sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

בנוכחותו הגופנית ובו בחר למען ישועתנו להיות לבן בשר / י" גרגוריוס השמיני , ב'שמועה הנוראה' ( אוקטובר-נובמבר ( 1187 רבת התפוצה , תיאר את ירושלים כמקום שבו בחר האל להתגלם בבשר ודם , ובחוכמתו שאין לתארה וברחמיו הנעלים מהבנת אנוש בחר לחולל שם את ישועת האדם באמצעות חולשת הבשר , כלומר , הרעב , הצמא , הצליבה , מותו ותחייתו , כמו שנאמר ' , ואלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ' ( תהלים עד יב " . ( ירושלים מתוארת , אפוא , כמקום שבו פעל האלוהים ישועות בקרב הארץ . היא 'מקום הישועה' ולפיכך גם 'מקור הישועה . ' יתר על כן , אין היא מקום הישועה בבחינת מקרה אלא בבחינת בחירה ו המקום שבחר בו האל כמקום התגלותו , כבימה למפעל הישועה שלו . תפיסה זו של ירושלים בפי גרגוריוס השמיני אינה חידושו שלו : היא מופיעה כבר אצל קודמיו על הכס האפיפיורי , פסחליס השני ואוגניוס השלישי " \ כך נעשה גם הפסוק האמור 'פעל ישועות כקרב הארץ' כמהלך המאה הי"ב לכעין 'נוסחת קדושה' נוספת של ירושלים , לצד הנוסחה 'המקום שבו עמדו רגליו . ' השפעה לא פחותה בעיצוב דעת הקהל היתה למטיפים מטעם האפיפיורות שהטיפו למסעי הצלב , כגון ברנרד מקלרוו ערב מסע הצלב השני , אנרי מאלבנו ערב מסע הצלב השלישי , מרטין מפאיריס ( Pairis ) ערב מסע הצלב הרביעי וז'אק מוויטרי ערב מסע הצלב החמישי . כשקרא ברנרד מקלרוו ( 1146 ) לארכיבישופים של צרפת ובוואריה להטיף למסע הצלב השני , הוא תיאר את ארץ הקודש כארץ שבה נראה האדון ובה התרועע למעלה משלושים שנה עם בני האדם ; כארץ שאותה פיאר כמעשי הנסים שלו וקידשה בדמו ; וכארץ שבה הופיעו הפרחים הראשונים של התחייה . " באיגרתו למאמינים בבוהמיה ( 1147 / 1146 ) הוא נוקט מינוח דומה ומוסיף כי זהו מקום לידתו של המשיח , המיופה על ידי קבורתו . " באיגרת לפטרוס _מקליני ( 1150 ) מתאר ברנרד את ירושלים כ'מקום שבו דרכו כפות רגליו' ( על פי תהלים קלב ז . ( " אנרי , קרדינאל ובישוף של אלבנו ( קודם יורשו של ברנרד כאב מנור ק לרוו , ( קרא באיגרת ההטפה למסע צלב השלישי לנסיכי גרמניה ( אוקטובר ( 1187 ליטול את הצלב 'למען ארץ הקודש שאותה , למען ישועת האנושות , קידש האדון בכפות רגליו "" . ' מטיף אחר לאותו המסע , אנרי בישוף שטרסבורג , בהטיפו בפני הקוריה של מיינץ ( מרץ , ( 1188 הגדיר את יעדו של המסע כ'נחלת המשיח , ' ' המקום שבו דרכו רגליו , ' המקום שבו נקבעו עיקרי האמונה והופצו משם לכל העולם , תחילה על ידי הנביאים ולאחר מכן על ידי השליחים . הוא קרא לנאספים לנקום את נקמת 'העיר הקדושה ירושלים , אם ומינקת האמונה שלנו' 12 " . ( mater ct nutrix ) פטרוס מכלוא , שהטיף באנגליה למסע הצלב 114 276 Alexander 111 . Oriens Pontificius . III . no . 109 . p . "' גרגוריוס השמיני . שמועה נוראה , עמ' "" no . 437 , p . 661 ; no . 487 , p . 717 499 ; no . 343 . p . 51 3 ; no . 355 , p . 53 1 ; no . 406 , p . 607 ; Register . 1 . no . ! 1 . p . 19 ; 302 , p . 432 ; no . 336 , p . Eugenius III . ibid .. no . 64 , p . 196 ; Innocent 111 . Pascal II , Oriens Ponlif icius . III . no . 14 . p . 118 ; 115 . 8-7 ברנרד מקלרוו , ח , מס י , 363 עמי 117 . 312 , מס' . 458 עמ' . 439 על התפוצה הרנה של האנציקליקות האלה של ברנרד ראה : J . Leclercq , 282-308 croisade ' , Revue benedict ine . LXXX 1 ( 1971 ) , pp . 'L'Encyclique de Saint Bernard en favour de la א ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 521 עמ' . 483 וראה גם שימוש בפסיק '' ו זה : שם , מס' , 377 עמ' ; 341 מס' , 393 עמ' TF \ VV .. Historia deExpedilioneFriderici , pp . 11-13 // V " q . 365 זו מורה על השפעה של ברנרד מקלרוו ; ראה : ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 458 עמ' . 435 4 mgh srg , n . s ., vj . pp . 123-124 Historic ! Peregrinorum . ed . _k . Ch _roust , Berlin 1928 " דרשתו של אנרי משטרסבורג מושפעת מגרגוריוס השמיני ; ראה : גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' . 10-6

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help