sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

הוכחה לגדולת הנס כי לא התרחש לא בנצרת , שם התבשרה מרים כי תלד בן מרוח הקודש ? ולא בבית לחם , שם נולד [ המשיח ] ו ולא בכפר נחום , שם ינק כתינוק ; ולא במקום כלשהו ביהודה או כגליל , שם גדל כילד , כנער , כמתבגר וכאיש צעיר , שם למד , שהה והתווכח ; אלא כמקום קבר האדון בלבד . ועוד מוכחת גדולת הנס מכך שאין האש הקדושה מופיעה לא ביום חג הבשורה , לא ביום חג המולד , לא ביום חג התגלות האדון , לא ביום חג הצגת האדון במקדש ולא ביום סבל האדון » האש השמימית אף אינה מופיעה עלי אדמות באחד משלושת הימים והלילות בהם שכב בקבר ו אלא בשבת הקדושה , היא יום התחייה ""' . מקום הקבר הוא , אפוא , סמל תחייתו של ישו ולא קבורתו . 'דעו לכם' מצהיר פטרוס , 'כי האדון אינו מוטל כמת באותו הקבר , אלא מולך הוא בשמיים כאלוהים חיים ""'! במקביל לזיהוי קבר האדון כמקום תחיית ישו , הלך והתחזק בעקבות כיבוש העיר זיהויה של ירושלים כעיר חייו של ישו . מסע הצלב הראשון והמסעות שבעקבותיו , התגברות תנועת העלייה לרגל כתקופת שלטונם של הצלבנים בירושלים וכנראה גם הפופולאריות של חיבורים על מסע הצלב הראשון ותיאורי ארץ ישראל — כל אלה העמיקו את ידיעת 'הגיאוגראפיה הקדושה . ' גורמים אלה תרמו גם להרחבתה רהעשרתה של מפת המקומות הקדושים של ירושלים בתודעה הנוצרית . כך התרחב הדימוי של ירושלים עד שהקיף את חיי המשיח בכללותם . דימוי חדש זה התאים יפה להדגשה הגוברת והולכת שהדגישו כספיריטואליות האירופית כמאות הי"א והי"כ את אנושיותו של המשיח . אין ספק כי קיים קשר בין שתי התופעות האמורות . גורם נוסף שתרם להתחזקות דימוי זה של ירושלים כ'עיר חיי המשיח' היתה העמדה האפיפיורית . הבולות האפיפיוריות שפנו שוב ושוב במהלך המאה למאמינים בקריאה לסייע לירושלים הגיעו לכל רחבי אירופה ( לעתים קרובות הוקראו בכנסיות ) והיו גורם חשוב ולעתים מכריע ביצירתם ובקביעתם של דעת הקהל ודימויה של ירושלים . "' האפיפיורות הציגה את ירושלים בעיקר כ'מקום שבו דרכו כפות רגליו , ' על פי הנאמר בתרגום הוולגאטה לתהלים קלב ז 'נשתחוה להדם רגליו , ' וכמו כן זכריה , יד .-7 'ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים אשר על פני ירושלים מקדם . ' . .. תיאור זה נעשה במהלך המאה הי"ב לכעין 'נוסחת קודש . ' נוסחה זו מופיעה לראשונה אצל אינוקנטיוס השני 16 ) ביולי ( 1138 וחוזרת אצל אוגניוס השלישי , ( 1146 ) אלכסנדר השלישי , ( 1181 ) קלסטין השלישי ( 1192 ) ואינוקנטיוס השלישי " . ( 1199-1198 ) האפיפיורות הציגה את ירושלים , אפוא , כמי שאינה שואבת את קדושתה כרומא מקבר או מקברים ( של השליחים , ( אלא מעצם הווייתה כמקום שבו פעל ישו כאדם ושבו דרכו רגליו . בהתאם לתפיסה זו תיאר אלכסנדר השלישי את ירושלים כמקום שאותו 'פיאר וכיבד גואל הכל 10 פטרוס מקליני , דרשות , עמי . 250-248 "" , עמי . 253 וראה לעניין זה : אי פרידמן . 'מעמדה של כנסיית הקבר בתקופה הצלבנית / ספר זאב וילנאי , ב , ערך א' _שילר , ירושלים , 1987 עמי 66-58 ובעיקר עמי . 63-62 111 כזה כין העמדה האפיפיורית לבין דעת הקהל בולט בעיקר בתגובת הנצרות לנפילת ירושלים . על חשיבות הבולות האפיפיוריות בעיצוב דעת הקהל ראה : Propaganda for War . 1 he C . Morris , 8-89 Twelfth Century " . Studies in Church History , XX Dissemination of the Crusading Ideal in the א ( 19 x 3 ) . pp . נ 296 ; Eugenius Ill , ibid .. no . 62 , p . 191 . _/ ' ! .. . col . _innocent U , Oriens Pontificius , III . no . 37 . p . 147 _; ו Celestine III . r cru Pontificius , 111 . no . 166 , p . I 394 ; Alexander in . PL , 200 . no . 1 505 , col . wem _ncrtrn _nxa'S'iTm _K'xrc rat n p . 513 : no . 355 , p . 531 : no . 437 . p . 661

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help