sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

שביקרו בממלכה , אם במסגרת עלייה לרגל ואם במסע צלב , ולמדו כנראה את המסורות המקראיות בירושלים ממדריכים כני המקום . תפיסת הצלבנים את בירתם בבחינת 'עיר בני ישראל' באה לידי ביטוי אצל פולק משארטר , המתאר את ירושלים כעיר מלכי יהודה , שמקדשה הוא זה שבהר המוריה ולא ה'מקדש' הקונסטנטיני במקום צליבת ישו וקברו " . תמונה דומה מצייר ? ךטלוס : ירושלים היא לדעתו עיר חיי ישו ; אך היא גם הבירה המזהירה של יהודה , עיר מלכותו של דויד המלך , העיר שבה ניבא ישעיהו את בואו של המשיח ו זאת 'עיר המקומות המקודשים של מלכות דויד' . ( loca sacra regni David ) הצלבנים שליטי העיר הם ישראל החדש , הם המקבים החדשים , יורשיו האמיתיים של שלמד , המלך , מי שנלחמים נגד העמלקי והאדומי " . סמוך לאמצע המאה הי"כ מתאר ויליאם מצור את ירושלים כעיר 'הכרית הישנה' ו'החדשה' גם יחד , תוך שימת דגש על מסורות המקרא . בתארו את עמק יהושפט , למשל , מזכיר ויליאם מצור ראשית לכל כי זה המקום שעליו נאמר . 'כי הנה בימים ההמה ובעת ההיא אשר אשיב את שבות יהודה וירושלים , וקפצתי את כל הגוים והורדתים אל עמק יהושפט ונשפטתי עמם שם על עמי ונחלתי ישראל ' . .. ( יואל ד א-ב . _< רק לאחר דברים אלה מציין ויליאם את כנסיית קבר מרים בעמק יהושפט ואת נחל קדרון , מקום הגן שבו שהה ישו עם תלמידיו ( יוחנן יח . ( 2-1 בתיאור של הר ציון הוא מציין את 'כנסיית ציון' ואת העובדה שהעיר כולה מכונה לעתים קרובות 'ציון , ' כדברי הכתוב : ' אהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב' ( תהלים פז ב . ( ביטוי מובהק לאופיה הכפול של קדושת ירושלים היא התמורה שחלה עם הכיבוש הצלבני ביחס להר הבית . אם בתקופות הביזאנטית והמוסלמית לא היה להר המוריה כל מקום במפת המקומות הקדושים לנוצרים בירושלים , ומסורות שהיו קשורות בו נשכחו או הועברו ל'מקדש' החדש ( הקונסטנטיני ) של העיר , למקום צליבתו וקברו של ישו ' , הרי בתקופה הצלבנית שב והתייצב ה'מקדש' במקומו בהר המוריה , במקומו הראשון שבו קבעוהו כתבי הקודש . כבר הצליין זיוול ף מזהה את 'מקדש האדון' כ'בית אל , ' מקום חלום יעקב ( בראשית כח י-כב ) ומקום מקדש שלמה ? את אבן השתייה הוא מתאר כ'קודש הקודשים' וכמקום שבו העמיד שלמה את ארון הברית , ובו הלוחות , צנצנת המן ומטה אהרון שפרח והצמיח שקדים . 144 הצליין הרוסי דניאל , שעלה לירושלים סמוך לאחר זיוולף ( בשנת 1106 בקירוב , ( מצא במקום אבן השתייה מסורות קדושות נוספות , וביניהן המסורת המזהה אותם כמקום שבו ראה דויד המלך את מלאך ה' הניצב וחרב שלופה בידו ; שם במערה קטנה חצובה בסלע בכה דויד ואמי : 'הנה אנכי חטאתי ... ואלה הצאן מה עשו' ( שמואל ב , כד יז . _< דניאל מציין גם כי 'בכניסה לעיר [ כלומר , משער דויד ] ימינה הדרך לקודש הקודשים ושמאלה לכנסיית התחייה הקדושה , היא הקבר הקדוש . ' י 14 מסתבר , אפוא , כי כבר בסביבות שנת 1106 נחשב 'מקדש האדון' ל'קודש הקודשים' של ירושלים הצלבנית , שהתחרה ב'קודש הקודשים' האחר של העיר , הוא כנסיית הקבר . 146 בסוף העשור הראשון 1411 פולק משארטר , עמי 141 . 292-2 x 1 פרטלוס ( לעיל , הערה , ( 135 עמ' 142 . 31 , 7 , 6 ויליאם מצור ח , 2 ( עמ' . ( 384-383 " ' ראה : פראוור , ירושלים ( עב , ( ' עמ' Uf 144 . 265-263 זיוול ף ( לעיל , הערה , ( 134 עמ' . 42-40 יי דכא , ארץ ישראל בתיאורי נוסעים רוסיים . ירושלים תשמ '' ז , עמי . jx-37 , 32 י ביחס ל'תחרות' זו ראה : נ' כנען קרר , 'משמעות סמלית באדריכלות הצלבנית — הכיפה מן המאה השתים עשרה בכנסיית הקבר הקדוש , ' הצלבנים בממלכתם , מחקרים בתולדות ארץ ישראל , 1293 1099 ערך _ב"ז קדר , ירושלים תשמ '' ז , עמ' . 179-169

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help