sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

של הגאולה . עומדות רגליו בטרקליני ירושלים והוא עובד אותו , אשר קולו נשמע באפרתה ... שוב אין הוא משקיף סקרן אלא תושב מסור ואזרח חוקי של ירושלים ו אך ירושלים זו איננה ירושלים הסמוכה להר סיני כערב , שהיא בעבדות עם בניה , אלא ירושלים החופשית , שהיא למעלה והיא האם לכולנו [ על פי האיגרת אל הגלטיים ד [ 26-25 ואם תרצה לדעת — זו קלרוו . ' ' איגרת נודעת זו של ברנרד התפרשה כשלילה מוחלטת של ירושלים של מטה , ברוח הפרשנות הפאולינית של כתבי הקודש . 195 למעשה , אין ספק כי ככל שמדובר בנזירים התנגד ברנרד , בהתאם לאידיאל הרוחני של המסדר שלו ושל התנועה הנזירית בכלל , לעלייתם לרגל ואף להשתתפותם במסעי הצלב ; בעיניו היתה עבודת הקודש של המנזר עדיפה מבחינה רוחנית על עלייה לרגל להשתטח על קברו של ישו . וכן אין ספק כי בהגותו קיימת העדפה ברורה של ירושלים השמימית . אף על פי כן , אין בהגותו שלילה מוחלטת של ירושלים הארצית או שלילת מקומה כיעד למסעי צלב ועליות לרגל "" . אמנם , העיר הארצית איננה אלא בבואת העיר השמימית , שהיא היא הנצחית , שלא בארצית שהיא בת חלוף . אולם באשר להדיוטות ואף לאנשי הכמורה , הכיר ברנרד במעמדה של ירושלים בתוכנית הישועה של הנוצרי וראה בה יעד ראוי של עלייה לרגל ומסע צלב כאחד . דעתו היתה , כפי שניסחה במכתב לאפיפיור קליקסטוס השני ( דצמבר 1124 —ינואר , ( 1125 כי 'ירושלים זקוקה הרבה יותר לאבירים לוחמים מאשר לנזירים מזמרי תהלים או בוכים ! ' י ' * ועוד י בהצגתה של קלרוו כירושלים של מעלה האמיתית בשביל נזיריה אין משום חידוש . גם מנזר ויזלי ( Vezeley ) כונה ' ירושלים האחרת' , ( aitera iherusaiem ) וכבר במאה _הי"א תיאר גיוטסלד ( Jotsaid ) את מנזר קליני כ'ארץ המובטחת' של אב המנזר אודילו מקליני 1 * . התנגדות לעלייה לרגל לירושלים של נזירים ובו בזמן הכרה עמוקה בערכה הדתי להדיוטות באה לידי ביטוי בהגותו של בן תקופתו וחברו של ברנרד מקלרוו , הוא פטרוס מקליני . במכתב שכתב בשנת 1147-1146 לאביר הוגו קאטרלה משלון , ( Hugo _Catula de Chaion ) שרצה לעלות לרגל לירושלים לאחר שהצטרף למנזר קליני , טוען פטרוס : שירות אלוהי הנעשה בהתמדה , בהכנעה ובעוני חשוב מעלייה לרגל לירושלים , הנערכת במותרות ובגאווה . לבקר בירושלים , שם דרכו כפות רגלי האדון , דבר טוב הוא , אולם טוב הרבה יותר להשקיף לעבר השמיים , שם הוא נראה פנים אל פנים . מי שהבטיח את הטוב יותר אינו רשאי להמירו כפחות מזה _" . ... _ ' כמכתב אחר , לפטריארך ירושלים ( כנראה לוויליאם הראשון , , ( 1145-1130 תולה פטרוס את אי 11 ) 4 ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 63 עמ . 158-157 _' עליחסושל ברנרד לירושלים ראה לעיל , סעיף ד , הערות . 118-117 י '" ראה , למשל : ברדרו , עמ' ; 270-269 עמ' Pour : 271 _2 _ubls _2 tol ; _£££ . q , b \ Q [ _3 I 0 q _918 , _££ , MD la beatitude e _' ternelle . ou _Pon emre par sa I ' abbe de Clairvaux , Jerusalem etail le symbole de פראוור , תולדות , א , עמ' ; 275 הנ"ל , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , < עמ' ' * . 66-65 קונסטבל , התנגדות , עמ' ; 137-136 לקלרק ( לעיל , הערה , ( 193 עמ' ''" . 51-50 ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 359 עמ' Sylviniacensis . fi // aS 0 _rf // o «/ . v . / 7 .. 142 . col . 899 CCCM , 42 , Brepols 1976 . p . 423 : . _lotsaklus Monument a Vizeliacensia , ed . R . B . C . Huygens , '' '" . 305 י '" פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 51 עמי . 152

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help