sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:239

של המאה 1108 ) לערך , ( כולל בלדריק מדול בנוסח שלו לנאום האפיפיור את הפגיעה ב'מקדש האדון' וב'מקדש שלמה ' - . ' ואילו פולק משארטר הירושלמי , שסיים את הנוסח הראשון של חיבורו ההיסטורי בשנת 1103 לערך , מספר כי הכובשים , לאחר כניסתם לעיר , הלכו ל'קבר האדון ולמקדש שלו , ' דהיינו , למקדש האדון " . חשיבותו של הר הבית משתקפת גם בליטורגיה של הכנסייה הירושלמית , שחגיה הגדולים נחוגו בתהלוכות לכנסיות העיקריות של העיר . התהלוכות הללו התאפיינו בכך שמסלולן כלל לרוב הן את כנסיית הקבר והן את כנסיית 'מקדש האדון' שבהר הבית . התהלוכות ביום 'הצגת ישו במקדש' וביום ' היטהרותה של מרים' החלו בכנסיית הקבר והסתיימו ב'מקדש האדון ; ' תהלוכת 'יום כפות התמרים , ' שבה הוצא הצלב הקדוש מכנסיית הקבר , החלה בבית עניה , נכנסה להר הבית דרך שער הזהב ומשם הגיעה ל'מקדש האדון . ' אף התהלוכה שבה ציינו את יום כיבוש ירושלים 15 ) ביולי ( 1099 ואת הקדשת הכנסייה הצלבנית החדשה במקום הצליבה והקבר חמישים שנה לאחר מכן ( 1149 ) יצאה מכנסיית הקבר , עברה בין השאר בכנסיית 'מקדש האדון , ' וסיימה את דרכה ליד החומה הצפונית מזרחית של העיר , במקום שבו סימן צלב את מקום חדירת גוטפריד מבויון ואביריו לתוך העיר " . וכך , כבר בעשור הראשון לשליטת הצלבנים בירושלים , נתקלו צליינים שביקרו בה במכלול שלם של מסורות המקרא ו'הברית החדשה' גם יחד . הר ציון , למשל , היה למקום הסעודה האחרונה , מקום תרדמת מרים אם ישו וכן מקום קבר דויד המלך , שלמה המלך ומלכים אחרים של יהודה . מסורת זו של קברי המלכים בהר ציון נזכרת לראשונה בחיבור אלמוני על חיי קונסטנטינוס שנתחבר בין השנים , 1009-715 ונראה כי העניין הרב שגילו הצלבנים במלכי ישראל הביא להתפשטותה . המסורת נזכרת על ידי ריימונד מאגילר , הקובע בהר ציון את קבריהם של דויד ושלמה [ פרטלוס מתאר את הר ציון כמקום קברם של דויד , שלמה ועוד כמה ממלכי יהודה "" . מסגד אלאקצא , שכונה בפי הצלבנים ' מקדש שלמה , ' שימש בתחילה ארמון למלכי ירושלים ומשנות העשרים היה המטה הראשי של מסדר הטמפלארים , מתואר כמקום ארמונו של שלמה המלך . בשילוח הראו את קבר הנביא ישעיהו , ובעמק יהושפט הסמוך את קבר יהושפט . _" העיר כולה עמדה כביכול בסימן המלך דויד . הצליינים נכנסו 147 בלדריק מדול , עמ' . 13 rr פולק משארטר , עמ' . 305 וראה גם תיאור עלייתו לרגל לירושלים בשנת , 1099 שם , עמי ; 332 העלייה _היתה ' לקבר הקדוש , למקדש ולמקומות קדושים אחרים 1411 . ' ראה תיאור התהלוכות אצל פראוור , הצלבנים , עמ' . 191-186 אשר להר הבית בתקופה הצלבנית ראה ; ס' שיין , יהר הבית בתפיסה הנוצרית בימי הביניים , ' ספר וילנאי , א , ערך א' שילר , ירושלים , 1984 עמ' Between Mount Moriah ; ind ; 194-183 the Holy Sepulchre : The Changing Traditions of S . Schein . , . _Tnulitio , 40 ( I 9 K 4 ) , pp . 175-195 the Temple Mount in the Central Middle Ages _iV _;^ 7 J _% ? " 7 ' _/ 7 ) _D _1 _V _01 _D ; I 39-138 ' _?^ , _ > , 1135 _mVH עמ' ; 18 על מסורות קבר דויד בכלל ראה : Wilkinson . Jerusalem _Pilgrims before the Crusa- . 1 . , icira ultra mwia
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help