sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

חזון על גן עדן וגיהינום שראה נזיר מתלמד בשם _גונוזלמוס ( Guntheimus ) במנזר _ציסטרציאני ( בשנת , (! 133 ואשר יוחס כטעות לפטרוס מקליני , שופך אור נוסף על יחסה של הנהגת התנועה הנזירית במאה הי"ב לירושלים . בעל החזון , כעדות עצמו בשורות הפתיחה , היה ידוע בכוחו הפיסי , ועל כן רצה להירתם לשירות האלוהים על ידי לחימה באויביו בארץ הקודש . הוא נועץ בראש המנזר , וזה יעץ לו כי אם ברצונו לבקר בירושלים עליו לפנות לירושלים השמימית , שם לא יהא אזרח גשמי סתם . גונתלמוס אמנם הצטרף למנזר , אך משאלתו לצאת לירושלים לא הרפתה ממנו . לבסוף נמנע גונתלמוס מלצאת לירושלים , בעקבות חזון שבו נגלתה לו מרים אם ישו ושאלה אותו אם יתמיד להימצא כביתה . גונתלמוס ענה כי לעולם לא יעזוב את שירותה " . העלייה לרגל לירושלים ואף הלחימה למענה מופיעים בחזון זה כבגידה בשירות האל , בגידה בשירות מרים אם ישו , שירות שעל הנזיר למלאו בביתה — הוא המנזר . יתר על כן , עצם השאיפה לצאת לירושלים מתוארת כפיתוי השטן . יחס דומה מגלה גם נזיר בנדיקטיני אלמוני מדרום גרמניה ב'ספר על אודות התשובה והפיתויים של הנזירות . ' נזיר זה , שכתב את חיבורו בזמן מסע הצלב השלישי , ( 1190-1189 ) משווה את העלייה לרגל לירושלים לתמונות שבכנסיות . הן העלייה לרגל והן התמונות נועדו , לדעתו , לבורים ( idiotes ) ולא ל'אנשי הספר' . ( _litterates ) אין צורך לעלות לירושלים כדי להתפלל בה : ירושלים האמיתית איננה העיר הארצית , כי אם ירושלים של מעלה , היא 'מראה השלום ; ' הנזיר אינו נזקק ליציאה לירושלים , שכן הוא כבר נמצא בה . לגביו ירושלים מצויה במנזר שלו : המזבח שלו הוא בית לחם שלו ; הארון ( armarium ) שלו הוא בית פגי שלו ; התא שלו הוא בית עניה שלו פחד יום הדין האחרון הוא עמק יהושפט שלו ; רחמנותו ( misericordia ) היא הר הזיתים שלו ו ואילו הטבילה שלו היא לגביו הירדן . כך טמונה כל משמעות המקומות הקדושים של ירושלים בין כותלי המנזר , ואין לנזיר צורך לצאת לירושלים ולבקר במקומות הקדושים שמעבר לים . 212 סיסמתו של מחבר מדריך זה היא אמרתו של הוראציוס , שעל פיה 'הרצים אל מעבר לים ?? שנים את השמים ( שמעל לראשם ) ולא את נשמתם " . ' סיסמה זו מובאת גם על ידי מתנגדים נוספים לעלייה לרגל של נזירים לירושלים . כך , איסנבולד מסנט פאול בהלברשטט ( lsenboid de Haiberstadt ) כתב ערב מסע הצלב השני לאלבינגוס , נזיר בקורבי , והזהירו מפני הסכנות הכרוכות בעלייה לרגל . הוא מעודד את אלבינגוס לשאוף ולמהר לא לירושלים הארצית אלא לשמימית ; הביקור בירושלים של מטה איננו מקור הישועה ירושלים של מטה נמשלת בעיניו להתחברות האדם עם הבהמה . ; 1114 _, וי ;/ _" / -, . _0 ( וראה : קונסטבל , התנגדות , עמי 141-140 והערה . 59 he ' nediciine , _LXVI ( 1956 ) . pp . 102-103 . 106 Visions Attributed to Peter the Venerable ' , Revuc G . Constable , The Vision ofGunthelm ; 11111 other 211 . PL , 21 . 1 . col . K _94 LiberdePoenitentia ctTentutionibus _Religiosorum . 212 על החיבור הזה ראה : ראל ף ניגר , עמי . 72-71 תפיסה דומה של ירושלים מבטא גם תיבו מאטמפ ( _Tliibiuu d'Euimpes ) בחיבורו 'על אודות מידות הנזירים' ( אמצע המאה . ( הוא מתאר את מצודת דויד כסמל לישו,- כפי שעל הלוחמים לחיות במצודות אדוניהם , כך על הנזירים לחיות במצודותיהם , המנזרים , שהם בית אלוהים . הכנסייה היא בית האלוהים ועליהם לשרת אותו בה , ורק כך יכול הנזיר להגיע לירושלים השמימית . ראה : ( 1957 ) , pp . 92-111 Foreville & J . Leclercq , Studio Anselmiuna . XII pes , Improprium Cuiusdam in Monachos , ed . R . Thibaut d'Etam- י' . Liberde Poeniiemia , col . 891 סיסמה זו מופיעה גם אצל פטרוס מקליני במכתבו ( לאחר שנת (? 1130 לנזירי הר תבור ; ראה ; פטרוס מקליני , מכתבים , מסי , 80 עמי ; 216 וראה גם ו ss , xvi , p . 343 Annales smdenses , mgh « mgh . v . v . in . c 13-14 4 ? , Annales to , q

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help