sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

במהלך המאה הי"ב נוסף מימד חדש של קדושה , והוא מסורות המקרא ' ) הברית הישנה . ( ' כתוצאה מתפיסה חדשה זו של קדושת ירושלים , נכללת בסיפור תולדותיה גם התקופה שלפני בוא המשיח . מעתה , אפוא , מגלמת ירושלים כספיריטואליות הנוצרית קדושה כפולה : עירם של בני ישראל ההיסטוריים כפךיפיגוראציה של הנוצרים , יורשיהם שברוח , מזה ; ועירו של המשיח וערש הנצרות , מזה . זיהוי מקום הקבר כמקום התחייה מופיע בעיקר בכתבי תושבי הממלכה הצלבנית , וכך ניתן להגדירו כדימוי ייחודי לפראנקים ולתפיסתם את קדושת בירתם . ביטוי מובהק לתפיסה זו היה במה שהפטריארכים של ירושלים שינו במשך המאה את תוארם . שוב לא כינו את עצמם כבעבר , ' פטריארך ירושלים בחסד האל' , ( Dei Gratia patriarcha _Jhemsoiimitanus ) אלא החלו מכנים את עצמם 'פטריארך כנסיית תחייתו של המשיח' 1 "' 1 . ( ecclesie patriarcha Sancte Resurreciionis Christi ) זיהוי מאורע התחייה כמאורע מרכזי בתולדות ישו , ולפיכך גם בהתייחסות לירושלים , בולט גם בתפיסתו של ארכיבישוף בכנסייה הירושלמית וגדול ההיסטוריונים של ממלכת ירושלים הצלבנית , הוא ויליאם מצור . כמי שכיהן _כארכיבישוף של צור הוא משקף את תפיסת הצלבנים תושבי ירושלים באשר לקדושתה , ובעיקר את עמדת הכמורה הגבוהה בממלכה . בגירסה שלו לנאום האפיפיור בקלרמון הוא מתאר את ירושלים כיעיר שבה מושיענו , באמצעות תורתו , הסבל והתחייה , " פעל ישועות בקרב הארץ" ( תהלים עד _trni בתיאורו הנרחב את ירושלים העיר הוא מתייחס ל'מקום קבר המושיע' במונחים של כנסיית התחייה , ( Resun-ectionis ccdesia ) בלי לציין כלל את המונח המקביל והמקובל , 'כנסיית הקבר הקדוש "' . ' כך עשו גם תושבי ירושלים עצמם בתקופת המצור של צלאח אלדין 20 ) בספטמבר 2— באוקטובר ;( 1187 סיסמת המגינים על העיר היתה : 'הצלב הקדוש והאמיתי ! קבר התחייה של ישו המשיחי הצילו את העיר ירושלים ויושביה "" . ' ! פטרוס מקליני מבטא את התפיסה כי קבר האדון שואב את עיקר קדושתו מהיותו מקום התחייה של המשיח בדרשתו בשנת 1147 'בשבח קבר האדון . ' לדעתו , קבר ישו ראוי להערצה רבה יותר מכל שאר מוקדי הקדושה בעולם , כהיותו 'מקדש האדון הקדוש' ( Tempium domini sanctum ) ואף ' קודש הקודשים' ( Sancta sanctorum ) ; במקום זה , מקום הקבר , נח המשיח כמת למען חיי בני אנוש . ברור כי זהו מרכז העולם , המקום שאותו כינה המושיע 'לב העולם . ' קבר המשיח נמצא בלב העולם , דהיינו , במקום המכונה 'מרכז העולם , ' וכמוהו גם העיר ירושלים עצמה , שהיא 'הארץ המובטחת , ' כפי שלב אדם או לב חיה נמצא במרכז הגוף . זאת משום שאבות הכנסייה , שקיבלו את הדת הנוצרית , קבעו את הקבר במרכז העולם . ההוכחה החשובה ביותר לקדושתו המיוחדת של קבר המשיח היא , לדברי פטרוס מקליני , נס האש הקדושה . וכך הוא טוען : ocumentsrelaiifsa 1 'histoiredes Croisades , X \) , Jerusalem , ed . G . Brese-Bautier . Paris 1984 Cartulaire clu Chapilre riu Saint Se ' pulcie de 106 148 , p . 290 ; no . 150 , p . 293 ; no . 162 , p . 314 no . 54 . p . 143 ; no . I 19 , p . 242 : no . 147 , p . 288 ; no . . גם פולק מאנדו מתייחס לכנסיית הקבר _כ'כנסיית תחיית האדון ; ' ראה ; שם , מס' , 34 עמי ; 99 וכןרודריגודוכס טראבה , ( Traba ) שם , מס' , 72 עמי ; 170 וראה גם הכמורה הירושלמית ( בשנת ( 1203-1202 בתוך ; Zeitschrift fur Geschichte unit . Altenumskwule ( D Patriarchen Monachus von Jerusalem ' . Easier Hiestand & // . ' / :. Mayer , 'Die Nachfolge des R . 7 l . XXIV ( 1974 ) , p . 128 ויליאם מצור ח , 3 ( עמ' ;( 385 ט , 4 _> עמ' Anglicanum RS , 66 , London 1875 . p . 242 Stevenson , Raduiphi r Coggeshull rrrncr n De _igcrF on" ™ Tenae Sanctae Ubellus , ed . . 1 . '"* . ( 425

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help