , מסע הצלב לארץ הקודש : את מי לא ידאיג הדבר אם ארץ הקודש , שנכבשה מעול הרשעים בזכות מפעלם של אבותינו , על ידי שפיכת דם נוצרי כה רב לפני זמן מועט , תשועבד שוב על ידי הרשעים ומחללי השם ? את מי לא ידאיג הדבר אם מסע כה ישועתי בשביל חוטאים החוזרים בתשובה , שהציל מגיהינום מזה חמישים שנה , כפי שיש להאמין , אלפים ללא ספור והחזירם לגן עדן , ייסגר [ בפני הצליינים ] היות שהסאראקנים יעמדו בדרך כמחסום ? " , י פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 130 עמ' . 1 . Kritzeck , Rome I 95 fi { Studia Ansetmianch XL ) . Peuus Vcnerahilis 1 156-1956 , ed . G . Constable & Berry , Peter the Venerable ; mil the Crusades ' , v . ; 330-327 א p . 14 4 פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 166 עמ' 3 _-, 400-399 רי , שם , עמ' 1 . 160 פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 164 עמ' 5 ; 397 רי , שם , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help