sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

הגבלות דומות הוטלו במאה הי"ב לא על עליית נזירים בלבד אלא אף על עלייה לרגל של כמרים . הגבלות אלה התבססו על חקיקה של ועידות הכנסייה שראשיתה כבר בתקופת קארל הגדול וכן על קאנוניסטים כמו רגינו מפרום ( Prum ) ובורכרד מוורמס . איוו משארטר אסר על נזירים וכמרים כאחד לעזוב את מנזרם או את הדיוקזה שלהם בלי רשות הממונים עליהם — אבות מנזר וכישופים . הוא מתבסס על החלטות ועידת כנסייה של שלון ( 813 ) ( Chalons ) ומצטט את אמרתו של היירונימוס ו 'לא לראות את ירושלים אלא לחיות כטוב כירושלים ראוי לשבח ' ! . '' פסק דומה פירסם גרטיאנוס , בהסתמכו על ועידת כנסייה של לאודיקיאה ( המאה הד , ( ' ועוד טען כי הכמרים העולים לרגל עלולים להגיע לידי הפרת שבועתם וחזרה אל העולם החילוני . י יי רולנד בנדינלי ( Bandinciii Roland ) ( לימים האפיפיור אלכסנדר השלישי ) חזר על איסור זה במחצית המאה , כאוסף הקאנונים שלו , וכן גם המחבר האלמוני של פירוש לגרטיאנוס , שנכתב בין השנים : 1 M 159-1 154 האיסור חוזר ונשנה בצווים אפיפיוריים של התקופה , לגבי נזירים וכמרים כאחד _'" . המקורות מעידים לא רק על הגבלות על הצטרפות הכמרים למסעי צלב ועלייתם לרגל , אלא אף על פקפוקים כערכם בכלל . ראלף ניגר , ערב מסע הצלב השלישי , ( 1188-1187 ) תוקף בישופים שביקשו לעלות לרגל , הזונחים לדבריו את חובותיהם ומהווים בכך דוגמה רעה לצאן מרעיתם . הוא גורס כי הכמורה תהווה גורם מפריע ולא מסייע בצבא המסע ; אמנם , הכמרים המבקשים להשתתף כמסע צלב רוצים לזכות בכפרת עוונות , אך הם יכולים להשיגה על ידי מעשי כפרה בתוך כנסיותיהם - ' " . כך גם הציסטרציאני אדם מפרסניה , ( Adam de Pcrseigne ) שכתב בין השנים 1215-1204 על הכמרים הזונחים את קהילותיהם כדי לצאת למסע צלב . לטענתו , ישו נתן את מחיר דמו לא כדי לרכוש את ירושלים אלא כדי לרכוש ולהציל נשמות ו השואפים לרכוש את אדמת ירושלים באיצטלה של אדיקות מוותרים מרצון על ישועת נשמותיהם ודנים את עצמם לכליה . " החקיקה הקאנונית נגד עלייה לרגל של נזירים וכמרים , ההתייחסויות הרבות במקורות התקופה לאיסור עלייה ועצם הקביעה שהיא מנוגדת לאידיאל הנזירי — כל אלה היו כנראה תגובה לעניין הרב שגילו הנזירים והכמרים כאידיאל החדש של מסע הצלב . ואמנם , יש עדויות רבות וברורות לכך שמירים רבים יצאו הן למסע הצלב הראשון והן למסעות צלב שנערכו במרוצת המאה הי"ב , ושעלו לרגל" י מסתבר , אפוא , כי במהלך המאה הי"ב התחזקה באופן משמעותי הגישה השוללת שלילה מוחלטת קונסטבל , התנגדות , עמי _, 149 ברדרו , עמי : 1 S . 271 ראה ; קונסטבל , התנגדות , עמי /« m , PL . 161 , cols . 234-235 216 . 132-127 77 ; idem . Panormiu . ibid ., cols . 1144-1145 ; cf . ho C ; 1 rnolcnsis . £ _>< 'm א _/ wm ( supra . n . 67 ) , p . II . c . XX . q . 217 PL , 140 . col . 993 529 ; Burharct Wormaciensis , Decretorum Liher , Hicronymus . / _1 > m 70 / _0 p ( supra . n . 5 ) . no . LVI 1 I . p . Roiandus Bandinciii , Summa , cd . f . _J 0 £ , d 0 £ . 1422 iv . c . 111 . pp . _851-X 52 ; p . n . dist . v _. c . xxxvii . p . Gratianus , _/> m 4 ; The ל-י 7 . . קי ] " \ 9 H t . . Mc Laughiin . Toronto 1952 . c . xx , q . iv , p . Summu ad , mtti on the _Deactwn rr _, ttr ed . Innsbruck 1874 , c . XX , q . IV . ראה , למשל : "" Innocent l \\ , Register , I . no . 69 . p . 102 ראלף ניגר , עמ' ; 225-224 , 211 , 195 סיברי , עמי . ed . j . - ' - ' . 31 , 30 Correspondance d'Adam dc Pcrseigne ;( 195 1 ) , no . 6 , pp . 39-40 Bouvet , Archives Hisloriques du Maine , XIII לעניין זה ראה גם ; סיברי , עמ' . 35-28 בננ ראה . סיברי , עמ' ; 44-43 ולעיל , הערות . 206 , 205

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help