sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

הקונים והמוכרים ובו הציל ממוות אשה שנתפסה בניאוף ; וכמקום שבו לימד בפני היהודים . אף אתרים אחרים בירושלים מתקשרים אצל פרטלוס במסורות 'הברית החדשה' על חיי ישו . את בריכת בית זיתא הוא מזכיר כמקום שבו ריפא ישו איש נכה רגלים ואמר ו 'ו : 'קום שא את משכבך והתהלך' ( מארקוס ב . ( 9 עמק יהושפט הוא המקום שדרכו עבר ישו בעלייתו לירושלים רכוב על חמור , ב'יום הראשון של כפות התמרים . ' בהר ציון רחץ המשיח את רגלי השליחים ואמר להם : 'זאת עשו לזכרי' ( לוקאס כב ; 19 האיגרת הראשונה אל הקורינתיים יא ( 22 ו שם סעד עם השליחים בלחם וביין , שהם גופו ודמו ; שם מכר אותו יהודה איש קריות . בהר הזיתים , בצד מזרח הפונה לקדרון , בסמוך לגת שמנים , התפלל ישו לאביו : 'אבי , אם יוכל להיות , העבר נא מעלי הכוס הזאת' ( מתי כו ( 39 _ ושם גם אמר לתלמידיו : 'הנה המוסר אותי הולך וקרב' ( מתי כו . ( 46 " תמונה דומה של ירושלים מציגים צליינים שעלו לירושלים מאירופה במהלך המאה , כמו יוחנן מווירצבורג _ותיאודוריך " \ בתיאור אלמוני של ירושלים , שנכתב בסמוך לנפילתה בידי צלאח אלדין , ( 1187 ) מוזכרת כנסיית הקבר כמעט בדרך אגב . המחבר האלמוני סוקר את כל המקומות הקדושים בירושלים לפי סדר תולדות חייו של ישו ומסיים בהתלהבות -.ואם נעיין בכתבי הברית הישנה והחדשה , הלא אין הר , אין עמק , אין נהר , אין אגם שלא היו בו מעשי נסים ומסתורין כפי שקבעו בכתביהם הנביאים , השליחים והמשיח עצמו " .... חידוש נוסף בתפיסת ירושלים , בעקבות מסע הצלב הראשון וכנראה גם בהשפעתו , היא ראייתה לא כ'עיר הברית החדשה' בלבד אלא גם כעיר המקרא , עיר בני ישראל , שהנוצרים כולם — ובעיקר הצלבנים — הם יורשיהם כ'ישראל האמיתי' וכ'עם בחירה "" . ' אם במהלך התקופות הקודמות , הביזאנטית והמוסלמית , נעשתה ירושלים בתפיסה הנוצרית 'עיר הברית החדשה' בלבד , ועברה המקראי ( בניגוד ליהודי ) נשכח והובלע בכוונה תחילה , הרי בתקופה הצלבנית חל כעין מהפך כפול . ראשית , מאורעות שונים בתולדות ירושלים , ובכללם כיבושה על ידי הצלבנים ונפילתה לידי צלאח אלדין , תוארו לעתים קרובות במונחים מקראיים "" . שנית , משנכבשה ירושלים כידי הצלבנים , החלו לראות בה עיר בעלת עבר כפול , של המקרא ו'הברית החדשה' גם יחד , והדבר מוצא את ביטויו כין השאר באיחודן של מסורות מקראיות , חדשות או מחודשות , בעיר . ואולם , גישת הנצרות לירושלים מעולם לא היתה אחידה , אף לא בתקופה הצלבנית . התפיסה המקראית של ירושלים , עד כמה שהיא אופיינית לתקופה הצלבנית , רחוקה מלהיות נחלת הנצרות כולה ; היא טיפוסית במיוחד לתושבי הממלכה הצלבנית ולתיאורי הצליינים . אירופים המבטאים תפיסה זו בכתביהם הם בדרך כלל מי Boercn , Amsterdam 1980 , pp . 30-37 _Tenc-Suinn : Wswirecilulitiondu _Tcxie _. ed . P . C . Rorgo Fretellus de Na / arelh , Description de 1 ( 1 W 116 יוחנן מווירצבורג עמ' ; 158 , 151-141 , 138-134 , 128-119 , 109 תיאודוריך , עמ' . 38-9 " י 1 / ocis ei siaw sancte _terre lerosolimi- Silzun _^ Hcilige sberichle der Land K . und den Bayerischen dritten Akadem ie Kreuzzug ' der , ume , cd . g . m . Thomas , 'Ein Tractat aber das Tractatus . pp . 152-153 Wissenschafien . Philos .-l'hilol . I sb 81 III ( 1 X 65 ) , לתרגום עברי ראה : אי גראבויס , 'מן "הגיאוגרפיה הקדושה" _ל"כתיבת ארץ ישראל . " תמורות בתיאוריה של ארץ ישראל על ידי הצליינים במאה _הי"ג , ' קתדרה , ף 1 ; _irarri עמ י '" . 64-63 לתפיסה זו ראה לעיל , סעיף ג , הערות IW . 85-81 לגבי מסע הצלב הראשון ראה לעיל , סעיף א , הערות . 34-32 וראה גם : אלפנדרי ; ( supra , n . *) , pp . 1 X 9-192 _Rousscl , Les origines

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help